Economia

patrimoni

noves tecnologies

Un dron observa els turistes a Empúries

Es tracta d’un estudi de la UdG per analitzar el comportament dels visitants

També es fotografia la concentració de turistes davant de la catedral amb un ‘time lapse’ o filmació a intervals

En sessions d’una hora, el dron fa una fotografia cada cinc segons

Un dron situat a uns 120 metres d’altura fotografia els moviments dels visitants al recinte d’Empúries. El treball que està realitzant aquests dies d’agost l’empresa gironina Paisatges Verticals , és un encàrrec per a un estudi d’investigació de la Universitat de Girona coordinat per Núria Galí, professora de turisme a la UdG: “L’objectiu del treball és saber el comportament dels visitants en un recinte monumental; en aquest cas ens centrem en la part de la ciutat grega del conjunt d’Empúries”, explica Galí.

El dron es col·loca en una posició fixa just per sota de l’altura màxima a la qual es poden situar aquests dispositius, a uns 119 metres, perquè per damunt l’espai aeri és reservat per a helicòpters i altres aparells. L’actuació, que té la col·laboració del Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC Empúries), es desenvolupa tenint en compte les exigències de seguretat i normatives que regulen l’ús dels drons: no es pot situar en la vertical de les persones que es mouen a sota, de fet els drons no poden actuar per damunt de monuments, construccions ni fins i tot per sobre d’espais com ara el parc natural. Per això l’aparell se situa a la zona de Sant Martí d’Empúries i amb un angle d’uns 45 graus enfoca el seu objectiu cap a la ciutat grega, sempre en el mateix punt i fa una fotografia cada 5 segons. Les sessions duren una hora (cada mitja hora baixa l’aparell per canviar-li la bateria), i s’obtenen unes 600 fotografies, com ara la que il·lustra aquesta informació. Tot i que els turistes només apareixen aquí com uns puntets gairebé imperceptibles, les fotografies tenen un nivell de qualitat que permet fer grans ampliacions i que farà que els investigadors puguin analitzar els moviments i possibles aglomeracions dels visitants.

L’estudi s’emmarca en el projecte Mineco, desenvolupat pel Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat i que se centra en la gestió de l’experiència turística en espais urbans o monumentals. Els principals objectius del projecte són identificar l’impacte sobre l’experiència turística de la congestió generada per la concentració de visitants en espais turístics reduïts; en paral·lel es vol saber el comportament del turista en espais congestionats i en quins moments es produeixen les concentracions. Núria Galí i l’equip de la UdG iniciaran l’anàlisi de les fotografies aquesta tardor.

A Girona, ‘time lapse’ de 12 hores davant de la catedral

E.C

Paral·lelament a l’estudi en curs a Empúries, l’equip de professors i investigadors de la UdG del qual formen part Núria Galí i José Antonio Donaire, també té un treball en curs sobre el comportament dels turistes a Girona: el sector estudiat és la plaça al peu de les escales de la catedral, on aquest mes d’agost l’empresa blaupixel.com està realitzant un time lapse o filmació a intervals: durant 12 hores (de les 10 h a les 22 h), un dispositiu fa una fotografia cada 3 segons d’aquesta zona, 12.000 imatges al dia. “A Girona ja tenim estudis anteriors i sabem on són les aglomeracions. Aquesta plaça és un punt de màxima concentració, i el que volem saber és què fan i com es comporten els visitants en aquestes situacions”, explica Galí.

Ja fa més de 15 anys que els equips de Donaire i Galí, des de la UdG, rastregen el comportament i les evolucions dels turistes a la ciutat, tot i que les metodologies han anat evolucionant: l’any 2002 els investigadors encara es disfressaven de turistes (amb pantalons curts i màquina de fotografiar), per seguir a peu de carrer durant hores els visitants per la ciutat. Ara fa quatre anys, però, ja es va incorporar l’ús de dispositius GPS que permetien recollir i analitzar tot el recorregut d’uns turistes. Amb els drons i la filmació a intervals s’incorpora l’última tecnologia amb la mateixa finalitat.

Els resultats obtinguts, un cop es fan públics, poden ser utilitzats pels gestors d’espais turístics com ara els ajuntaments per redefinir i millorar el trànsit de visitants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

Els tractors tallen el centre Tarragona per reclamar una millor gestió de l’aigua

Tarragona
Economia

El BBVA promet reforçar el compromís amb Catalunya en l’opa hostil al Sabadell

madrid
economia

Comença la campanya de l’albercoc al Baix Segre

Seròs
Economia

El BBVA anuncia una OPA hostil per absorbir el Banc Sabadell

barcelona
comerç

Els oficis no troben relleu entre els joves

Barcelona
economia

Biocultura Barcelona arriba al Sant Jordi amb la trenta edició

Barcelona

Sor Lucía Caram i el cantautor Sergi Carbonell, premis Climent Guitart

LLORET de mar
ECONOMIA

Oshkosh compra l’empresa manresana AUSA, de vehicles industrials

MANRESA

Conveni entre la Unió d’empresaris d’hostaleria Costa Brava i Caixabank

GIRONA