cultura

L'heroi que dubta

El contratenor Xavier Sabata estrena a Peralada un viatge musical per descobrir l'aspecte més humà i fràgil d'Alexandre el Gran

Topar amb la figura d'Alexandre el Gran era inevitable. A les òperes barroques apareix com un dels motius més recurrents per l'àuria gairebé màgica que desprèn l'heroi macedoni. Després de participar en una producció d'Alessandro de G.F. Händel, i fer una primera ullada al Wikipèdia, Xavier Sabata va decidir estirar el fil de la vida d'aquest guerrer boi i centrant-se en l'aspecte més humà i fràgil. El resultat és un recital que s'estrena diumenge al Festival de Peralada, on torna després d'haver-hi actuat el 2014.

“No m'interessa l'Alexandre damunt del cavall, sinó el que està assegut després de la batalla; m'atreu aquesta part humana lligada amb la mitologia grega, els astres i la cosa premonitòria: el dubte m'interessa més que les certeses.” Així doncs, fugint dels tòpics, el contratenor català més internacional va posar-se a investigar per recuperar unes partitures deixades en l'oblit. Després d'escoltar unes cinquanta àries, va triar-ne les que componen el recital, i que pertanyen a autors com ara A. Steffani (1654-1728), G. B. Bononcini (1670-1747), F. Mancini (1672-1737), G. B. Pescetti (1704-1766) o C. H. Graun (1704-1759). “Són autors que valen molt la pena i són força desconeguts, tot i que es van fer revivals posteriors. El 60% del programa no s'ha interpretat mai”.

Tanca el viatge –un recorregut no ja argumental sinó “atmosfèric i de sensacions”– l'ària “Vano amore” d'Alessandro de Händel, que tanmateix no tracta d'Alexandre, sinó d'un castrato famós de l'època, Senesino, i les ridícules rivalitats entre els cantants.

Titllat per Oriol Aguilà, director del festival, d'“Indiana Jones dels contratenors” pel seu afany per buscar partitures perdudes, Xavier Sabata denuncia la manca d'òperes barroques en les cartelleres catalanes: “Tenim un deute gairebé moral de combatre l'stablishment del gran repertori; tot es construeix al voltant de 250 anys de música i hi ha molt més!”

Tot i ser un abanderat de la música barroca que –diu– “requereix un treball minuciós, com brodar una peça d'encaix, la qual cosa s'allunya de la grandiloqüència d'un Bellini, més popular entre el públic d'avui”, Xavier Sabata també participa sovint en òperes rabiosament contemporànies, com ara Kaspar Hauser, de Hans Thomalla, que es va estrenar la primavera a Freiburg i que girarà per diverses ciutats alemanyes.

L'octubre enregistrarà el disc d'Alexandre, però abans sortirà Catarsis, un treball que inclou autors variats, de Cavalli i Monteverdi fins a Fabrice Bollon.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

El festival Premià del Mal reunirà escriptors de novel·la negra i criminòlegs

premià de mar
Lluís Riera
Novel·lista

“Volia escriure un ‘thriller’ negre i cru ambientat a la Catalunya interior”

Barcelona
MÚSICA

Músics d’Els Pets, Umpah-Pah, Sopa de Cabra i Lax’n’Busto homenatjaran Marc Grau

barcelona
CRÒNICA

Lucia Fumero enamora a Vic amb el seu ‘Folklore’

art

Sala Dalmau, 45 anys i com el primer dia

barcelona
còmic

El Manga Barcelona celebra 30 edicions amb un cartell de Naoki Urasawa

barcelona
ÒPERA

Ollé aixeca l’òpera de Xostakóvitx com a ‘thriller’ per empoderar la dona

BARCELONA
música

Ramoncín i Marky Ramone actuaran a La Mirona, que obrirà el curs amb el segon Mirorock

salt
Cultura

Mor als 43 anys el DJ i productor musical barceloní Víctor Palomo