Arts escèniques

Crítica

òpera

Silenci, tot és silenci

Quan haguem de fer balanç de la temporada liceista 21-22, serà evident que les grans triomfadores hauran estat produccions de la música del segle XX. Al War Requiem de Britten i Pelléas de Debussy, s’hi haurà de sumar aquest contundent i exasperant Wozzeck (1925) d’Alban Berg. Provinent del Festival de Salzburg (2017), la direcció escènica de William Kentridge suposa un aprofundiment i eixamplament en tota regla d’una òpera que és un manifest, ja no només de l’expressionisme, sinó també de l’òpera social. I això, més enllà del postureig habitual d’alguns, és més necessari que mai. Gairebé cent anys després de la seva estrena, haver d’escriure l’endemà sobre allò vist resulta una sensació força estranya que, possiblement, trobi la seva definició més precisa en uns versos de la cançó de l’acte I: “Silenci, tot és silenci, com si el món fos mort.” És evident que, com dirien els fenomenòlegs, Wozzeck ha existit i s’ha presenciat de veritat al Liceu . No ha importat que la caracterització de Matthias Goerne sembli més intel·lectual que expressiva o que, musicalment a trets general, no assoleixi el nivell de primera divisió d’on provenia la producció.No importa gens. Amb els nivells orquestrals i corals que hi ha, Josep Pons demostra conèixer a fons els secrets de com unir atonalisme, forma musical, sprachgesang i acompanyament orquestral en un immens muntatge que ratifica, un cop més, l’encert d’haver escollit el director de Puig-reig per construir un ens orquestral arreglat, estructurat i versàtil capaç de sonar, en les òperes de Mozart, amb criteris històrics o amb eficiència com en aquesta immensa obra que, més enllà de la història del dissortat protagonista, és una no menys còsmica reflexió d’on venim, on som i cap on anem. Encara.

Wozzeck
Gran Teatre del Liceu, 28 de maig


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera
ART

El MNAC adquireix una pintura de Tamburini gràcies a una donació de la Godia

BARCELONA

La primera trobada de productors gironins d’arts escèniques serà el 18 de juny

salt
la bisbal d’empordà

Més de 40 espectacles i una aposta pel circ inclusiu en la Fira del Circ al Carrer

LA BISBAL D’EMPORDÀ
Sónar 2024

La IA ens farà la bugada, no les cançons

BARCELONA
Crítica

Aquells que moren quan estimen