Economia

TANTXTANT

Calen empreses més grans?

Encara està força arrelat el convenciment que les empreses, per definició, han de créixer perquè d’aquesta manera guanyen competitivitat. Molt sovint és l’administració pública que alimenta aquesta creença i ho fa de manera genèrica, com si la recepta de fer-se gran fos vàlida per a tothom. I no ho és. En el cantó oposat hi trobem un altre tòpic, que va fer furor fa alguns anys, en el sentit de l’small is beautiful, que venia a posar en relleu que al pot petit hi ha la bona confitura, tot un suport a les empreses de petita dimensió.

Ni una cosa ni l’altra són veritats absolutes. Que sigui oportú augmentar la dimensió de l’empresa depèn de moltes variables, entre les quals la dimensió del mercat que es vol o es pot abastar. Bona part dels serveis personals, del comerç independent especialitzat, de la restauració, entre molts altres, acostumen a operar en mercats locals de manera que el seu creixement presenta moltes limitacions. Resulta atractiu en la decisió de créixer poder disposar d’avantatges competitius (en costos, en especialització, etcètera) que s’obtenen amb una organització més gran. Això i tot, també es donen casos d’empreses que són massa grans, que estan sobredimensionades pel mercat que abasten, i llavors haver crescut és un fracàs.

En la pràctica, el que realment compta no és tant si una empresa ha de ser més gran, sinó que compleixi un requeriment fonamental: ser competitiva en el mercat en què opera i estar en condicions (preparada, amb recursos humans, financers, tecnològics... suficients) de continuar essent competitiva. En aquest dilema, cal preguntar-se com va l’empresa en un actiu de valor incalculable com la il·lusió empresarial, l’empenta, la tenacitat, l’esforç. Tot plegat es fa per aconseguir una rendibilitat financera sense la qual un empresari no s’hi posa, però també la rendibilitat emocional que suposa superar reptes de mercat i de competidors. Es requereix ser eficient, i això, es pot aconseguir tant augmentant la dimensió com, encara que pugui sonar estrany, disminuint-la.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Caldrà teixir encara més xarxa

barcelona

Gelats, cereals i xocolata que beneficien la microbiota

barcelona
David Garcia
Director executiu del clúster català de la Moda (MODACC)

“La moda serà un sector tan regulat com el farmacèutic”

bARCELONA
Contra xifrada
Francesc Muñoz Dorado

Venda ocasional o negoci

Glops compromesos amb el territori i el medi ambient

Cubelles
ECONOMIA

L’Hospitalet supera per primer cop el milió de pernoctacions i fa rècord de turistes el 2023

L’HOSPITAL DE LLOBREGAT
ECONOMIA

Més tractorades d’Unió de Pagesos dimarts i dimecres

GIRONA
estat francès

Tens inici del Saló de l’Agricultura per les protestes dels pagesos

barcelona
ECONOMIA

Els barcelonins augmenten el sou mitjà, però perden poder adquisitiu

BARCELONA