La Borsa
Més valors
Economia

FRANCESC BARCELONA

PRESIDENT DE L’ASSOCIACIÓ VALLS DEL PEDRAFORCA

“Un cavall de batalla per treballar molt és el transport públic”

Des de fa un any i mig 35 establiments han unit esforços i han creat una entitat per promoure tot el que hi ha d’interès turístic a l’entorn dels pobles al voltant del popular massís del Pedraforca

L’entitat ja fa un temps que funciona, però la van presentar fa poc.
Fa un any i mig que funciona. Abans vam estar parlant, un any enrere, entre els primers associats de quin format li donàvem, quins objectius volíem aconseguir, i després vam començar el procés de legalització que es va acabar a principis de l’any passat.
Per què va néixer, quina necessitat van detectar?
La necessitat és donar veu a l’empresa privada que es dedica sobretot al sector turístic i el comerç. Hi ha iniciatives del sector públic, però faltava donar veu a la part privada, que té un altre enfocament i manera de veure els projectes i accions i de fer millores. La idea és treballar conjuntament amb l’administració pública proposant-li nous projectes, qüestions per arreglar o serveis per implementar a les Valls del Pedraforca. L’origen de les Valls del Pedraforca és tenir un nexe comú que ens uneixi una sèrie d’establiments que estan en aquesta zona, que va des de la Vansa fins a Vallcebre i Gisclareny. A partir d’aquí, crear l’associació i la marca comercial Valls del Pedraforca, com existeixen la de la Terra de Volcans de la Garrotxa o la de la Vall de Ribes.
I quina diferència de visió hi ha entre privats i administració?
L’empresa privada està en contacte directe amb el client i t’entren més inputs de les mancances, problemes i necessitats, que a vegades són coincidents amb l’administració. Tenim un punt de vista més real de les coses perquè ens arriben més ràpidament. I tenim criteris a l’hora de funcionar bastant més econòmics en el sentit que fem més anàlisis de costos, rendibilitat i retorns. Nosaltres funcionem de manera més expeditiva; ens reunim i, si tenim diners, ho fem. Les nostres propostes són de rendibilitat a més curt termini i l’administració té un rol de crear estructures i infraestructures que només pot fer ella perquè te els mecanismes i no són de clara rendibilitat d’entrada o són a llarg termini. La barreja de les dues coses és la que pot funcionar. Es tracta més de sumar que reivindicar res.
En què treballen?
La primera acció va ser engegar la web www.visitpedraforca.com i una aplicació que dona tots els recursos turístics quant a serveis públics i privats que poden trobar a les valls. Hem fet uns planells de restauració per situar la gent i preparar-se els seus recorreguts. Treballem, tot i que ja ho fèiem bastant cadascú, com a oficines de turisme; també en el projecte de les deu cares del Pedraforca, que pretén donar a conèixer des dels diferents indrets tot el que hi ha d’interès a cada zona. Es vol fomentar que la gent es bellugui per cada cara, ja que ofereixen coses diferents: geologia, història, arquitectura, recursos naturals, natura... Segurament haurem de fer cartelleria i alguna administració ens haurà d’ajudar perquè el cost, tot i que no serà elevat, ens superarà.
I a llarg termini?
Un cavall de batalla que haurem de treballar molt és el transport públic. Estem en una zona on el transport públic és molt minso, tant, que ni existeix. S’ha de configurar un transport públic des de Barcelona a mitjà o llarg termini en autobús, en hidrobús... És un bé social que han d’entomar des de l’àmbit públic i que d’aquí a uns anys tindrà retorn.
Com veu el turisme a la comarca?
Molt bé. Els catalans i la gent de la Península estan redescobrint el Pedraforca. Abans la gent només anava a fer-hi un cop d’ull i ja estava i estem donant-li la volta perquè gaudeixin i hi passin més d’un dia, mostrant-los moltes més coses d’interès; des del paisatgisme, turisme actiu, cultural, etcètera, i a una hora i mitja de Barcelona. Aquesta és la nostra feina, la de divulgació i difusió, com si fóssim oficines de turisme, ja que som pobles petits i podem descarregar l’administració d’aquesta feina.
Sempre ha semblat que el Berguedà és comarca de pas.
Sí, i el perquè no ho sé del tot. A la zona de Saldes hi havia la mineria, que quan es va acabar la comarca va entrar com en una depressió. Passada la catarsi i el dol s’està en un canvi de dinàmica per anar cap a altres camps i interessaria que hi hagués un altre tipus d’activitat econòmica que no només sigui el turisme, que ha de ser la locomotora, per allò de repartir una mica els ous, amb petita indústria i activitats empresarials. És difícil, però seria perfecte perquè tindries un teixit social molt equilibrat.
Quants associats són?
Som 35 i poden ampliar-se. Anteriorment ja s’havien intentat altres tipus d’associacionisme que no van arribar a agafar. Estem en la fase de convèncer i recuperar aquells que venen d’aquestes fases d’intents i que n’eren recelosos. I els podem demostrar que funciona en aquest any i mig.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Brussel·les tomba els pressupostos d’Itàlia

Brussel·les

BBVA Research manté que el PIB català creixerà el 2,5% aquest 2018 i el 2,3% el 2019

El Financial Times destaca que les “pitjors pors” econòmiques pel procés independentista “no s’han materialitzat”

May assegura que el pacte amb la UE pel ‘Brexit’ està tancat al 95%

Madrid

La Guia Peñín del 2019 troba excel·lents el 35% dels vins de la DO Empordà

figueres
francesc cabana
Quadern d’economia

La llotja del Bernabéu

Més d’un milió en inversions en ‘start-ups’

girona

L’Espai Gironès entrega a Càritas roba donada

salt

El Meeting Point aposta per una edició més social

Barcelona