Europa sotmet Uber a les regles del transport
El TJUE creu que no es limita a fer intermediació
Els estats podran obligar el servei a treballar amb llicència
El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va determinar ahir que l’activitat d’Uber es pot definir com un servei de transport i que, consegüentment, s’ha d’ajustar a la normativa d’aquest sector. Així ho defineix la sentència feta pública ahir per la justícia europea, que corrobora les conclusions prèvies de l’advocat general del TJUE, Maciej Szpunar, i que indica que els estats membres de la UE tenen la potestat de regular els requisits d’aquests serveis i exigir una llicència. També dona la raó a les reivindicacions del sector del taxi, que el 2014 ja havia interposat una demanda contra Uber per competència deslleial i que fa molts mesos que està mobilitzat i que s’exclama pels perjudicis que els comporta l’actuació de plataformes de les quals Uber és el màxim exponent i que funcionen posant en contacte xofers no professionals amb clients per fer desplaçaments urbans.
El servei d’Uber no disposa de llicències i autoritzacions previstes en el reglament metropolità del Taxi de Barcelona, un sector, per cert, que ahir es va felicitar per la sentència de la justícia europea, que declara que Uber està “indissolublement vinculat a un servei de transports” que no es limita a fer intermediació i que afegeix que, segons el dret de la UE, són els estats membres els que han de regular les condicions de prestació dels serveis, sempre que respectin les normes generals del Tractat de la Unió.
Un conflicte que ve de llarg
En principi, Uber va instal·lar la seu social a Barcelona, però l’autorització del servei només a Madrid va fer que s’hi traslladés. Uber no ha desenvolupat el servei a Barcelona per la limitació de llicències VTC (vehicles de lloguer amb conductor) a Catalunya, tot i que la companyia nord-americana ha demanat a la Generalitat que ampliï el nombre de permisos per treballar. Els taxistes, per la seva banda, reclamen que el Ministeri de Foment permeti una llicència VTC per cada 30 llicències de taxi. A Barcelona hi ha altres companyies, com ara Cabify, que sí que treballen amb VTC i que ahir reivindicaven la legalitat de la seva activitat. Per la seva banda, el portaveu d’Uber, Yury Fernández, va declarar que la sentència no tindrà “implicacions pràctiques” perquè la companyia ja ha variat el model de negoci i s’ha ofert a l’executiu espanyol per regular el servei.