Economia

Transports

AEROPORTS

Norwegian obre quatre rutes als Estats Units des del Prat

La companyia aèria aposta per Barcelona per establir-hi una base de vols de llarg radi amb una flota inicial de dos avions

Connectarà amb Los Angeles, San Francisco, Nova York i Miami el 2017

Norwegian ha complert les seves promeses. La companyia aèria noruega havia avançat fa mesos la voluntat de créixer a Barcelona amb vols intercontinentals i s'havia convertit en la principal esperança per guanyar connectivitat per al Prat, i no ha decebut.

La companyia va anunciar ahir la posada en marxa de quatre noves rutes als Estats Units, a les ciutats de Los Angeles, San Francisco, Nova York i Miami a partir de l'estiu de l'any que ve. A les tres primeres començarà a volar el mes de juny amb un Boeing 787-8 Dreamliner, i Miami s'hi afegirà el 22 d'agost, quan la companyia reforçarà l'aposta per aquesta nova base de llarg radi a Barcelona amb un segon Dreamliner, que permetrà a més intensificar la freqüència de vols a les altres destinacions (vegeu gràfic). Serà la primera vegada que Barcelona tingui vol directe a la costa oest dels Estats Units.

“Hem triat Barcelona”, destacava ahir el fundador i conseller delegat de Norwegian, Bjørn Kjos. Ho va fer envoltat pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; la directora de l'aeroport de Barcelona, Sonia Corrochano; el segon tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, i el director de la Cambra de Comerç de Barcelona, Xavier Carbonell.

Aposta de país

Tots van destacar la importància de l'anunci: “Som un país d'un potencial enorme i necessitem les eines per desplegar aquest potencial”, indicava Rull. El conseller va agrair el pas de Norwegian “per aconseguir l'objectiu que Barcelona sigui un gran hub de connexió intercontinental” i va llançar un missatge directe a Bjørn Kjos: “Heu pres la decisió correcta.”

Norwegian és l'única companyia de baix cost europea –i una de les poques que hi ha al món– que ofereix vols de llarg radi sense escales. Actualment l'aerolínia gestiona aquestes rutes de llarga distància des de Londres, Oslo, Copenhaguen, Estocolm i París, i ara anuncia una sisena base a Barcelona.

El preu dels bitllets a les noves rutes anirà a partir dels 179 euros amb una tarifa bàsica que només inclou equipatge de mà i sense menjar a bord.

No és ni molt menys un moviment a cegues. Segons les darreres dades de trànsit de passatgers a l'aeroport del Prat recollides pel Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA), el 2015 145.000 passatgers van volar fent escala entre la capital catalana i Los Angeles i San Francisco.

Això vol dir que hi ha una demanda important que no troba una oferta de vols directes ara mateix al mercat, i aquest és un dels punts que Norwegian vol cobrir (el vol a San Francisco serà de fet el primer vol directe a un aeroport de l'Estat). Amb la nova aposta, la companyia aèria oferirà fins a 170.000 places només a Califòrnia, 325.000 si s'hi sumen les quatre destinacions. En aquest sentit, Collboni va destacar ahir la importància de disposar d'aquesta connexió directa amb Los Angeles i San Francisco perquè “Califòrnia és un centre de creació de valor afegit al món”, i perquè la nova oferta serà “decisiva” per atraure noves seus empresarials.

Barcelona servirà com a punt de connexió d'altres rutes europees i interiors (dins l'Estat) de Norwegian cap als Estats Units, i a més el fundador de la companyia va indicar que a aquestes noves rutes intercontinentals se n'hi podrien afegir d'altres en el futur: “Podem cobrir el món des de Barcelona”, va indicar ahir.

La companyia gestionarà els nous vols des de la terminal 2 de l'aeroport, i preveu que la nova oferta generi 300 nous llocs de treball fins a arribar als 600.

Àsia, el pròxim repte

Amb la decisió de Norwegian, el Prat aconsegueix fer un pas important en la seva aposta per guanyar vols intercontinentals. Aquest és l'objectiu que es va fixar el 2005 amb la creació del CDRA, integrat per la Generalitat, la Cambra de Comerç de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona i Aena.

Actualment, el Prat té una oferta de 32 destinacions intercontinentals, encara escassa si es tenen en compte les xifres de passatgers intercontinentals que arriben a Barcelona fent escala. En aquest sentit, el pas que podria semblar lògic ara és posar la vista cap a l'Àsia. Tòquio, al Japó, i Seül, a Corea del Sud, són dues apostes clares. L'any 2015 van arribar a la capital catalana 164.382 passatgers procedents de Tòquio, el 100% dels quals va haver de fer escala per la falta d'una oferta de vol directe. En el cas de Seül, dels 151.635 passatgers del 2015, només 12.447 van arribar de manera directa amb vols xàrter.

LES XIFRES

325.000
places s'oferiran
en les quatre destinacions durant el primer any complet d'operacions.

LES FRASES

32
rutes intercontinentals
són les que ofereix ara mateix el Prat, que passaran a 36 amb les noves de Norwegian.
És un gran pas per aconseguir l'objectiu que Barcelona sigui un gran ‘hub' de connexió
Josep Rull
conseller de territori
Tenim la intenció de desenvolupar al màxim el potencial de llarg radi de Barcelona
Bjørn K
jos
conseller delegat de norwegian

Una relació amb Barcelona curta però molt intensa

La història de Norwegian a l'aeroport de Barcelona és curta. Tot just fa vuit anys que la companyia aèria noruega va començar a treballar des de la capital catalana, però en aquest temps la presència de la companyia s'ha multiplicat ràpidament.

En els primers exercicis va passar dels 10.591 passatgers inicials del 2008 al mig milió del 2013 i un any més tard, el 2014, la companyia va anunciar l'obertura d'una base operativa al Prat amb tres avions.

El 2015 va obrir les seves oficines corporatives per al sud d'Europa a la capital catalana i hi va traslladar una part de l'activitat de la seva central. Això va ser a principis d'any, a finals del 2015 Norwegian va fer un salt més en la seva presència aquí i va començar a gestionar vols interiors (avui vola a Bilbao, Palma, Tenerife i Gran Canària), que es van afegir a la seva oferta de rutes europees. També en aquell moment va tenir lloc un altre salt qualitatiu important, ja que la companyia va començar a fer connexions a Barcelona des de la terminal 2 i va establir el seu propi servei d'autohandling a Barcelona.

Avui, Norwegian és la sisena companyia al Prat per volum d'operacions i la tercera de les que són presents a la T2.

En els últims 12 mesos ha transportat 1,3 milions de passatgers a Barcelona. La companyia té una oferta total de 450 rutes, de les quals 151 a l'Estat i 26 a Barcelona, i disposa d'una flota de 114 avions, tot i que preveu ampliar-la de manera considerable en els pròxims anys amb l'adquisició d'una quarantena de Boeing 787-8 Dreamliner.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

L’Opa del BBVA al Sabadell s’alenteix

barcelona
unió europea

La CE veta l’ús d’un agent químic present en caixes de pizza

barcelona
regne unit

El Banc d’Anglaterra no es deixa arrossegar per la Fed i manté els tipus en el 5%

barcelona

Girona és una de les demarcacions de l’Estat amb més hotels a la venda

GIRONA
Tribuna

Un equip de 3 estrelles

Soci-Director de H&B Human and Business, conferenciant i formador
economia

Ajuntament, empreses i institucions acadèmiques impulsen l’Aliança per a la Innovació BIVA

SANT CUGAT DEL VALLÈS
Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró