Economia

patrimoni

noves tecnologies

Un dron observa els turistes a Empúries

Es tracta d’un estudi de la UdG per analitzar el comportament dels visitants

També es fotografia la concentració de turistes davant de la catedral amb un ‘time lapse’ o filmació a intervals

En sessions d’una hora, el dron fa una fotografia cada cinc segons

Un dron situat a uns 120 metres d’altura fotografia els moviments dels visitants al recinte d’Empúries. El treball que està realitzant aquests dies d’agost l’empresa gironina Paisatges Verticals , és un encàrrec per a un estudi d’investigació de la Universitat de Girona coordinat per Núria Galí, professora de turisme a la UdG: “L’objectiu del treball és saber el comportament dels visitants en un recinte monumental; en aquest cas ens centrem en la part de la ciutat grega del conjunt d’Empúries”, explica Galí.

El dron es col·loca en una posició fixa just per sota de l’altura màxima a la qual es poden situar aquests dispositius, a uns 119 metres, perquè per damunt l’espai aeri és reservat per a helicòpters i altres aparells. L’actuació, que té la col·laboració del Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC Empúries), es desenvolupa tenint en compte les exigències de seguretat i normatives que regulen l’ús dels drons: no es pot situar en la vertical de les persones que es mouen a sota, de fet els drons no poden actuar per damunt de monuments, construccions ni fins i tot per sobre d’espais com ara el parc natural. Per això l’aparell se situa a la zona de Sant Martí d’Empúries i amb un angle d’uns 45 graus enfoca el seu objectiu cap a la ciutat grega, sempre en el mateix punt i fa una fotografia cada 5 segons. Les sessions duren una hora (cada mitja hora baixa l’aparell per canviar-li la bateria), i s’obtenen unes 600 fotografies, com ara la que il·lustra aquesta informació. Tot i que els turistes només apareixen aquí com uns puntets gairebé imperceptibles, les fotografies tenen un nivell de qualitat que permet fer grans ampliacions i que farà que els investigadors puguin analitzar els moviments i possibles aglomeracions dels visitants.

L’estudi s’emmarca en el projecte Mineco, desenvolupat pel Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat i que se centra en la gestió de l’experiència turística en espais urbans o monumentals. Els principals objectius del projecte són identificar l’impacte sobre l’experiència turística de la congestió generada per la concentració de visitants en espais turístics reduïts; en paral·lel es vol saber el comportament del turista en espais congestionats i en quins moments es produeixen les concentracions. Núria Galí i l’equip de la UdG iniciaran l’anàlisi de les fotografies aquesta tardor.

A Girona, ‘time lapse’ de 12 hores davant de la catedral

E.C

Paral·lelament a l’estudi en curs a Empúries, l’equip de professors i investigadors de la UdG del qual formen part Núria Galí i José Antonio Donaire, també té un treball en curs sobre el comportament dels turistes a Girona: el sector estudiat és la plaça al peu de les escales de la catedral, on aquest mes d’agost l’empresa blaupixel.com està realitzant un time lapse o filmació a intervals: durant 12 hores (de les 10 h a les 22 h), un dispositiu fa una fotografia cada 3 segons d’aquesta zona, 12.000 imatges al dia. “A Girona ja tenim estudis anteriors i sabem on són les aglomeracions. Aquesta plaça és un punt de màxima concentració, i el que volem saber és què fan i com es comporten els visitants en aquestes situacions”, explica Galí.

Ja fa més de 15 anys que els equips de Donaire i Galí, des de la UdG, rastregen el comportament i les evolucions dels turistes a la ciutat, tot i que les metodologies han anat evolucionant: l’any 2002 els investigadors encara es disfressaven de turistes (amb pantalons curts i màquina de fotografiar), per seguir a peu de carrer durant hores els visitants per la ciutat. Ara fa quatre anys, però, ja es va incorporar l’ús de dispositius GPS que permetien recollir i analitzar tot el recorregut d’uns turistes. Amb els drons i la filmació a intervals s’incorpora l’última tecnologia amb la mateixa finalitat.

Els resultats obtinguts, un cop es fan públics, poden ser utilitzats pels gestors d’espais turístics com ara els ajuntaments per redefinir i millorar el trànsit de visitants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El port de la marina acollirà durant nou dies la Fira del Vaixell d’Ocasió

EMPURIABRAVA
ECONOMIA

Les exportacions gironines creixen un 10% durant el gener

GIRONA

Salsa Jeans i la Casa de las carcasas obren al Gran Jonquera

la jonquera

MUNICH i Rituals se sumen a l’oferta comercial de l’Espai Gironès

salt
economia

Comença el saló Alimentaria&Hostelco més ambiciós i amb més presència internacional

L’hospitalet de llobregat
PALAFRUGELL

Oohx!gen, l’associació de comerciants de Palafrugell, renova junta

PALAFRUGELL

El B-Travel compleix les expectatives i supera els 26.000 assistents

barcelona
Tribuna

Només el set per cent?

Professor d’innovació a EADA Business School

La Xina: el soci, i competidor, inevitable

barcelona