Ordesa arribarà a Indonèsia i les Filipines aquest any
La companyia de llets infantils va facturar 133,5 milions, un 7,9% més
Preveu assolir els 200 milions el 2020
Ja està present en una vintena de països però enguany l’expansió internacional de la companyia de llets infantils i cereals Ordesa arribarà fins a Indonèsia i les Filipines, “i a algun petit mercat de l’Amèrica del Sud”, segons va assegurar ahir el conseller delegat de la companyia amb seu a Sant Boi de Llobregat, Joan Permanyer. L’empresa va facturar durant l’exercici del 2016 un total de 133,5 milions d’euros –un 7,9% més que l’any anterior– i el seu benefici abans d’interessos (ebitda) va ser de 12,8 milions d’euros, la qual cosa representa un 9,6% de les vendes. Amb aquestes xifres, la companyia manté la tendència a l’alça dels últims exercicis i registra un creixement sostingut mitjà del 8,1% en els últims cinc anys.
El creixement del negoci internacional va ser d’un 9,5% l’any passat i les vendes a l’exterior ja representen el 46,6% del total. L’objectiu és que l’any 2020 arribin a representar el 50% del negoci total. Durant el 2016, Ordesa es va expandir al Líban, Vietnam, Jordània i Egipte, i els seus productes funcionen molt bé en països de l’Amèrica Llatina i l’Orient Mitjà, segons va reconèixer el conseller delegat. De fet, malgrat que el mercat espanyol presenta certa atonia i tendència a la baixa, pel descens de la natalitat i de la immigració, als països emergents la tendència és a la inversa. Només com a exemple, Permanyer va explicar el cas d’Indonèsia, on desembarcaran enguany. Així, mentre que a l’Estat espanyol hi ha 2,2 milions d’infants d’entre 0 i quatre anys, al país del sud-est asiàtic n’hi ha 22,8 milions, i els naixements anuals, que a l’Estat són prop de 420.000, a Indonèsia superen els 4,3 milions.
A banda d’apostar pel creixement orgànic amb l’ampliació de l’àmbit d’actuació i els nous productes, Permanyer va assegurar ahir que estan oberts a adquisicions de companyies preferiblement en el mercat espanyol i per complementar els negocis tradicionals, on Ordesa té una quota de mercat dominant (del 24% en el cas de les llets Blemil i del 47,6% dels cereals Blevit) i que representen vora el 90% de les vendes. L’any 2020, l’objectiu de la companyia és que el negoci es reparteixi entre un 75% de les línies tradicionals (llet i cereals infantils) i un 25% de la resta de productes.
En aquest sentit, des de fa alguns exercicis Ordesa ha desenvolupat línies alternatives com la de complements pediàtrics, per al benestar de la dona i suplements nutricionals per a adults, línies que vol continuar ampliant en el futur. A més, durant el 2016 destaca la irrupció en el mercat cosmètic amb el llançament d’una línia dermatològica per a la pell atòpica infantil, Pediatopic, que suposa l’entrada en un camp que ja no és el de la nutrició i que preveu continuar desenvolupant. En aquest cas, el producte l’ha desenvolupat un tercer en col·laboració estreta amb la companyia catalana, que l’any vinent complirà 75 anys de vida. Durant el primer any de funcionament, els ingressos de la línia per a atòpia han estat de 200.000 euros. Amb tot, Ordesa impulsa cada any una mitjana de quinze nous projectes d’investigació nacionals i europeus.
A Sant Boi de Llobregat, Ordesa hi té la seva seu central i la planta pilot en cereals. El seu laboratori d’investigació bàsica està situat al Parc Científic de la Universitat de Barcelona i la planta pilot en lactis, a Monells, en unes instal·lacions de l’IRTA.