Empreses
Llet Nostra es reforça
Lleters de Catalunya es dilueix i les quatre cooperatives que la formen controlaran directament un 55% de l'accionariat
La marca aguanta la forta crisi del sector i reafirma el seu lideratge en el mercat català
L'any passat es van complir 13 anys des de la seva creació i Llet Nostra enceta aquest 2017 amb una nova estructura accionarial. Lleters de Catalunya, cooperativa de segon grau que aplega les cooperatives de Campllong, Ramaders del Baix Empordà, Cadí i Lletera de Mollerussa i Comarca, productores de la marca, fa un pas al costat a favor de les pròpies cooperatives que passen a prendre directament el control del 55% de Llet Nostra (l'altre 45% està en mans de la basca Kaiku).
Cada una de les cooperatives controlarà un 25% de la participació conjunta i cada una tindrà un representant al consell d'administració de la marca, on hi ha també 3 representants de Kaiku. S'amplia així en un membre el consell, que abans formaven els 3 membres proposats per Kaiku i 3 més de Lleters de Catalunya. El canvi, explica el president de Llet Nostra, Jordi Riembau, “recull un projecte que ja està consolidat i en el qual les quatre cooperatives han volgut agafar directament l'accionariat, i així ser més properes a la marca”.
L'any passat, Llet Nostra va tancar amb una facturació de 20,6 milions d'euros, lleugerament per sota del 2015, però consolidant la marca com a líder del mercat català de llet bàsica i augmentant la distància amb la segona (Pascual). Per Riembau, malgrat el lleuger descens, la lectura és positiva perquè la marca, diu, està aguantant la forta crisi de preus en el sector, “amb més fortalesa que altres competidors”. I això és així, explica, pel mateix model de Llet Nostra, “basat en un producte local per al consumidor local, que cuida la qualitat i garanteix un preu just per al ramader”.
Enmig d'un panorama marcat per la pressió a la baixa en els preus i la venda sota cost, Llet Nostra ha mantingut els preus que paga als ramaders i això, diu Riembau, “ha acabat jugant al nostre favor, perquè hem estat coherents”. Per això les quatre cooperatives que la formen no paren de rebre peticions de noves incorporacions, tot i que Riembau diu que l'objectiu és mantenir-se al voltant de les 190 explotacions actuals: “Quan tenim una baixa la cobrim però van entrant en funció de la llet venuda.”
Un 95% de la facturació prové de la venda de llet bàsica, i un 5%, de postres i iogurts, un percentatge que la marca vol augmentar i seguir diversificant per contrarestar el descens del 5% en el consum de llet de vaca que registra el mercat. A més, Llet Nostra no descarta afegir a la seva oferta llet sense lactosa: “Ho estem estudiant”, destaca Riembau, per recollir l'augment de demanda d'aquest producte. Amb tot, les previsions per a aquest 2017 de la marca “són bones, i esperem seguir la tendència positiva que hem tingut en el segon semestre del 2016”. Lleters de Catalunya comercialitza a través de Llet Nostra uns 30 milions de litres l'any, més o menys la meitat de la producció de les 4 cooperatives que la formen. La resta, es ven, també a través de Lleters de Catalunya, a productors de formatges i altres derivats lactis: “D'aquesta manera ens assegurem un major control sobre la traçabilitat del nostre producte.”