Economia

Els lutiers de fibra de vidre

160.000 euros ha aconseguit Miil de 85 nous socis que han fet aportacions a través de la plataforma Crowdcube pel 10% de l’empresa

Fer guitarres d’alta gamma -les que volen els músics professionals o els col·leccionistes- només està a l’abast d’artesans que han arribat a grans nivells d’excel·lència treballant un material tan voluble com la fusta per extreure el màxim de cada instrument. Però les fustes nobles són escasses i cares, i la feina per transformar-les en guitarres, molt complexa, per la qual cosa el resultat no sols és car -una bona guitarra pot oscil·lar entre els 5.000 i els 35.000 euros-, sinó lent -la cua per aconseguir instruments de determinats tallers és de vegades d’anys-. Els intents per industrialitzar el procés només han aconseguit produir guitarres per a intèrprets poc exigents.

Un grup d’emprenedors catalans pensa que la tecnologia i els nous materials poden ajudar que les coses canviïn. S’han proposat liderar el mercat de guitarres d’alta gamma a Europa el 2023, produint unes 2.000 guitarres clàssiques que millorin les prestacions de les millors del mercat. I després saltar a Amèrica i Àsia.

La clau és la substitució de la fusta per la fibra de vidre, un material estable -immune a les dilatacions i contraccions que la fusta pateix pels canvis d’humitat i temperatura ambientals- i una bona relació entre la rigidesa i el pes.

Ara estan mesurant com es comporta una guitarra de fibra de vidre. David Vidal, un dels socis fundadors de Miil i lutier, explica que la primera evidència és que el volum del so que genera és superior pel mateix esforç (entre 5 i 8 decibels més), i que proporciona més dinamisme, és a dir, interpretacions més riques i complexes. A més, la fibra de vidre admet canvis en el disseny tradicional per fer guitarres més ergonòmiques i, en conseqüència, que no provoquin lesions derivades del seu ús continuat.

I, finalment però no menys important, la fibra de vidre porta associada una renovació estètica. Una idea que a Albert Martínez, un altre dels tres socis amb Jorge Fuentes, agrada perquè com a responsable de l’estratègia de mercat, pensa que el color negre de la fibra de vidre lluny de ser un fre, serà un reclam per als clients més receptius a la innovació: “Es calcula que cada any es venen uns 6 milions de guitarres al món de les quals el 9% són d’alta gamma. Només a Europa això representa un mercat de més de 1.000 milions d’euros”.

Després d’assolir amb èxit una ampliació de capital, Miil es trasllada aquests dies a una nau de 700 m² a Vilassar de Dalt, on faran el pas cap a la producció. Deixen la incubadora que l’Agència Espacial Europea té a Castelldefels, on havien arribat gràcies a un programa de transferència tecnològica amb el qual han obtingut 50.000 euros a fons perdut. Els seus veïns a la incubadora eren l’empresa de mapes per satèl·lit Dares, que ha adaptat tecnologia espacial per fer un sistema d’anàlisi acústic que Miil està aplicant.

Amb tot, les noves guitarres haurà de vèncer la mitificació al voltant de les de fusta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró
unió europea

Anul·len una multa a Google per pràctiques abusives en publicitat

barcelona

El Consorci de les Gavarres augmenta un 14,36 % el pressupost 2025

monells

El Girocamping PRO presentarà noves eines per potenciar la sostenibilitat

SANT PERE PESCADOR
Economia

El BBVA no apujarà l’oferta de l’opa al Sabadell perquè ja és “molt atractiva” pels accionistes

barcelona
economia

Nous ajuts per impulsar el comerç de Mataró

mataró

L’ampliació de l’Outlet Gran Jonquera s’obrirà el mes d’octubre

LA JONQUERA