cultura

La taula argentina

La casa museu de l'escriptor Enrique Larreta, a Buenos Aires, exposa una taula gòtica del pintor Pere Espallargues, que va sortir de Sixena a finals del segle XIX

En un racó d'una de les sales del museu municipal d'art espanyol Enrique Larreta, a Buenos Aires, hi ha una pintura gòtica al costat d'una taula escultòrica de Pedro Berruguete (vegeu foto). Es tracta de Caterina Díez agenollada, de Pere Espallargues, datada el 1490, que el museu de Buenos Aires titula com a Verge Maria amb Nen entronitzada, acompanyada de dos àngels i donant religiosa. És el mateix títol que li dóna l'historiador Francisco Corti en un llibre sobre art medieval espanyol a l'Argentina, una dada que també va recollir el conservador del Museu de Lleida Albert Velasco en el llibre Devocions pintades. Retaules de les Valls d'Àneu. La taula prové del monestir de Sixena, d'on va sortir a finals del segle XIX, arran de la venda per part de l'abadessa de tot el retaule d'on formava part, dedicat a la Verge i a la infància de Crist. Dues taules laterals de tot el retaule són ara al MNAC. La peça de Santa Caterina, però, va reaparèixer molt després, el 1948, a la col·lecció del baró hongarès Raoul Kuffner de Dioszegh, per ser subhastada a Nova York. Probablement va ser aleshores que va sortir cap a l'Argentina.

El museu Enrique Larreta està situat al barri residencial de Belgrano, a la mateixa casa on va viure l'escriptor argentí, autor de la novel·la La gloria de don Ramiro, exponent del modernisme literari a l'Argentina. Enrique Larreta (1873-1961), amic de personatges com Miguel de Unamuno, va ser col·leccionista d'art espanyol.

Ermita destruïda

D'altra banda, a part de la reclamació aragonesa dels béns de Sixena que són en museus catalans, la destrucció d'una ermita del segle XIII, a la localitat de l'Almunia de Doña Godina, prop de Saragossa, ha provocat una gran consternació a Aragó. L'Acción Pública para la Defensa del Patrimonio (Apudepa) ha denunciat que l'empresa Acciona ha enderrocat l'ermita de Los Palacios, que conservava frescos i guixos mudèjars, amb motiu de la represa de les obres del pantà de Mularroya, segons informen alguns mitjans aragonesos. Una part d'aquesta ermita ja s'havia destruït anteriorment amb motiu del pas de l'N-II per la localitat. Apudema denuncia la desídia i la falta d'interès de les institucions en la conservació del patrimoni.

Per la seva banda, el conseller de Cultura, Santi Vila, va qualificar ahir, en declaracions a TV3, d'“injustificat” i “violent” el conflicte judicial entre Aragó i Catalunya. Vila es va refermar en la decisió del govern català de complir només parcialment la sentència que obliga a retornar els objectes de Sixena i va exclamar que seria “un disbarat terrible” que la policia acabés obligant a fer sortir les obres del Museu de Lleida. “A més, m'agradarà veure qui anirà a visitar aquestes obres quan siguin a Sixena”, hi va afegir irònicament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona