El Caixafòrum s'endinsa en el món ritual dels ‘mochica'
La Fontana d'Or recrea la cosmovisió de la cultura anterior als inques amb un centenar de peces provinents del Museu Larco de Lima
Hi predominen els objectes de ceràmica i metalls preciosos
Molt abans del domini inca, a les valls i els deserts de la costa nord del Perú es van estendre, entre l'any 200 i el 850 dC, una sèrie de cacicats i regnes pagans d'una gran complexitat cultural i estretament arrelats als cicles de la vida. Com a comunitats sobretot agrícoles, sentien un gran respecte pels fenòmens de la naturalesa, que asseguraven o arruïnaven les collites en funció, segons les seves creences, de l'eficàcia dels rituals amb què procuraven guanyar-se el favor de les forces poderoses del “món de dalt”, allà on habitaven els déus, la pluja i el vent. Però l'espai del sagrat comprenia també el “món de baix”, un lloc subterrani, fosc i humit on germinaven les llavors i residien els morts en espera de la seva ascensió. Entre l'un i l'altre, hi havia l'esfera de “l'aquí i l'ara”, el món terrestre, que exercia de via de comunicació entre dues forces oposades i alhora complementàries per mitjà de sofisticades cerimònies rituals que comprenien també els sacrificis humans.
La societat mochica, absorbida per la civilització inca i pràcticament ignorada fins que es van impulsar les excavacions sistemàtiques a l'entorn del descobriment del Machu Pichu, reneix a l'exposició que inaugura avui la Fontana d'Or de Girona, en una selecció reduïda però de “la mateixa qualitat i bellesa” que la que ja ha passat per Barcelona i Madrid, va assegurar el director del Museu Larco de Lima, Andrés Álvarez-Calderón. L'art mochica de l'antic Perú. Or, mites i rituals, oberta fins al 29 de maig, s'endinsa en una cultura mil·lenària a través d'un centenar de peces, entre els quals predominen els objectes de ceràmica i metalls preciosos, però també d'os i llana. Són peces que responen a aquella organització simbòlica de la vida, plasmada de manera didàctica, que retia culte a la fertilitat, als déus i als morts, sovint a través de representacions d'animals com els felins (el món terrestre), les serps (el món de baix) i les aus (el món de dalt).