Economia

Vueling es posa a prova

La companyia aèria reestructura la seva operativitat per afrontar l’estiu amb més garanties quan fa un any del caos al Prat

La Generalitat veu que els canvis que ha aplicat són “suficients” i hi torna a creure

El 27 de juny del 2016, fa tot just un any, Vueling va cancel·lar sis vols a l’aeroport del Prat i va registra retards en una cinquantena més dels més de 400 vols programats aquell dia a Barcelona. Així és com va començar una setmana horribilis per a la companyia de baix cost, que va deixar a terra milers de passatgers i va estar a punt de ferir de mort la companyia aèria del grup IAG (British Airways, Iberia, Aer Lingus, i Level). Vueling és, a més, la companyia amb més pes al Prat (amb més d’un 35% de quota) i, per això, el caos operatiu de la companyia es va traslladar automàticament a la imatge del conjunt de l’aeroport i, de retruc, del país. Un any després d’aquell caos la companyia afronta aquesta campanya d’estiu amb aires renovats i els deures fets o, si més no, aquest és el missatge que Vueling vol transmetre.

De canvis, n’hi ha hagut, i no són pocs. Comencen per la pràctica total renovació de la seva cúpula directiva, durant aquests mesos. Però també, per mesures de caire més tècnic destinades a evitar que el col·lapse es repeteixi.

La companyia ha augmentat un avió de reserva, fins a 7 aeronaus, i ha organitzat de manera diferent els anomenats buffers o avions de reserva virtuals. Això vol dir que els avions estan aturats un parell d’hores al migdia per donar cert marge de maniobra per recuperar l’operativitat a la tarda si durant el matí ha estat complicada, expliquen els responsables de la companyia. A Vueling també han augmentat respecte de l’any passat (un 4%) l’anomenat block time, el temps que l’avió està aturat a l’aeroport, ja que el temps d’escala ha passat de 35 minuts a 45. Tot plegat, per “anar més tranquils’”, explicava fa uns dies un dels directius de la companyia. Aquests canvis s’afegeixen al reforç de la plantilla en terra i d’atenció al client, amb una inversió global de 15 milions d’euros.

Paral·lelament, Vueling ha fet una aposta per créixer diversificant el seu catàleg actual de rutes en comptes d’anar a buscar destinacions noves perquè, segons expliquen en la companyia, si una ruta té una freqüència de 2 vols diaris és molt més senzill recuperar-se de les possibles incidències que si la freqüència és de 2 vols per setmana. Prescindir de les rutes amb menys demanda i simplificar destinacions simplifica l’operativitat. Enguany a Vueling ofereixen 345 rutes (una cinquantena menys que durant l’estiu del 2016). Si bé això no vol dir que en aquesta temporada d’estiu s’ofereixin menys seients (24,2 milions) respecte del 2016 (23,6 milions), ja que han augmentat freqüències.

El secretari de Mobilitat, Ricard Font, valora “positivament” els canvis que han fet i reconeix que el govern ha recuperat la confiança que van perdre en la companyia durant la crisi de l’estiu passat: “Les mesures que ha anat prenent la companyia ens han permès recuperar-hi en part aquesta confiança perquè entenem que són decisions que van en la línia d’assegurar una bona operativitat aquest estiu”, explica Font.

Amb tot, el govern encara té pendent la decisió final sobre l’expedient sancionador que va obrir a Vueling amb motiu del caos de l’estiu passat. El procediment, que depèn de l’Agència Catalana de Consum i, per tant, del Departament d’Empresa, està a punt d’“ultimar-se”, expliquen en el govern.

La primera setmana de juliol serà quan tots aquests canvis mostrin la capacitat de resposta però, de moment, Vueling posa sobre la taula els bons resultats en puntualitat per Setmana Santa –amb un volum de vols semblant al de l’estiu– com a mostra que la maquinària està ben programada. El president de la companyia de baix cost, Javier Sánchez-Prieto, que va aterrar al capdavant de la companyia per substituir Alex Cruz (ara president de British Airways) el 8 de maig va explicar en una entrevista amb El Punt Avui que s’havia assolit un índex de puntualitat del 92% a l’aeroport català durant els dies de Setmana Santa, cosa que feia augurar una temporada d’estiu “amb garanties”.

El cert és que el canvi de rumb de la companyia i la millora en l’operativitat ja s’ha deixat notar en el que va d’any. Un bon indicador és el nombre de reclamacions i de denúncies que ha rebut l’Agència Catalana de Consum: 92 fins al 16 de juny (última dada disponible). És una quantitat més que modesta si es compara amb les 674 acumulades durant el 2016, les 465 del 2015 i les 531 del 2014.

A pesar dels bons pronòstics i de les reformes, però, a Vueling també deixen clar que durant els pics de l’estiu l’espai aeri estatal és “complicat” i que hi ha factors exògens, com ara la vaga de controladors aeris francesos de l’estiu passat, que incideixen de manera especial en la companyia, ja que bona part de les seves rutes sobrevolen el país veí.

LES FRASES

Les mesures que ha pres la companyia ens han permès recuperar en part la confiança
Ricard Font
secretari de mobilitat de la generalitat
El bon comportament per Setmana Santa ens dona garanties
Javier sánchez- Prieto
president de vueling
Les mesures que ha pres la companyia ens han permès recuperar-hi en part la confiança
Ricard Font
secretari de mobilitat de la generalitat
El bon comportament per Setmana Santa ens dona garanties
Javier Sánchez- Prieto
president de vueling

Els viatgers no castiguen la companyia aèria

Tot i les imatges d’indignació que es van repetir l’estiu de l’any passat, el cert és que les dades mostren que Vueling no ha rebut cap mena de càstig en el nombre de viatgers pel caos de l’estiu passat. Segons les dades d’Aena, la companyia de baix cost ha transportat 6,1 milions de passatgers a l’aeroport del Prat els primers cinc mesos del 2017, una quantitat sensiblement superior als 5,7 milions del mateix període del 2016. Vueling consolida, a més, la posició de lideratge a l’aeròdrom català amb una diferència considerable sobre les companyies que la segueixen per volum de passatgers al Prat: Ryanair, Easyjet, Norwegian i Lufthansa. Entre totes van transportar 14,4 milions de passatgers el 2016, menys que Vueling sola (15,9 milions).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un Consell de Conselleres per canviar “la cultura empresarial patriarcal”

Barcelona
societat

El govern preveu oferir la finestra única als pagesos aquest mes de maig

barcelona
economia

Foment i el sector immobiliari rebutgen la regulació del lloguer de temporada

barcelona
GIRONA

La taxa d’atur s’enfila al 12,47% a la demarcació el primer trimestre d’any

GIRONA
economia

L’atur continua pujant el primer trimestre amb 12.800 desocupats més

barcelona
ECONOMIA

El termini per reclamar despeses hipotecàries comença en anul·lar-se la clàusula abusiva

BARCELONA
GIRONA

El Govern aprova ajuts a la pagesia per valor d’11,4 milions d’euros

GIRONA
GIRONA

La CGT de Correus denuncia falta de personal en una desena de barris

GIRONA
economia

El Banc Sabadell guanya 308 milions el primer trimestre, un 50% més que l’any passat

barcelona