Economia

MARTA CORTINA

PRESIDENTA DE L’ASSOCIACIÓ CÀMPINGS DE LLEIDA, QUE COMPLEIX 40 ANYS

“El càmping creix per la necessitat de fer vacances a l’aire lliure”

El 52% de les places turístiques de la demarcació de Lleida són de càmping. Amb una oferta natural que abasta tot l’any, els càmpings es fixen com a repte la desestacionalització.

Càmpings de Lleida compleix 40 anys en un moment dolç, derivat d’un creixement important de l’activitat els darrers anys. L’any 2017, va generar unes 680.000 pernoctacions i va aconseguir atraure 190.000 visitants. De fet, la demarcació va assolir, l’any passat, el rècord històric de turistes, amb 1,17 milions. I aquesta Setmana Santa, l’ha tancat amb ocupacions del 95%. Le xifres dels càmpings són igual de bones?
En som els líders. L’any passat, vam tenir un creixement important, sobretot en turisme català. Els viatgers van créixer un 5% i les pernoctacions, un16%. I això que el 2016 ja el vam considerar espectacular. El càmping també es va consolidant a l’hivern, a la muntanya i a l’interior, amb l’aparició de nous tipus d’allotjaments que ens permeten oferir nous serveis.
I les perspectives per a l’estiu?
En principi, són igual de bones. Hi ha un bon nivell de reserves, amb molt de turisme estranger. Les reserves de bungalous per part de turistes catalans, per a què sempre tenim més demanda que oferta, també s’estan avançant. El turisme català és el nostre primer client. Els estrangers són el 15% del total i majoritàriament són turistes holandesos, francesos, alemanys i belgues.
La imatge que anar de càmping és dormir en tenda a terra continua arrelada? En 40 anys, el concepte ha canviat molt, oi?
Sí, però també tenim molt per fer a Lleida, perquè del total d’unitats d’acampada sols un 15% són bungalous. La resta són parcel·les per a tendes, caravanes, furgonetes habilitades i autocaravanes.
Quina és la raó d’aquesta descompensació, que no es dona a la costa?
A la muntanya, la inversió no es pot fer igual que al litoral, on els càmpings són enormes i el retorn és molt més ràpid. Durant una època, Urbanisme donava molt pocs permisos per fer bungalous a Lleida. Aquestes traves ja no hi són i el sector té moltes ganes d’invertir en bungalous. El clima condiciona que es pugui gaudir de la tenda durant pocs mesos, però, en canvi, tenim uns atractius molt variats durant tot l’any per fer-ho de la natura: esports d’aventura, muntanya i neu. Els bungalous són els que han fet que els càmpings tirin endavant i es puguin fer les inversions necessàries perquè es converteixin en complexos turístics. El repte és desestacionalitzar la temporada per poder-nos convertir en empreses de tot l’any. Al final, és el que incrementa la viabilitat del negoci. A Lleida, en l’inici del sector, es compaginava el càmping a l’estiu amb la pagesia. Ara, molta gent ha deixat la pagesia i es dedica sols al càmping. A l’agost, tenim els càmpings plens, però la resta de l’any, és més difícil.
Encara existeix el client per a qui el càmping és un estil de vida i segona residència?
Sí. Al Pirineu, hi ha gent que esquia i apunta la canalla a classes d’esquí i puja cada cap de setmana a la caravana. O a pescar al riu.
En què treballa l’associació perquè Càmpings de Lleida sigui una marca?
Hem creat dues marques pròpies, amb la intenció de desestacionalitzar l’oferta. Una és Bungalows& Snow per reivindicar el càmping com a allotjament també d’hivern. Fem accions promocionals d’aquesta marca cada temporada. I l’altra, que va ser premiada per la Generalitat a la Nit del Turisme, és Càmpings Bike&Run. S’hi han acollit bona part dels càmpings de Lleida, que han senyalitzat rutes, amb sortida i arribada des del mateix càmping, per a la pràctica del senderisme i la BTT, principalment. Se n’han senyalitzat de diferents nivells de dificultat i distància, i tenen una nomenclatura a Wikiloc. Tenim jubilats estrangers que estacionen l’autocaravana i fan senderisme cada dia.
Els càmpings estan concentrats sobretot al Prepirineu i al Pirineu, però a la majoria de comarques de la plana no n’hi ha cap ni un. És que l’oferta turística no és prou atraient?
Al Pirineu, recursos naturals com ara el parc nacional, han ajudat molt a crear càmpings. Crec que a la plana, fins ara, no s’ha començat a treballar en el sector turístic perquè no hi havia intenció de ser comarques turístiques. Ara, a poc a poc, ho van desenvolupant i ja es detecta un cert interès a obrir-hi càmpings. És un tipus d’allotjament que està molt de moda arreu d’Europa. El creixement de les pernoctacions així ens ho confirma.
A què ho atribueix?
A les ciutats la gent viu com viu i té molta necessitat d’estar en contacte amb la natura. El càmping permet fer vacances a l’aire lliure. També hi ha ajudat molt la confortabilitat i la diversitat dels allotjaments, l’oferta de les instal·lacions i serveis, des de piscines a restaurants, parcs infantils, l’animació, el lloguer de bicis, canoes... En definitiva, ara són complexos turístics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

El termini per reclamar despeses hipotecàries comença en anul·lar-se la clàusula abusiva

BARCELONA
GIRONA

El Govern aprova ajuts a la pagesia per valor d’11,4 milions d’euros

GIRONA
GIRONA

La CGT de Correus denuncia falta de personal en una desena de barris

GIRONA
economia

El Banc Sabadell guanya 308 milions el primer trimestre, un 50% més que l’any passat

barcelona

Unió de Pagesos considera un “pedaç” el decret pel control de fauna cinegètica

girona
Unió Europea

TikTok suspèn el programa de punts de la versió ‘Lite’

Barcelona

Èxit de participació del XXV Fòrum Industrial

girona
economia

Menys burocràcia en els plans d’estalvi d’aigua per ramaders i agricultors

barcelona
Estats Units

Aproven la llei que podria suposar la prohibició de TikTok als EUA

Barcelona