Llibres

Sense certeses

L’irlandès Colum McCann signa a ‘Apeirògon’ una història sobre el dolor en el conflicte araboisraelià

“La pau no es pot imposar des de dalt com des de fa dècades s’intenta fer”, afirma McCann

Un apeirògon és una forma geomètrica que té infinitat de costats. És el nom que el novel·lista irlandès Colum McCann ha utilitzat per batejar la seva nova novel·la, una mena de dietari, en alguns moments poètic i en alguns moments prosaic, sobre el conflicte a Palestina entre els antagonistes ancestrals, àrabs i israelians. Expert en situacions de conflicte, McCann ha volgut donar a la complexitat una nova cara situant com a protagonistes en Rami i en Bassam, que mantenen la frontera de la religió, però un nexe: tots dos han perdut les seves filles en una situació tràgica. El diàleg ens portarà a infinitat d’apreciacions dins una novel·la definida com a “èpica i monumental”, en què l’escriptor travessa segles i enllaça temps, art, història, natura i política en un tapís d’amistat, amor, pèrdua i pertinença que s’entrecreuen dins un text que, com va dir el mateix narrador dilluns en roda de premsa al CCCB, “viu enmig de la malaltia de la incertesa”.

Un conflicte enquistat

La història parteix de personatges reals, als quals McCann presumeix de poder trucar per telèfon, dins un conflicte enquistat per quatre guerres des de la Segona Guerra Mundial i altres conflictes regionals. Tot es va solucionant, però la batalla o la possibilitat de tornar a les hostilitats sempre és present: “La pau no es pot imposar des de dalt com des de fa dècades s’intenta fer, pressionant, sinó que ha de sortir des de baix, de diferents veus, que és com funciona un esbart d’ocells volant. Dels més joves, que tinguin accés a la tecnologia ben utilitzada i també un bon sistema educatiu.” En un viatge a Palestina, McCann va conèixer en Bassam i en Rami reals gràcies a l’organització sense ànim de lucre Narrative 4. L’escriptor va quedar commogut per la seva voluntat de compartir la seva història amb el món, per la seva esperança i tenacitat, pel seu optimisme en un món devastat i ple de violència. Amb el vistiplau dels dos protagonistes, i ple accés a detalls, anècdotes familiars i records personals, l’irlandès resident a Nova York va començar a escriure Apeirògon, un text ambiciós que uneix escenes de la vida familiar amb escenes d’història i vida compartida que enllaça moments històrics en un relat ple d’esperança i autenticitat.

L’escriptor, que ahir va participar en un acte a la Llibreria Finestres, ens va explicar per què havia utilitzat centenars de notes amb què ha estructurat el llibre partint d’un “conflicte que és de tots”. “El text també és de tots, perquè durant l’escriptura em vaig preguntar qui era en realitat el narrador i en un dels episodis ja dic al lector que ell també és narrador.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic