Economia

La crisi dels oficis

Aprenents propis

Seat va crear el 1957 una escola per formar els seus professionals

El curs que ve estrena nova oferta formativa, adaptada a la indústria 4.0

Alumnes d’aquest any han ideat i creat un kart elèctric que han provat al circuit de Montmeló

El projecte ha guanyat un dels premis FP Emprèn, impulsats pel Departament d’Ensenyament

Els alumnes s’incorporen a Seat amb contracte indefinit quan acaben la formació

Iván Porcel i uns quants companys de l’Escola d’Aprenents de Seat han estat durant aquest curs fabricant un kart elèctric que han acabat provant al circuit de Montmeló. N’han fet el disseny, han produït les peces, l’han muntat i l’han acabat pilotant, a banda d’haver interactuat amb les diferents fàbriques i departaments del grup automobilístic i d’haver hagut de resoldre els problemes logístics i econòmics amb què topen tots els emprenedors, sigui un calendari exigent, sigui un pressupost molt ajustat. El projecte del kart elèctric ha guanyat aquest any un dels premis FP Emprèn, impulsats pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat per ajudar a prestigiar socialment l’FP i reconèixer els valors relacionats amb la iniciativa i l’esperit emprenedor dels estudiants.

Porcel té 19 anys i quan va acabar els estudis d’ESO es va plantejar el seu futur professional. “M’agradava molt la mecànica i tenia un cosí que va estar a l’Escola d’Aprenents de Seat i em va animar a apuntar-m’hi. Per a mi era un somni.” Malgrat tot, no va aconseguir entrar fins al tercer intent: cada any, l’escola ha de deixar fora uns 800 aspirants. La perseverança va tenir premi i aquest jove està fent ara el segon curs d’electromecànica, tot i que podria acabar amb un altre títol perquè l’escola estrena el curs que ve una nova oferta formativa i els alumnes actuals podran convalidar crèdits i aspirar a les noves titulacions. Per adaptar-se a la indústria 4.0, el centre oferirà ara tres cicles de grau superior de formació dual: tècnic superior en automatització i robòtica industrial, tècnic superior en programació de la producció en fabricació mecànica i tècnic superior en mecatrònica industrial. Sumen 60 places.

Com explica Laura Carnicero, responsable de formació de Seat i directora de l’Escola d’Aprenents, a més de poder-se adaptar a les exigències de la transformació tecnològica, l’altre gran valor afegit de la formació pròpia de Seat és que mentre que els cicles formatius tenen una mitjana de 2.000 hores lectives, l’Escola d’Aprenents n’ofereix gairebé 5.000. “Hi afegim contingut perquè sigui el que realment necessitem, com ara programació, impressió en 3D, la internet de les coses...” “La formació reglada no sempre pot avançar al mateix ritme del que necessita l’empresa”, resumeix Carnicero. Com que Seat és una multinacional que forma part del grup Volkswagen, també es fa especial èmfasi en els idiomes.

Enginyeria robòtica

Des de la seva fundació, el 1957, el centre de formació de Seat ha preparat més de 2.700 professionals. Tots els alumnes –169 actualment– tenen un contracte de formació remunerat a jornada completa i s’incorporen a Seat amb un contracte indefinit.

Quan acabi la formació a l’escola d’aprenents de la Zona Franca de Barcelona, Iván Porcel vol estudiar alguna enginyeria relacionada amb el món de la robòtica perquè creu que “és el futur”. L’empresa li ho posarà fàcil perquè necessita treballadors que dominin aquesta àrea. Com indica Carnicero, “totes les màquines parlaran entre elles, fins i tot a la línia productiva ens farà falta que la gent pugui interpretar dades i prendre decisions en funció d’aquesta interpretació”. “A tot arreu la feina canviarà”, opina la directora del centre d’aprenents, però destaca que no cal espantar-se: “Ara és la indústria 4.0, però portem molts anys transformant-nos, l’única diferència és que abans els coneixements no caducaven tan de pressa.” És per això que per formar estudiants i reciclar professionals cal trencar esquemes del passat: “S’ha d’aconseguir que el cap s’estructuri per aprendre sempre coses noves, per no tenir por del canvi.”

A banda de participar en la fabricació del kart elèctric, Porcel ha fet diverses rotacions a fàbrica i li agradaria arribar a ser cap de línia, la persona que està al càrrec de mecànics i elèctrics i dirigeix una zona de treball. Haver aconseguit entrar a l’Escola d’Aprenents és el primer pas. L’11 per cent dels càrrecs directius de Seat provenen de l’Escola d’Aprenents.

5.000
hores
lectives fan els estudiants de l’Escola d’Aprenents de Seat.
60
places
ha ofert el centre de formació de cara al curs vinent.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia