Economia

Emprenedors

El vent, un gran aliat

Bound4blue desenvolupa solucions tecnològiques per fer més net i sostenible el sector naval

La vela rígida que ajuda els vaixells a gastar menys combustible ja està en fase de proves

Una associació de palangrers de Vigo i la companyia teatral La Fura dels Baus, els primers clients

El grup facturarà 29 milions d’euros el 2021

La vela acompanyarà La Fura dels Baus en l’espectacle naval que portaran arreu del món

El pare de José Miguel Bermúdez s’ha passat la vida fent màquines a mida per al sector del calçat, de l’automòbil i de tot tipus d’indústries que tenien una necessitat que la fabricació en sèrie no els podia satisfer. Sumant l’experiència i l’enginy de l’Ignacio amb la formació i la curiositat del fill, n’han sortit diversos projectes i aventures. La que ha anat més enllà és Bound4blue, una companyia que desenvolupa solucions tecnològiques per impulsar un sector naval més verd i sostenible. “Amb el pare vam veure un documental sobre la competició de vela i tot seguit un altre de vaixells de càrrega i vam preguntar-nos per què no s’havien aplicat als vaixells les veles de competició, que feien anar tan ràpid les embarcacions, per aconseguir que gastessin menys combustible, i aquesta va ser la guspira”, recorda Bermúdez fill. Va animar quatre companys de carrera i van dissenyar una vela rígida –lleugera, plegable i autònoma– per fer servir el vent com a sistema complementari de propulsió. L’invent ja està en fase de proves i a finals d’any acompanyarà un armador de Vigo i també la companyia teatral La Fura dels Baus en l’espectacle naval que portaran arreu del món.

Bound4blue ha guanyat aquest any el guardó Emprenedor XXI de La Caixa i Bermúdez també ha estat distingit amb el premi Empresa 2018 de la Fundació Princesa de Girona, però sempre ha tingut clar que per tirar endavant qualsevol projecte cal formar equip. Com explica Cristina Aleixendri, la idea de negoci va sorgir del pare i el fill el 2006, però de seguida els ho van explicar a ella i a David Ferrer –actualment director de tecnologia del grup– i s’hi van unir. “Ells feien l’últim curs d’enginyeria aeronàutica i per a mi era el primer any. El meu projecte de final de carrera va ser sobre la vela, vam dissenyar-la en petit comitè a casa, com formiguetes, i el 2014 vam veure que havia arribat el moment de llançar l’empresa”, recorda Aleixendri. Tot estava a punt: la part tècnica estava desenvolupada i la normativa mediambiental s’havia anat endurint, obligant els vaixells a emetre cada cop menys gasos contaminants.

El pas a energies més netes

La cofundadora del grup s’ocupa ara de la part financera i explica que esperen integrar la vela en més de 8 vaixells abans del 2020, amb un ingrés de més d’11 milions. Això significa que hauran ajudat a estalviar 30.000 tones d’emissions de CO2, “l’equivalent a 10.130 vehicles dièsel que facin 20.000 quilòmetres l’any”. Com reflexiona Bermúdez, “com que els vaixells estan al mig de l’aigua, ningú els veu i la normativa mediambiental ha trigat més a preocupar-se pel sector naval, però ja s’està atacant el problema i el 2020 s’hauran d’haver reduït les emissions de sofre i òxid de nitrogen, els més perjudicials”. Per aconseguir-ho, cal passar de heavy fuel oil a energies més netes, com ara el gasoil marí i el dièsel. El problema és que són el doble de cares i la despesa en el combustible representa entre el 40 i el 80% dels costos operatius, així que per assegurar la sostenibilitat del sector naval calen canvis.

Els creadors de la vela rígida de Bound4blue calculen que, depenent del tipus de vaixell, la instal·lació del seu aparell permet reduir entre un 10 i un 40% les emissions contaminants i la inversió està amortitzada en el termini de 3 a 5 anys. Des del 2015 fins ara, indica Aleixendri, han aconseguit aixecar finançament per fer els prototips a escala i ja han trobat el primer client, Orpagu, una associació de palangrers de Vigo.“És un client que ja paga per la tecnologia i és important per a nosaltres perquè ens pot donar molta continuïtat comercial, ja que dins l’associació hi ha 38 vaixells i si tot va bé també ens la compraran.” El grup espera aconseguir una facturació de 21 milions el 2021 –quan aconseguiran l’equilibri financer– i que augmenti fins a superar els 200 milions el 2025.

A Bermúdez ser emprenedor li ve de sèrie: “Els pares sempre han tingut empresa pròpia, jo ni tan sols tinc redactat un currículum.” Aleixendri està satisfeta de l’orientació rebuda en la seva etapa escolar perquè s’hi feien moltes activitats de robòtica i tecnologia, però creu que s’haurien de treballar i potenciar més les vocacions femenines. Fins i tot ara que lidera un projecte tecnològic, en algunes ocasions nota que hi ha clients o col·laboradors “que quan parlen de coses tècniques es dirigeixen als homes de l’equip”.

8
vaixells
portaran una de les veles de Bound4blue abans del 2020.
80
per cent
dels costos operatius d’una embarcació pot arribar a suposar la despesa de combustible.
40
per cent
aconsegueix estalviar un vaixell utilitzant la força del vent com a sistema de propulsió complementari.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia