pagesia
exportacions
La poma de Girona arriba a Sri Lanka
La IGP Poma de Girona augmenta un 10% l’exportació amb l’arribada a nous mercats internacionals
Les empreses gironines es promocionen durant tres dies en una important fira del sector a Berlín
La poma de Girona ja es troba a les botigues de Sri Lanka, el Canadà i Israel. Són els nous mercats on aquest any ha començat a arribar la indicació geogràfica protegida (IGP) Poma de Girona, que agrupa 79 socis productors gironins integrats en tres empreses, que disposa d’uns 300 treballadors i que té una producció d’unes 80.000 tones l’any entre les diverses varietats que es produeixen.
Amb aquestes noves destinacions, que van des dels països del Golf (com ara els Emirats Àrabs) fins a la zona de l’Amèrica Llatina (com ara Colòmbia, el Panamà i l’Equador, així com el Brasil i Hondures), on es comercialitza des de ja fa temps, la IGP Poma de Girona ha aconseguit incrementar l’exportació fins a un 30%, un 10% més que l’any passat, i amb una tendència a l’alça. De fet, països com l’Índia també s’han mostrat interessats pel producte gironí i per futures importacions.
El president de la IGP Poma de Girona, Llorenç Frigola, però, reconeix que, a banda de potenciar l’exportació, un dels reptes pendents és ser més presents en el mercat espanyol. Segons Frigola, el problema és que fins a un 50% de les pomes que es consumeixen a l’Estat espanyol provenen de països estrangers, principalment del nord d’Itàlia i de França, motiu pel qual lamenta que no es potenciï prou el producte de proximitat. Mentrestant, però, el sector de la poma continua apostant per la innovació i per la promoció a l’estranger.
Promoció a Berlín
Amb l’objectiu de millorar la seva posició en el mercat exterior i obrir-s’hi, així com d’aconseguir nous contactes comercials, des de dimecres i fins avui, les tres empreses que integren la IGP –Giropoma Costa Brava, Fructícola Empordà i Girona Fruits– són a Berlín, on se celebra la fira Fruit Logística, que es considera un referent mundial en el sector de la fruita i les hortalisses.
La IGP ja fa una dotzena d’anys que visita aquesta fira, que enguany ha arribat a la 26a edició i que espera congregar més de 75.000 visitants professionals de 130 països i uns 3.100 expositors de més de 80 països.
Les tres empreses gironines han viatjat fins a Berlín sota el paraigua de la marca Catalunya i acompanyades de deu empreses catalanes més que s’ocupen de la producció i la comercialització de la poma. La visita ha estat organitzada pel Departament d’Agricultura de la Generalitat a través de l’empresa pública Prodeca.
LES XIFRES
“Cada cop som més competitius”
Fins a 1.700 hectàrees productives
Una IGP fa referència a un producte originari d’una zona geogràfica determinada. La qualitat, la reputació i altres característiques del producte es poden atribuir a aquesta zona geogràfica delimitada, on es fa la producció, la transformació i l’elaboració.
L’ any 2003, després de llargues gestions de les empreses gironines bàsicament dedicades a la comercialització de la poma, la Unió Europea va aprovar la sol·licitud per obtenir el segell d’indicació geogràfica protegida Poma de Girona.
En el cas de la IGP Poma de Girona, engloba un total de 1.700 hectàrees productives distribuïdes entre el Baix Empordà, l’Alt Empordà, la Selva i el Gironès. Les tres empreses que la integren tenen les seus a Bordils (Girona Fruits SCCL), Ullà (Giropoma Costa Brava) i Sant Pere Pescador (Fructícola Empordà). Poma de Girona cultiva cinc varietats: gala, golden, fuji, red delicious i granny smith.
Segons assenyalen des de la IGP Poma de Girona, la proximitat del mar Mediterrani i també dels Pirineus fa que les plantacions es beneficiïn d’un clima privilegiat. Això fa que, segons la IGP, Poma de Girona sigui reconeguda pel fet de ser un producte de qualitat, segur, de confiança i sostenible. Els productors, expliquen, són fructicultors que fan servir tècniques de producció integrada respectuoses amb el medi ambient, responsables i sostenibles. Així mateix, fan controls de qualitat estrictes i tenen habilitats sistemes de traçabilitat dels seus productes.