Economia

Economia

La banca posa en marxa el retorn de les clàusules sòl

Bankia aprofita el suport públic per oferir rapidesa, mentre que grups com ara el Sabadell volen avaluar cas per cas

Les associacions de consumidors volen esprémer al màxim el procediment exprés fixat per Madrid

La banca ha hagut d'assumir que la justícia l'obliga a ser proactiva en la devolució dels diners cobrats de més amb les polèmiques clàusules sòl, la lletra petita de les hipoteques que establia un topall mínim d'interessos independentment de l'evolució de l'euríbor. El Tribunal de Justícia de la UE, secundat pel Suprem espanyol, no deixa cap més alternativa a les entitats que informar i facilitar al màxim als afectats les opcions per al retorn dels diners amb plena retroactivitat. Els analistes discrepen sobre el que pot costar al sector bancari, però una franja plausible oscil·la entre els 4.000 i els 5.000 milions en conjunt.

La primera a reaccionar va ser Bankia, el dia 3 de febrer. Envoltada dels recels mal dissimulats de la resta del sector, que atribuïa la generositat de l'entitat presidida per José Ignacio Goirigolzarri al fet de ser pública i a la necessitat d'una operació de màrqueting per recuperar prestigi, Bankia es permetia el luxe d'accelerar la restitució incondicional de l'excedent cobrat. L'entitat ja ha retornat 53 milions per la via extrajudicial habilitada pel govern espanyol per descongestionar els jutjats davant la previsible allau de reclamacions. La va seguir BMN, l'altra entitat controlada pel FROB.

Mentrestant, a Catalunya, CaixaBank presentava els resultats del 2016, que reservaven 625 milions en provisions per atendre fins a 200.000 possibles afectats, la majoria, puntualitzen fonts de l'entitat, provinents d'absorcions com ara la de Banca Cívica o Caixa Girona. Fonts de CaixaBank remarquen que les clàusules sòl no han estat una política usual en les hipoteques de la matriu de les torres negres de la Diagonal, que a mitjan 2015 va deixar d'aplicar-les “per pròpia iniciativa”. A més d'avisar per carta els clients que hi ha un procediment exprés al qual es poden acollir, CaixaBank ha habilitat un servei específic centralitzat, amb una “inversió important”, van dir, d'uns 130 empleats que revisaran una per una les reclamacions que es recullin a la xarxa comercial per avaluar les que, “segons els criteris legals”, subratllen, tenen dret a devolució.

Els més repatanis

Més reticent es va mostrar ja de bell antuvi el Sabadell, per al qual la sentència del tribunal europeu desqualifica les clàusules “poc transparents”. El grup liderat per Josep Oliu defensa que les seves han estat perfectament comunicades i enteses pels hipotecats. Amb tot, el Sabadell ha comunicat el mecanisme als clients i n'ha penjat informació al web. Convé recordar que el grup vallesà ha fet una àmplia campanya per modificar les condicions dels crèdits amb la maleïda clàusula i els ha passat a tipus fix. En aquests casos, creu que no n'haurà de donar comptes, ja que considera que, si el client ha firmat el canvi, el tema està saldat. El Sabadell ha avisat que oferirà “altres opcions” per liquidar el deute pendent amb els clients afectats, però el que sembla clar, almenys per l'exemple dels que porten el tema avançat, com ara Bankia, és que els que han aconseguit la devolució opten massivament per rebre-la en efectiu en lloc d'alternatives com l'amortització del crèdit. Tampoc no hi ha xifres d'afluència, ja que el termini per solucionar el problema és de tres mesos i tot just s'acaba de posar en marxa.

Entitats com ara el BBVA concreten poc el seu procediment. Fonts del banc que més s'ha expandit últimament a Catalunya, amb adquisicions com ara les d'Unnim i Catalunya Caixa, afirma que està esperant rebre la sentència íntegra del Suprem (que recull i reglamenta les últimes decisions del TJUE) i que “respectarà i complirà” el que s'hi estableixi. De moment, continua canalitzant les reclamacions “pels circuits establerts”. Altres grups com ara el Santander o Bankinter han mirat de minimitzar l'impacte de les clàusules en els seus comptes de cara a la galeria, i caldrà veure com els acaba afectant. De moment, sembla que tothom, com a mínim, ha pres la decisió d'informar. Una llarga seqüència d'esdeveniments ha desentortolligat la polèmica fins a aclarir la situació dels afectats. El desencadenant es va produir quan el Tribunal Suprem, atenent les peticions de les associacions d'afectats, va dictaminar, el maig del 2013, la nul·litat de les clàusules que considerava poc transparents; és a dir, que s'havien introduït en els contractes hipotecaris sense una informació clara que el client acceptés com a entenedora i així ho fes constar.

Al marge de la discrecionalitat que es podia aplicar sobre el concepte de transparència, la resolució del Suprem deixava un altre element solt: els usuaris tenien dret al reemborsament del cobrat de manera indeguda, però només a partir de la data de la sentència. La banca quedava, doncs, eximida de retornar l'excés anterior al 2013, per molt enrere que es remuntés la vida de les hipoteques.

No obstant això, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea, en vigílies de Nadal de l'any passat, concretament el 21 de desembre, va emetre una sentència inapel·lable que esmenava la plana al Suprem i estenia a tota la durada del crèdit el dret del consumidor a percebre els diners que havia abonat de més, a més dels interessos corresponents. Va ser un cop dur per a la banca, que ha hagut de revisar les seves provisions i ampliar reserves.

El tomb de l'any va deixar, però, algunes incògnites: ¿com podrien reclamar els usuaris la devolució dels seus diners? La necessitat perquè d'alguna manera s'automatitzés el procés va portar el govern espanyol a aprovar un reial decret llei, el 20 de gener, pactat amb el PSOE i C's, per establir un sistema extrajudicial que estalviés diners i també molt de temps a l'hora de regularitzar tots aquests contractes. En tres mesos, el banc està obligat a comunicar al client quina quantitat li deu, o, en el cas que consideri que no procedeix tornar-li diners, argumentar-ho convenientment. L'hipotecat pot acceptar els termes de la proposta o optar per la via judicial, bé a títol personal o bé aixoplugant-se sota alguna plataforma d'afectats o associació de consumidors.

Un serial de final obert

Aquestes associacions indiquen, precisament, que, tot i les decisions judicials, hi ha molta feina a fer i molt per aclarir encara al voltant de les clàusules sòl. Des d'una de les plataformes d'afectats més bel·ligerants, Adicae, la idea que tenen és esprémer tant com puguin el procediment extrajudicial que ofereix el reial decret, “un procediment que hauria de ser automàtic, universal i negociat col·lectivament”, comenten fonts de l'organització.

I, passi el que passi, creuen que els drets dels consumidors són irrenunciables, també en el cas que hagin firmat un desistiment per modificar les condicions de la hipoteca. Adicae insisteix que “les clàusules de renúncia també estan denunciades com a abusives”.

LES XIFRES

4.000
milions
és el mínim que els experts creuen que haurà de retornar la banca en el seu conjunt per les clàusules sòl.

LES FRASES

3
mesos
fins a mitjan maig, és el termini que tenen les entitats per solucionar les reclamacions dels usuaris.
El Sabadell té plena confiança que les seves clàusules sòl són legals perquè són transparents
Josep Oliu
president de Banc sabadell
Destinarem unes 130 persones a revisar una per una totes les reclamacions que ens arribin
Gonzalo Gortázar
conseller delegat de caixabank


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

OPA hostil del BBVA al Sabadell amb acomiadaments

madrid
economia

Rebuig frontal a una OPA que es cola en la campanya

barcelona
Consolidar un monopoli?
l’anàlisi

Consolidar un monopoli?

Alemanya

Protesten contra l’ampliació d’una fàbrica de Tesla

Barcelona

Un centenar de professionals, en la VI Jornada d’Auditoria i Comptabilitat

girona
economia

Arxivada la segona causa contra Shakira per frau fiscal

barcelona
ECONOMIA

Els tractors tallen el centre Tarragona per reclamar una millor gestió de l’aigua

Tarragona
Economia

El BBVA promet reforçar el compromís amb Catalunya en l’opa hostil al Sabadell

madrid
economia

Comença la campanya de l’albercoc al Baix Segre

Seròs