Economia

La fàbrica del futur pren forma

EN MARXA · La indústria tradicional està cada vegada més immersa en la transformació cap a la fabricació avançada PAS A PAS · Sisteplant aconsella aplicar models personalitzats, escalables i àgils, en funció de la maduresa de cada planta de producció

El recinte Gran Via de Fira de Barcelona acollirà la setmana vinent, del 29 al 31 d’octubre, la quarta edició d’Industry From Needs to Solutions, el saló sobre indústria 4.0. Un tast del que es podrà trobar en aquest saló el va oferir ahir Sisteplant, companyia líder a l’Estat en transformació digital de les empreses, en una jornada organitzada a Esade sobre la fabricació avançada. L’empresa d’origen basc i amb presència a Catalunya des de fa dues dècades va estar acompanyada per directius de Puig, Danone i BJC Siemens, que van exposar les seves experiències en aquest camp.

Sense cap mena de dubte, la digitalització ja és un fet i està entrant amb tanta força a les indústries del país, que ja s’intueix que la fàbrica del futur –com van assenyalar els ponents de la jornada– esdevindrà també centre de la innovació. Les plantes de producció seran, van assegurar, els futurs laboratoris de recerca.

Transformar l’empresa per endinsar-se en l’àmbit de la indústria 4.0 requereix un model robust, flexible i eficaç, basat en la tecnologia i la digitalització, però també en les persones. Tots els ponents van incidir en la importància de situar l’element humà al centre, d’oferir formació específica perquè es pugui acarar el nou model de producció amb garanties d’èxit. En aquest sentit, Alfonso Ganzabal, director general de Sisteplant, va destacar la importància d’aconseguir la implicació dels equips, ja que són els que faran “que la transformació cap a un model de fabricació avançada sigui efectiva en tots els escenaris possibles”.

Sense recepta única.

Segons Ganzabal, “no hi ha una recepta única que es pugui aplicar de manera generalitzada a qualsevol empresa”: “Dependrà del seu nivell de maduresa, de les exigències del sector i de les particularitats de cada negoci. Per fer-ho possible, s’han de tenir en compte els avantatges que ofereixen les eines tecnològiques i digitals, s’han de redissenyar els plans operacionals, de gestió i d’organització, s’ha de tenir ambició tecnològica i, també, s’han d’implicar les persones”.

La companyia organitzadora de la jornada dona suport a les empreses catalanes del sector industrial i de serveis, i entre els seus clients hi ha grans empreses i pimes de sectors tan diversos com el de l’automoció, l’aeroespacial, l’alimentació, el químic, el farmacèutic, l’electrònica, l’energia i el medi ambient, les infraestructures, la sanitat i els transports.

A la taula rodona que va cloure la jornada, Manel Domínguez, gestor de desenvolupament d’operacions globals de Danone; José Luís Romero, director de planta de Puig; i Oscar Embid, responsable de fàbrica de Siemens BJC, van donar a conèixer la implantació dels models que han de fer realitat l’aproximació gradual a la indústria 4.0 en els respectius sectors industrials. Romero va destacar “la importància que la tecnologia depengui de les persones, per fer-la més sostenible en el temps”, mentre que Domínguez es va mostrar també partidari de “la flexibilitat del model de transformació, com un dels punts primordials”, així com del “disseny d’un full de ruta previ a l’aplicació de qualsevol pla”. Per Embid: “La digitalització és allò que ens ha permès ser reactius i àgils en la presa de decisions.” Ana Santiago, moderadora de la taula i CEO de Sisteplant, va subratllar la importància de la col·laboració d’universitats i escoles de formació dual en la creació i captació d’un talent que ara per ara ja comença a ser escàs en la indústria.

Tres fases per esdevenir indústria 4.0

“Petis canvis però a gran velocitat”, va esgrimir Alfonso Ganzabal, que va destacar l’habilitat que s’ha de tenir per identificar el que cal a cada empresa per encarar el futur amb èxit. Tres fases, amb nombroses ramificacions, segons el grau de maduresa de cada factoria, conformen el full de ruta que farà arribar fins a la indústria 4.0. “Una primera etapa se centra en el procés d’implantació, en què s’identificaran les oportunitats i es definirà el model a seguir”, va dir Borja Arenaza, enginyer de desenvolupament de negocis i responsable de fabricació avançada de Sisteplant. Amb els fonaments construïts, es posa en marxa la segona fase. Són poques les empreses que es troben a hores d’ara en aquest estadi, on els esforços aniran dirigits a optimitzar processos, identificar febleses, connectar els diferents departaments, optimitzar costos, formar les persones i introduir la utilització de dades per agilitzar tota la cadena de valor. En una tercera fase, la digitalització ja serà completa i intervindran tecnologies com el big data, el machine learning, la simulació i la predicció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Acord de col·laboració entre la Cambra i CaixaBank

girona
GIRONA

La demarcació tanca el mes d’abril amb rècord històric d’ocupació

GIRONA
Economia

Rècord d’ocupació a l’abril a Catalunya amb 3,76 milions d’afiliats

barcelona
economia

El PIB de Barcelona supera per primera vegada els 100.000 milions

Barcelona

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona
Jaume Vilanova
President delegat del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya a Girona

“Amb un gestor administratiu el resultat obtingut serà el més beneficiós possible per al contribuent”

Quines són les grans empreses que atenen les urgències a Catalunya?

barcelona

365 Obrador vol captar altres públics amb noves marques

Barcelona