cultura

museus

exposició

Memòria incòmoda

El Museu Etnològic de Barcelona revisa en una exposició autocrítica la colpidora història de la ciutat com a metròpoli de la colònia de la Guinea espanyola

El ciutadà barceloní d'ascendència guineana més famós va ser durant molts anys el Floquet de Neu. El goril·la albí va esdevenir una icona tan potent de la ciutat que amb la seva imatge es van produir productes comercials de tota mena. La seva presència al zoo barceloní va engrossir el nombre de visitants al parc. El Floquet va donar molts diners i va ser un baula de la construcció de la iconografia lúdica de Barcelona.

El fenomen Floquet és potser la cara més amable d'un entramat de relacions colonials entre Barcelona i la colònia de la Guinea espanyola, que no té res d'amable. Ans al contrari. És una història dura i cruel de pur colonialisme extractiu, de la qual Barcelona (on es concentrava el gros de l'empresariat de l'Estat espanyol) va ser-ne la metròpoli principal. És un fragment de la història recent a la qual s'ha preferit no mirar de manera sistemàtica.

El Museu Etnològic de Barcelona, en canvi, ha volgut encarar aquest tema “colpidor, incòmode”, segons el seu director, Josep Fornés. A la seva seu del carrer Montcada (encara anomenada Museu de Cultures del Món), s'ha inaugurat una exposició que revisa el passat colonial de Barcelona amb Guinea de manera autocrítica.

L'exposició és la primera formalització d'una investigació sobre la Barcelona colonial que fa anys porten a terme l'equip format per Andrés Antebi, Alberto López Bargados, Eloy Martín Corrales i Pablo González Morandi. Mig segle després de l'abandonament de la colònia, en la mostra, amb un petit pròleg sobre el Floquet, s'expliquen aspectes com ara les connexions empresarials entre Barcelona, el paper de l'orde dels missioners claretians en la construcció d'escoles i en el control religiós del territori, l'economia extractiva, basada sobretot en la recol·lecció del cacau, cafè i fusta a través d'empreses com Cola-Cao o Caifer, de la qual participaven Luis Carrero Blanco i la família Millet. “Un jove Fèlix Millet (avui de nou d'actualitat) va fer les seves seus primeres passes com a empresari a Guinea, arribant a tocar fins i tot el saxo en un grup que es deia Banana Boys”, explica Andrés Antebi.

Caça legal municipal

El títol de l'exposició, Ikunde, es refereix a un fet molt poc conegut pels barcelonins: la creació del Centre d'Experimentació i Adaptació Animal d'Ikunde, finançat totalment per l'Ajuntament de Barcelona i que durant deu anys va proveir els fons zoològics, botànics, etnològics i arqueològics de la ciutat. Però no només això. El centre era un espai que controlava de manera legal la captura d'animals per després traslladar-los al zoo barceloní o vendre'ls a d'altres zoològics del món. “De fet, el centre neix per no haver de pagar caçadors professionals, furtius o no. Era una manera de controlar la caça però també d'estalviar diners”, diuen els comissaris.

L'apartat de la mostra que explica com tenien lloc aquestes captures és esgarrifós. En el cas dels goril·les, per exemple, la caça dels grans simis era molt perillosa. S'optava, doncs, per robar les cries, però per fer-ho s'assassinaven els pares abans.

Altres episodis que explica la mostra són senzillament delirants. L'ambició d'acumular objectes de la colònia no tenia aturador. Durant anys, al Museu Etnològic es van amuntegar als magatzems unes caixes verdes plenes d'objectes de tota mena provinents de Guinea, moltes de les quals encara no s'han obert, com es veu a l'exposició.

Evidentment, la mostra no evita parlar de la mirada racista cap als guineans que va marcar un dels períodes més foscos de la nostra història.

Ikunde. Barcelona, metròpoli colonial.

museu de les cultures del món. montcada, 12. barcelona. fins al 5/2/2017

Un museu que es repensa

L'exposició Ikunde és la primera activitat del Museu Etnològic que mostra el canvi d'orientació de la institució, que va ser encarregat fa poc menys d'un any al seu director Josep Fornés. Repensar el museu suposa també saber què es vol fer i com s'ha d'articular la seu de Montjuïc amb la seu del Museu de Cultures del Món del carrer Montcada, infraestructura que va ser impulsada i inaugurada per l'anterior consistori municipal. De moment, una comissió d'experts va expressar la seva opinió sobre el futur de la institució dimecres. La conclusió és que les dues seus han de tenir una sola línia i preferentment un únic nom. Fornés apostaria per Museu d'Etnologia, però aquesta és una decisió que encara s'ha de prendre des de l'Icub. Segons Fornés, “l'actual línia del museu no és nova, però havia estat truncada”. La col·lecció permanent de la seu de Montcada, però, encara no s'ha modificat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia