Economia

Variar, trencar i mesclar

Els humans combinem. Potser es tracta d’una de les operacions creatives més interessants. Consisteix a mesclar dues o tres coses de tal manera que en creem una de nova, aportadora de més valor

Aquest estiu he estat fent lectures molt interessants. La primera, sobre els efectes de les drogues enteògenes en la creativitat (LSD, psilocibina, etc.). Potser algun dia en parlaré, però em temo que la cosa continua sent percebuda negativament per molta gent.

La segona és un fantàstic llibret del David Eagleman, un neurocientífic de Stanford, que, entre altres coses, detalla tres sistemàtiques creatives que vaig trobar molt interessants.

Diu Eagleman que els humans som altament creatius, en general, i que fem servir tres eines o maneres de crear: variem, trenquem i mesclem. Tot i que sovint és complex distingir les diferències entre cada un dels tres moviments, miraré d’explicar-ho de la manera més clara possible.

Millorar l’original.

Variem quan, sobre quelcom que ja existeix, introduïm canvis més o menys importants. Las Meninas de Picasso respecte de les de Velázquez, per exemple. D’alguna manera, som creatius desviant-nos de l’original i aconseguint, potser, millorar-lo. Ningú no va inventar els dònuts des del no res, per exemple. Van ser una variació o desviació de les preexistents rosquilles.

Molt sovint pensem que variar o desviar-se és poc original. Però moltes vegades fer-ho amb intel·ligència pot suposar un canvi en profunditat. Penseu, per exemple, la importància que va tenir transformar les bicicletes en mountain bikes, sense anar més lluny...

Trencar ja és més complex. Vol dir descompondre en parts un objecte (material o no) i reconstruir-lo d’una altra manera, aportant innovació en el procés. El pas de la cafetera a les màquines Nespresso és més que una simple desviació. Consisteix a analitzar tot el procés d’elaboració del cafè i reconstruir-lo d’una manera completament diferent per permetre a l’usuari gaudir en uns instants d’una tassa de cafè exprés. Einstein va revolucionar la física amb els seus plantejaments sobre la teoria de la relativitat. Artistes surrealistes com Magritte i Dalí van trencar els plantejaments clàssics sobre la percepció de la realitat. Empreses com Inditex i Mango han capgirat la manera tradicional de funcionar de les empreses tèxtils.

Finalment, els humans combinem. Potser es tracta d’una de les operacions creatives més interessants. Consisteix a mesclar dues o tres coses de tal manera que en creem una de nova, aportadora de més valor. El famós Cirque du Soleil innova en el món del circ integrant diversos llenguatges i eliminant l’ús d’animals. Els smartphones són, sens dubte, producte de l’hàbil integració de moltes eines en una. Molts herois de ficció són simples combinacions entre humans i animals o vegetals: Batman, Spiderman, el Capità Enciam...

Experimentar.

La qüestió és no quedar-se quiet. Crear és moure’s, experimentar, equivocar-se i tornar a començar i assumir un cert nivell de risc. Seria interessant, a les empreses, formar la gent en aquestes disciplines i convidar tothom a fer propostes sense parar: nous productes o serveis, noves maneres de fer les coses, noves formes d’organitzar-se... “Ui, quin mareig”, deu pensar més d’un...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró
unió europea

Anul·len una multa a Google per pràctiques abusives en publicitat

barcelona

El Consorci de les Gavarres augmenta un 14,36 % el pressupost 2025

monells

El Girocamping PRO presentarà noves eines per potenciar la sostenibilitat

SANT PERE PESCADOR
Economia

El BBVA no apujarà l’oferta de l’opa al Sabadell perquè ja és “molt atractiva” pels accionistes

barcelona
economia

Nous ajuts per impulsar el comerç de Mataró

mataró

L’ampliació de l’Outlet Gran Jonquera s’obrirà el mes d’octubre

LA JONQUERA