cultura

Cultura

Els vapors per l'Ebre

Una exposició commemora els cent anys de l'avarament de l'‘Anita', l'últim vaixell de vapor que comunicava Tortosa amb els pobles del Delta i que va ser enfonsat per la riuada del 1937

L'embarcació pretenia la revitalització del port fluvial tortosí i de la indústria naviliera

La mostra es traslladarà a altres municipis

L'exposicióinclou una maqueta del vapor ‘Anita' de dos metres de llargada i plànols de l'embarcació

Durant el segle XIX i principis del XX, els vapors circulaven aigües amunt i avall de l'Ebre transportant viatgers i mercaderies entre Tortosa i els pobles de la desembocadura. Un total de 26 vaixells de vapor van navegar per l'Ebre en aquella època, l'últim dels quals
va ser l'Anita, un símbol per als ebrencs. I enguany es compleixen cent anys de l'avarament de la mítica embarcació que havia de revitalitzar el port fluvial tortosí i la indústria naviliera. És per això que els serveis territorials de Cultura a les Terres de l'Ebre, l'Arxiu Històric Comarcal del Baix Ebre i el Museu de les Terres de l'Ebre han organitzat l'exposició 100 anys del vapor Anita. 1915-2015, que fins al 26 de febrer del 2016 es pot visitar al Palau Oliver de Boteller. “Mitjançant fotografies, plànols i objectes, s'exposa un món de fa cent anys, en què la modernitat industrial va arribar a les nostres terres”, explica el director dels serveis territorials de Cultura a l'Ebre, Ferran Bladé.

L'exposició és una representació del llibre El vapor Anita, la història d'un mite, dels historiadors Albert Curto i Laura Tienda, que han fet recerca sobre l'emblemàtica embarcació i les persones del seu entorn, les famílies que la van construir i les que la van explotar. “Hi ha elements figuratius i documentals que el llibre no podia incloure i que recull l'exposició. Hi apareixen les famílies Pons, Sales, Tremoleda i Albacar, cadascuna de les quals identifica un moment concret de la història del vapor”, comenta Albert Curto, autor del llibre i director de l'Arxiu Històric Comarcal del Baix Ebre. Així, la mostra inclou reproduccions de documentació gràfica, textos explicatius, representacions figuratives i documents i objectes originals. “Hem recuperat els plànols originals de la reconstrucció de l'Anita del 1924 i un rellotge despertador de l'època cedit per l'última família que va ser propietària del vapor”, comenta Carme Queralt, etnòloga del Museu de les Terres de l'Ebre. També es pot observar una maqueta del vapor de dos metres de llargada que permet apreciar com eren els vaixells.

L'aniversari dels 100 anys de la construcció i posada en funcionament de l'Anita pretén difondre tota la informació coneguda de l'embarcació, que és escassa, i fer-ne una reflexió amb la perspectiva dels anys transcorreguts. “La idea és transportar el visitant al passat i endinsar-lo en l'atmosfera de l'època, quan l'avarada del vaixell significava un punt d'inflexió per revalorar el port fluvial i un impuls per al sector navilier”, diu Curto. Un impuls, però, que no va ser tal, ja que la vida de l'Anita va ser curta.

El 1924 es va canviar la caldera de vapor per un motor dièsel per adaptar-se als canvis tecnològics del moment, però només cinc anys després el vaixell va fer el seu últim recorregut i el 1937 va ser enfonsat per una gran riuada a la desembocadura. “El vapor Anita és el final d'una etapa que va ser eclipsada pels nous mitjans de transport”, assenyala el director de l'Arxiu Històric Comarcal del Baix Ebre. Així, el 1927 s'inaugurava el Carrilet, el tren que comunicava Tortosa amb el Delta. El tren era més barat, tenia més capacitat de càrrega i
no depenia del cabal del riu, que sovint impossibilitava la navegació fluvial. “Les experiències d'altres rius a l'Ebre no donen resultat per la falta d'un cabal sostingut”, explica Queralt.

L'exposició es traslladarà a altres municipis com Amposta i Deltebre i s'elaboraran dossiers didàctics per fer més productives les visites escolars. A més de l'avarada, es detalla la construcció del vapor a la foneria Sales, les línies regulars, la renovació de l'embarcació per Sebastià Albacar per fer-la més competitiva, els intents infructuosos de revifar-la i també hi ha un espai per als vapors anteriors a l'Anita.

Cabal
Les riuades i els estiatges dificultaven la navegació fluvial amb vapors per l'Ebre. La mateixa problemàtica que tenen avui dia les embarcacions.
26
vapors
van navegar per l'Ebre entre el 1855 i el 1929, alguns dels quals arribaven fins a Tarragona. L'‘Anita' va ser el darrer de tota la sèrie.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles