La taula argentina
La casa museu de l'escriptor Enrique Larreta, a Buenos Aires, exposa una taula gòtica del pintor Pere Espallargues, que va sortir de Sixena a finals del segle XIX
En un racó d'una de les sales del museu municipal d'art espanyol Enrique Larreta, a Buenos Aires, hi ha una pintura gòtica al costat d'una taula escultòrica de Pedro Berruguete (vegeu foto). Es tracta de Caterina Díez agenollada, de Pere Espallargues, datada el 1490, que el museu de Buenos Aires titula com a Verge Maria amb Nen entronitzada, acompanyada de dos àngels i donant religiosa. És el mateix títol que li dóna l'historiador Francisco Corti en un llibre sobre art medieval espanyol a l'Argentina, una dada que també va recollir el conservador del Museu de Lleida Albert Velasco en el llibre Devocions pintades. Retaules de les Valls d'Àneu. La taula prové del monestir de Sixena, d'on va sortir a finals del segle XIX, arran de la venda per part de l'abadessa de tot el retaule d'on formava part, dedicat a la Verge i a la infància de Crist. Dues taules laterals de tot el retaule són ara al MNAC. La peça de Santa Caterina, però, va reaparèixer molt després, el 1948, a la col·lecció del baró hongarès Raoul Kuffner de Dioszegh, per ser subhastada a Nova York. Probablement va ser aleshores que va sortir cap a l'Argentina.
El museu Enrique Larreta està situat al barri residencial de Belgrano, a la mateixa casa on va viure l'escriptor argentí, autor de la novel·la La gloria de don Ramiro, exponent del modernisme literari a l'Argentina. Enrique Larreta (1873-1961), amic de personatges com Miguel de Unamuno, va ser col·leccionista d'art espanyol.
Ermita destruïda
D'altra banda, a part de la reclamació aragonesa dels béns de Sixena que són en museus catalans, la destrucció d'una ermita del segle XIII, a la localitat de l'Almunia de Doña Godina, prop de Saragossa, ha provocat una gran consternació a Aragó. L'Acción Pública para la Defensa del Patrimonio (Apudepa) ha denunciat que l'empresa Acciona ha enderrocat l'ermita de Los Palacios, que conservava frescos i guixos mudèjars, amb motiu de la represa de les obres del pantà de Mularroya, segons informen alguns mitjans aragonesos. Una part d'aquesta ermita ja s'havia destruït anteriorment amb motiu del pas de l'N-II per la localitat. Apudema denuncia la desídia i la falta d'interès de les institucions en la conservació del patrimoni.
Per la seva banda, el conseller de Cultura, Santi Vila, va qualificar ahir, en declaracions a TV3, d'“injustificat” i “violent” el conflicte judicial entre Aragó i Catalunya. Vila es va refermar en la decisió del govern català de complir només parcialment la sentència que obliga a retornar els objectes de Sixena i va exclamar que seria “un disbarat terrible” que la policia acabés obligant a fer sortir les obres del Museu de Lleida. “A més, m'agradarà veure qui anirà a visitar aquestes obres quan siguin a Sixena”, hi va afegir irònicament.