Economia

L’habitatge turístic escurça distàncies a l’allotjament rural

El nombre de pisos turístics creix més d’un 30% en un any, però les cases rurals continuen sent l’oferta més nombrosa a la regió

Els càmpings són els que més places turístiques ofereixen, segons la Diputació

Els habitatges d’ús turístic estan escurçant distàncies als allotjaments rurals a la Catalunya Central. Segons l’Informe sobre activitat turística de la destinació Barcelona del 2016 elaborat per la Diputació de Barcelona, el nombre de pisos turístics a la regió va créixer un 30% l’any passat, fins als 325 establiments. Tot i això, les cases rurals continuen sent els establiments turístics més nombrosos (446). Pel que fa a les places turístiques, càmpings (12.117 places) i hotels (5.069), segueixen sent els que més capacitat tenen, seguit de les cases rurals. Tot i això, el nombre de pisos turístics creix més d’un 75% i ha posat al mercat en només un any 600 places. Això ha fet que la xifra arribi a les 1.397 davant les 795 del 2015.

La competència dels pisos turístics s’ha notat, i molt, a la Catalunya Central, tot i que menys que en altres llocs, com a Barcelona ciutat o a la costa de Barcelona. A les comarques centrals és el tipus d’establiment que més creix. També creixen, però a un ritme molt menor hotels, càmpings i cases rurals, tant en nombre d’establiments com en places turístiques. En canvi, els apartaments turístics estan patint una petita davallada, amb la pèrdua de 14 places turístiques en un any.

Per comarques, el major nombre d’allotjaments i el major nombre de places turístiques les ofereix el Berguedà, amb més de 300 establiments i prop d’onze mil places, la majoria en càmpings. La segona comarca en oferta és Osona (279 allotjaments i 6.693 places) i la tercera, el Bages (189 i 2.677). A més, a l’Anoia hi ha 142 establiments i 1.500 places. La comarca que menys places ofereix és el Moianès (47 i 833), a força distància de la resta de comarques.

Nivell d’ocupació

Pel que0 fa a les dades d’ocupació de l’any 2016, l’estudi de la Diputació ofereix les dades de la marca Paisatges Barcelona, que inclou l’Anoia, el Bages, Osona i el Moianès, i del Pirineu (Berguedà), ja que en el cas de determinades comarques algunes dades d’ocupació del 2016 encara no estan disponibles. Pel que fa a Paisatges de Barcelona, aquesta marca va registrar un total de 235.800 turistes i 405.600 pernoctacions en hotels, que suposa un grau d’ocupació del 42,6 %. Pel que fa als càmpings, les xifres queden en 40.900 turistes i 100.900 pernoctacions, amb una ocupació del 38,7%. A més, 46.400 turistes van pernoctar en establiments de turisme rural, amb un 20,6% d’ocupació.

Mentrestant, al Berguedà (marca Pirineu) el nombre de turistes rurals va créixer un 20%, i el grau d’ocupació d’aquests establiments és la més elevada de la demarcació, amb un 27,7% (un 4,6% més que el 2015). Pel que fa als càmpings, hi ha un descens de viatgers que se situa en el –12,4 %. En total, el Berguedà va rebre, el 2016, 137.000 viatgers.

En global, l’entorn de Barcelona –sense comptar el Barcelonès– va rebre durant el 2016 un total de 4.704.308 viatgers.

LES XIFRES

235.000
turistes
es van allotjar en hotels a les comarques de la marca Paisatges Barcelona durant el 2016.
100.900
viatgers
van pernoctar en càmpings del Moianès, el Bages, el Berguedà i l’Anoia. L’ocupació va ser del 38,7%.
–12,4
per cent va caure
el nombre de viatgers que opten pel càmping al Berguedà. En canvi, creix el turisme rural.
4,7
milions
de turistes van visitar l’entorn de Barcelona durant el 2016, sense comptar-hi el Barcelonès.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.