cultura

Crítica

Àngel Quintana

La consciència de l'assassina

En el sintètic pròleg de The assassin, la monja Xijian, que ha educat l'assassina Yinniang en el domini de les arts marcials, li diu: “Domines l'espasa, però et falta determinació.” Yinniang ha estat educada per matar, però no pot dur a terme les seves accions perquè dubta. The assassin mostra el combat intern entre la violència i els sentiments, entre les ordres i la consciència.

La pel·lícula està ambientada a la Xina del segle XI, durant el període de la dinastia Tang, i s'explica la lluita de la cort Weibo, situada a les fronteres de l'imperi, per tal de poder viure al marge del poder omnipresent de l'emperador. L'assassina és enviada per arreglar la situació. Huo Hsiao-Hsien s'inspira en un vell relat de l'època en què es van articular els elements genèrics del Wuxia, els relats mitològics de lluita i batalles entre mestres de l'espasa.

Huo Hsiao-Hsien juga amb tots els elements mitològics del gènere. Mostra l'assassina silenciosa, la monja poderosa que es converteix en mestra, la misteriosa guerrera emmascarada i un bruixot que té un poder fantàstic, però rebutja tot intent de manipular-lo. La violència és molt seca. Allò que interessa no és tant el desenvolupament de l'acció sinó la crisi interior dels personatges. El relat èpic és explicat pel director de forma el·líptica, sense explicitar res i obrint-lo cap a nombroses incògnites.

El resultat és una pel·lícula fascinant tant per com transforma l'èpica de les arts marcials com per la manera en què construeix una forma sofisticada, de gran potència visual, amb un ús exquisit del color que no s'havia vist en el cinema oriental des de La porta de l'infern (1954) de Teinosuke Kinugasa.

Hou Hsiao-Hsien és el més gran creador de formes fílmiques de tot el cinema asiàtic. A The assassin demostra, un cop més, com la poesia visual parteix de la recerca del petit detall, de les petites oscil·lacions a l'interior de sofisticats plans seqüència. Funciona com una pel·lícula sobre una dona que mira, que s'amaga darrere els cortinatges de seda, que observa l'evolució d'un món. La càmera rebutja tota escena grandiloqüent, els grans moviments dels personatges, per privilegiar les oscil·lacions dels cortinatges o la presència emotiva de la natura a l'interior de la mateixa ficció. El resultat és un exercici depurat on la pantalla cinematogràfica és un camp de recerca permanent.

The Assassin
Nie yin niang
Direcció: Hou Hsiao-Hsien Intèrprets: Shu Qi, Chang Chen, Satoshi Tsumabuki, Ethan Ruan, Nikki Hsieh Gènere: Arts marcials País: Xina, 2015


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Pol Wagner crea el seu tercer disc amb intel·ligència artificial

girona
girona

Enyorat Joan Domènech

girona
exposició

Al fons del mar, al centre de la Terra i a la lluna amb Jules Verne

barcelona
música

Fonso Castillo publica ‘Las ganas de verte’, una cançó per afrontar una pèrdua

girona
TEATRE

Carme Sansa capitalitza un drama sobre l’empatia entre jueus i palestins

BARCELONA
Cultura

Mor Juan Brujo, líder de la banda d’extrem metal Brujería

patrimoni

La Sagrada Família escalarà l’any que ve els 172’5 metres

Barcelona
cultura

El festival Premià del Mal reunirà escriptors de novel·la negra i criminòlegs

premià de mar
Lluís Riera
Novel·lista

“Volia escriure un ‘thriller’ negre i cru ambientat a la Catalunya interior”

Barcelona