Cultura
La construcció de la imatge de l'artista total
Presenten el catàleg de l'exposició de l'MD'A ‘Rusiñol en terres gironines'
Més de mig centenar de persones van assistir ahir al migdia a la presentació del catàleg de l'exposició Santiago Rusiñol en terres gironines, oberta al Museu d'Art fins al novembre. El llibre, de 156 pàgines (30 euros), recopila i amplia la informació continguda en la mostra, que segons una de les seves curadores, la professora Margarida Casacuberta, documenta la deliberada construcció de Rusiñol com a “artista total” tant a través de la pintura com dels seus escrits i de la seva mateixa persona. “Rusiñol elabora a través de la seva biografia la imatge de l'artista modern, i el seu pas per terres gironines va formar part d'aquest procés de construcció des del primer moment”, va constatar Casacuberta, que va recordar que el paisatge gironí és present en totes les etapes de l'artista, com reflecteixen l'obra més antiga exposada, un dibuix de les escales de la Catedral de 1878, i una de les últimes que va pintar abans de morir, un jardí d'Arbúcies de 1930.
Acompanyada de la directora de l'MD'A, Carme Clusellas, i de la investigadora Mercedes Palau-Ribes, decisiva per a la localització de bona part de les peces exposades, Casacuberta va voler subratllar que tant l'exposició com el catàleg han estat el resultat d'un “treball coral”, en què va destacar l'aportació com a coordinadora d'Irene Forts, i “essencialment femení”, cosa que no deixa de ser contradictori, va dir, tractant-se de Rusiñol, que va ser un “gran misogin”.