15 són 15
Rebaixes
Tradicionalment a Catalunya les rebaixes d’hivern s’inicien l’endemà del dia de Reis malgrat que, per diferents motius, els períodes de descomptes han variat substancialment en els últims anys.
Una primera explicació és la darrera crisi econòmica, que va fer caure de forma dràstica els nivells de consum de les famílies. Aquesta reducció de vendes es va intentar pal·liar amb la introducció d’ofertes i períodes de descomptes enmig de la temporada de preus no rebaixats. Una altra explicació de la transformació de les rebaixes és l’augment de les compres a través d’internet. Els portals on-line van guanyant credibilitat entre els particulars, alhora que els sistemes de pagament actuals permeten gaudir d’uns nivells de seguretat i fiabilitat importants. Així, des de qualsevol lloc amb connexió i a qualsevol hora es poden adquirir productes de qualsevol lloc del món a uns preus més reduïts que a la botiga. I és que els avantatges de comprar per internet són notables: hi ha una reducció significativa de preus, s’amplien les possibilitats de consum en no quedar limitades a l’oferta dels establiments locals i es flexibilitza i minimitza el temps destinat a les compres.
Per altra banda, l’estiu passat el Parlament va aprovar una nova llei de comerç que liberalitza el període de les rebaixes, tot deixant a mans del comerciant el moment en què vol dur a terme la venda a preus rebaixats. Exemples d’aquesta transformació de l’època de descomptes són la incorporació de pràctiques foranes, com el Black Friday o el mid season sale, que permeten gaudir de preus rebaixats abans del dia 7 de gener. El comerç físic s’haurà d’adaptar a les noves exigències del consumidor si vol sobreviure en l’actual món interconnectat. És necessària una reinvenció de la botiga tradicional, oferint aquells productes i serveis que el nou escenari de consum globalitzat no proveeix.