La Borsa
Més valors
Economia

pagesia

exportacions

La poma de Girona arriba a Sri Lanka

La IGP Poma de Girona augmenta un 10% l’exportació amb l’arribada a nous mercats internacionals

Les empreses gironines es promocionen durant tres dies en una important fira del sector a Berlín

La poma de Girona ja es troba a les botigues de Sri Lanka, el Canadà i Israel. Són els nous mercats on aquest any ha començat a arribar la indicació geogràfica protegida (IGP) Poma de Girona, que agrupa 79 socis productors gironins integrats en tres empreses, que disposa d’uns 300 treballadors i que té una producció d’unes 80.000 tones l’any entre les diverses varietats que es produeixen.

Amb aquestes noves destinacions, que van des dels països del Golf (com ara els Emirats Àrabs) fins a la zona de l’Amèrica Llatina (com ara Colòmbia, el Panamà i l’Equador, així com el Brasil i Hondures), on es comercialitza des de ja fa temps, la IGP Poma de Girona ha aconseguit incrementar l’exportació fins a un 30%, un 10% més que l’any passat, i amb una tendència a l’alça. De fet, països com l’Índia també s’han mostrat interessats pel producte gironí i per futures importacions.

El president de la IGP Poma de Girona, Llorenç Frigola, però, reconeix que, a banda de potenciar l’exportació, un dels reptes pendents és ser més presents en el mercat espanyol. Segons Frigola, el problema és que fins a un 50% de les pomes que es consumeixen a l’Estat espanyol provenen de països estrangers, principalment del nord d’Itàlia i de França, motiu pel qual lamenta que no es potenciï prou el producte de proximitat. Mentrestant, però, el sector de la poma continua apostant per la innovació i per la promoció a l’estranger.

Promoció a Berlín

Amb l’objectiu de millorar la seva posició en el mercat exterior i obrir-s’hi, així com d’aconseguir nous contactes comercials, des de dimecres i fins avui, les tres empreses que integren la IGP –Giropoma Costa Brava, Fructícola Empordà i Girona Fruits– són a Berlín, on se celebra la fira Fruit Logística, que es considera un referent mundial en el sector de la fruita i les hortalisses.

La IGP ja fa una dotzena d’anys que visita aquesta fira, que enguany ha arribat a la 26a edició i que espera congregar més de 75.000 visitants professionals de 130 països i uns 3.100 expositors de més de 80 països.

Les tres empreses gironines han viatjat fins a Berlín sota el paraigua de la marca Catalunya i acompanyades de deu empreses catalanes més que s’ocupen de la producció i la comercialització de la poma. La visita ha estat organitzada pel Departament d’Agricultura de la Generalitat a través de l’empresa pública Prodeca.

LES XIFRES

80.000
tones
de pomes es produeixen cada any a la IGP Poma de Girona.
10
per cent
més d’exportació hi ha hagut aquest any arran de l’obertura a nous mercats.
30
per cent
de la producció de la IGP Poma de Girona es destina a l’exportació.
LLORENÇ FRIGOLA

“Cada cop som més competitius”

En aquests nous països on exporteu, quina és la varietat de poma que més interessa?
Una mica totes: les vermelles (sobretot les vermelles americanes, les red delicious), en algun lloc com l’Àfrica també la golden i, cada vegada més, la varietat que s’ha demostrat que es comporta millor a Girona i amb la qual som més competitius a tot el món és la granny smith, aquella verda àcida.
Com es competeix amb els altres països productors?
Anem contra estació. Aquesta setmana s’està començant a collir a Xile i a Sud-àfrica; per tant, ells tindran ara el gros de la producció. Nosaltres, en canvi, comencem a collir al setembre, a l’octubre o al novembre. La poma la guardes tot l’any i la vas venent al mercat per tenir-hi presència, marca. L’única cosa és que, al principi, quan en surt més, en vens més, perquè no sempre tens capacitat productiva per emmagatzemar-la. Llavors podem vendre abans en aquests països perquè la producció pròpia arriba més tard.
A què es deu aquest increment del 10% en l’exportació?
Va augmentant cada vegada més. Les empreses cada vegada estan més preparades per internacionalitzar-se, exportar i adaptar-se als protocols dels diversos països.
Cada cop hi ha més interès per la IGP Poma de Girona?
Sí. D’alguna manera, els nostres competidors estrangers són Itàlia (el nord d’Itàlia, el Tirol del Sud) i França (les diverses regions productores de poma de França). Aleshores sembla que al nord d’Espanya i en diversos punts del món no se’ns coneix com a productors de poma, i per això cada vegada es descobreix més que el nostre producte és competitiu, que es conserva bé, que fem qualitat, que treballem bé, que tenim bons preus i que som seriosos.

Fins a 1.700 hectàrees productives

Una IGP fa referència a un producte originari d’una zona geogràfica determinada. La qualitat, la reputació i altres característiques del producte es poden atribuir a aquesta zona geogràfica delimitada, on es fa la producció, la transformació i l’elaboració.

L’ any 2003, després de llargues gestions de les empreses gironines bàsicament dedicades a la comercialització de la poma, la Unió Europea va aprovar la sol·licitud per obtenir el segell d’indicació geogràfica protegida Poma de Girona.

En el cas de la IGP Poma de Girona, engloba un total de 1.700 hectàrees productives distribuïdes entre el Baix Empordà, l’Alt Empordà, la Selva i el Gironès. Les tres empreses que la integren tenen les seus a Bordils (Girona Fruits SCCL), Ullà (Giropoma Costa Brava) i Sant Pere Pescador (Fructícola Empordà). Poma de Girona cultiva cinc varietats: gala, golden, fuji, red delicious i granny smith.

Segons assenyalen des de la IGP Poma de Girona, la proximitat del mar Mediterrani i també dels Pirineus fa que les plantacions es beneficiïn d’un clima privilegiat. Això fa que, segons la IGP, Poma de Girona sigui reconeguda pel fet de ser un producte de qualitat, segur, de confiança i sostenible. Els productors, expliquen, són fructicultors que fan servir tècniques de producció integrada respectuoses amb el medi ambient, responsables i sostenibles. Així mateix, fan controls de qualitat estrictes i tenen habilitats sistemes de traçabilitat dels seus productes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SANDRA ÁLAMO
RESPONSABLE DE L’OBSERVATORI SOCIOECONÒMIC D’OSONA

“La consolidació econòmica no s'està veient reflectida en l’àmbit social”

El 22 de febrer, a les 17.30 h, es presentarà en una sessió oberta a la seu de Creacció, a la Casa Convalescència de Vic, el 4t Informe de Competitivitat d’Osona, fer per l’Observatori

vic
 
economia

Freixenet manté la seu a Sant Sadurní d’Anoia

 
Economia

Sanció de 800.000 euros a Terfrisa a Vilamalla

Vilamalla
 
Infraestructures

Sis reptes per una mobilitat sostenible al territori

girona
 
Economia

El 84% de les catalanes estan ocupades en quatre tipus de feina

 
Economia

Netmentora tanca el 2017 havent atès 116 emprenedors

 

La UGT veu poc futur als joves de la Selva marítima

LLORET / Santa coloma de f
 
Economia

Cellnex va guanyar 33 milions d’euros el 2017, 17,5% menys

 
TANTXTANT

Col·legis professionals: una ganga?