Economia

ECONOMIA

Prodeca insta el sector a crear un ‘lobby’ arran dels aranzels de Trump

La Promotora d’Exportacions Agroalimentàries Catalanes (Prodeca) insta el sector a agrupar-se en una sola entitat per defensar conjuntament els seus interessos davant de reptes com els aranzels del 25% anunciats per Donald Trump. En una entrevista amb l’ACN, el director gerent de Prodeca, Ramon Sentmartí, diu que el fet de disposar d’una associació en l’àmbit català “aportaria valor” a la indústria i ajudaria a afrontar “problemàtiques, reptes i oportunitats”. “Ara els de la carn van pel seu cantó, els de la fruita, el vi...”, constata, assenyalant que tindria “lògica” crear un “ens” conjunt. “Sent el primer sector econòmic de Catalunya, aniria bé per al país que tots aquests agents tinguessin el seu espai”, constata Sentmartí. “Ens aportaria valor que totes les associacions, entitats i agents que treballen en la indústria agroalimentària tinguessin un espai d’interlocució i trobada”, assegura el director gerent de Prodeca.

En plena incertesa sobre si finalment entraran o no en vigor els aranzels del 25% de Trump, i mentre continuen els dubtes sobre les conseqüències del Brexit, Prodeca proposa unir el sector sota un mateix paraigua per defensar els seus interessos, i diu que ja hi ha converses entre actors de la indústria en aquesta direcció.

“Seria un benefici per a tots els sectors que agrupen l’agroalimentari català”, insisteix, recordant que, si bé el Consell Català de l’Alimentació permet la interlocució amb les administracions, val la pena apostar per un ens en l’àmbit empresarial.

Prodeca calcula que el 25% addicional que pretén aplicar Trump als productes agroalimentaris catalans –i d’Espanya, França i el Regne Unit– tindrà un impacte d’uns 26 milions d’euros en les exportacions. A més, avisa que es poden perdre quotes de mercat als Estats Units, especialment perquè l’oli grec o els vins italians i portuguesos no entren dins de les mesures anunciades per la Casa Blanca i, per tant, podran ser més “competitius”.

Segons Sentmartí, el sector veu “injust i incorrecte” que per problemes de la indústria aeronàutica “es castigui” l’agroalimentària. De fet, afirma que el sector és sovint “l’ase dels cops” de l’economia. “Hi ha preocupació immediata per si s’apliquen els aranzels, pel risc de baixada de vendes, i lligat amb això, pel fet que ens tornen a involucrar en una cosa que no té, originàriament, res a veure amb nosaltres”, lamenta. Catalunya ven per valor de 330 milions d’euros als Estats Units en productes agroalimentaris, i el país és el seu vuitè mercat mundial, darrere dels països europeus, la Xina o el Japó. Les vendes als Estats Units, recorda Sentmartí, s’han disparat un 125% en els últims deu anys i un 65% en els últims cinc, una tendència a l’alça que no volen veure truncada per les polítiques econòmiques de Trump.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Ajuntament, empreses i institucions acadèmiques impulsen l’Aliança per a la Innovació BIVA

SANT CUGAT DEL VALLÈS
Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró
unió europea

Anul·len una multa a Google per pràctiques abusives en publicitat

barcelona

El Consorci de les Gavarres augmenta un 14,36 % el pressupost 2025

monells

El Girocamping PRO presentarà noves eines per potenciar la sostenibilitat

SANT PERE PESCADOR
Economia

El BBVA no apujarà l’oferta de l’opa al Sabadell perquè ja és “molt atractiva” pels accionistes

barcelona
economia

Nous ajuts per impulsar el comerç de Mataró

mataró