Cultura

Crònica

Com actuar en el teatre de la vida

KitCaixa Comunica acosta a alumnes
de tot l'Estat les grans possibilitats educatives del teatre

Deixar la timidesa i el paraigües al costat de la porta –plovia aquell matí a Barcelona– i endinsar-se, amb curiositat i sense complexos, en el món de possibilitats que ofereix el teatre: educatives, d'autoconeixement, d'alliberar les emocions... Vet aquí el que va demanar l'actriu i coaching teatral Anna Sabaté a la quinzena de periodistes que van assistir al Caixaforum a la presentació de KitCaixa Comunica, una iniciativa de l'Obra Social La Caixa que s'emmarca dins del programa CaixaEscena. No deu ser gaire diferent del que es demanarà als alumnes de 250 instituts i escoles d'arreu de l'Estat espanyol que hi participaran a partir del setembre vinent.

Tenim un concepte molt acotat, molt limitat del teatre. Anna Sabaté ens obre la ment a tot un univers: “El teatre –reflexiona– és una de les disciplines més completes, perquè toca el cos, i per tant allò sensitiu; el pensament, tot ajudant-nos a fer-lo flexible i obert; la veu, i la seva connexió amb el que saps, amb la teva passió; l'obertura i desbloqueig de les emocions; i l'acció, el teatre és acció, treballa com es passa del pensament a l'acció.” Amb aquest concepte tan ampli, l'actriu i coaching organitza una sèrie d'exercicis amb el grup, similars als que faran els alumnes amb el KitCaixa Comunica: representar emocions amb postures immòbils (ràbia, alegria, tristesa, nervis...) i adonar-se de la gestualitat cap a enfora o cap a endins amb què les exterioritzem de manera inconscient; improvisar una imatge en grup que representa la lluna (a la imatge); explicar una història en tres imatges formades per grups de gent immòbil adoptant postures (fem La Caputxeta); representar amb diàlegs improvisats situacions extremes (per exemple: ets en un restaurant sopant i la teva parella et confessa que t'està enganyant amb el teu millor amic)... Imaginació, rapidesa, treball d'equip, implicació... són ingredients necessaris per dur a terme aquests exercicis, i són molt útils també a la vida real. En un ambient lúdic, aprens a gestionar situacions de debò. La singularitat de cada persona, de cada grup aporta solucions diferents i sorprenents a uns mateixos exercicis, explica Anna Sabaté.

KitCaixa Comunica és un recurs educatiu per millorar les diferents competències dels alumnes en els centres educatius, sobretot les habilitats comunicatives. Segons l'actriu Anna Sabaté, “els objectius bàsics són treballar la comunicació, les emocions, el treball en equip i la creativitat com un valor important.” KitCaixa Comunica forma part del CaixaEscena, que promou el teatre a les escoles. El director artístic Xavier Erra el descriu com “un programa de suport
als professors que tenen la gosadia de portar el teatre als instituts i escoles de secundària”. L'objectiu “no és descobrir futurs actors sinó potenciar la creativitat com a eina educativa.”

Xavier Erra, que col·labora amb CaixaEscena, lloa les possibilitats educatives del teatre: “Del contacte dels adolescents amb els professors de teatre salten guspires, molta energia. El teatre és un espai on es transgredeix l'ordre establert i s'alliberen tensions. Damunt l'escenari es toquen temes que no es poden tractar en altres assignatures, aconsegueixes coses inimaginables. Fins i tot es canvien els rols: el nen tímid es torna comunicatiu, el nerviós controla la seva energia, el mogut es torna reflexiu...”, assegura.

Anna Sabaté hi afegeix que
“el teatre també ajuda a viure els conflictes i a trobar recursos i estratègies per gestionar-los”. També ens ajuda a créixer com a persones: “Tots tenim intel·ligències múltiples (analítica, lingüística, espacial, musical, corporal...) i si coneixes les teves capacitats pots desenvolupar altres potencialitats”, diu Xavier Erra. “El teatre –hi afegeix Anna Sabaté–, com qualsevol disciplina artística, fa que tothom trobi el seu do natural, la seva singularitat, allò en què és bo i, per tant, en què val la pena desenvolupar-se.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

De l’ètica a l’estètica, al Temporada Alta

Uns vuitanta programadors de tretze països assistiran de dijous a diumenge a una concentració de creació contemporània dins del Temporada Alta

BARCELONA
 

Dos itineraris per l’Open Puig i Cadafalch

mataró
 
Mirador

En l’homenatge al pare Ireneu

 
la crònica

Un comediant per a temps convulsos

 
Crítica
rock

L’obstinació d’un home feliç

 
La crònica

Noranta minuts de felicitat

Cap d’Estudis de l’Escola de Música Moderna de Girona
 

Campanya de promoció del dipòsit subterrani del segle XVIII

Lleida
 
Crònica
dansa

Joves i amb empenta

Terrassa
 

Càntut tanca amb quasi el cartell de complet

Cassà de la Selva