economia
construcció
La inversió en totxo marca un any rècord a Catalunya
El 2016 es tancarà amb prop de 2.500 milions d'euros, un 26% més
El 81% del capital té origen internacional
La inversió immobiliària a Catalunya tancarà aquest any amb un volum de 2.496 milions d'euros, més d'un 26% respecte al 2015 i per sobre fins i tot dels millors anys del boom immobiliari. Segons les dades de la consultora immobiliària Aguirre Newman, aquesta inversió –que es concentra bàsicament a l'àrea de Barcelona– es va destinar principalment a la compra d'edificis d'oficines i centres comercials, i junts sumen més de 1.600 milions d'euros. Tot i així, ha estat el sector industrial i logístic (amb 144 milions) el que ha experimentat una alça més elevada, del 61%.
El 81% de les operacions han estat protagonitzades per capital d'origen internacional, tot i que la consultora destaca que el comprador local torna a estar actiu després dels anys de crisi. Un altre element de canvi respecte als anys anteriors, explica la directora d'Aguirre Newman a Catalunya, Anna Gener, és que “el comprador més oportunista ha desaparegut”. Els fons a la recerca de gangues en preus han reduït en un 95% el seu pes en el conjunt de l'operació d'inversió enguany.
Les perspectives per al 2017 són també positives, i, de fet, la consultora preveu que la pressió del capital estranger faci augmentar el pes de Catalunya en el global de la inversió estatal del 20% al 25% l'any que ve. Al conjunt de l'Estat espanyol, la inversió aquest 2016 serà de prop de 14.000 milions d'euros, també molt per sobre dels volums previs a l'esclat de la bombolla.
Aguirre Newman destaca la bona marxa de tots els segments, des d'oficines, centres comercials i hotels –que no han tingut un fre comprador a pesar de la moratòria– fins al sector industrial i logístic –amb la forta tirada d'Amazon–, així com el residencial. Enguany han destacat operacions de compra d'edificis per rehabilitar i mantenir en patrimoni, i alhora les actuacions de canvi d'ús d'edificis d'oficines a habitatges al centre de Barcelona. La pressió de la demanda, segons Gener, fa que es torni a parlar de noves promocions “a Barcelona i a la primera corona”. Amb tot, Gener destaca que la falta de sòl finalista està pressionant els preus finals, si bé descarta que la situació es pugui comparar amb la prèvia a la bombolla.