Les vendes de cotxes podrien baixar un 50% aquest any
Amb la fase 1 els concessionaris podran obrir i no caldrà cita prèvia als tallers
El sector creu que no es recuperarà tota la plantilla
La crisi per la Covid-19 ha fet baixar la intenció de compra
Els concessionaris de cotxes calculen que aquest any les vendes podrien ser un 50%, o fins i tot un 60%, menors que les de l’any passat. Entre els motius principals, segons assenyala Jordi Serra, president de Corve (Associació d’Empresaris de Comerç i Reparació de Vehicles i Embarcacions de les comarques gironines), hi ha que la crisi econòmica derivada de la Covid-19 està provocant que “la intenció de compra estigui baixant” i que els concessionaris han estat tancats aquests dos mesos (a l’abril a la demarcació es van vendre 35 turismes i tot terrenys –un 97,6% menys que el 2019– i 26 motos i ciclomotors, –un 94,3% menys que l’any passat–). El sector creu que les vendes es podrien reactivar d’aquí a quatre o cinc mesos, al setembre o a l’octubre d’aquest any “quan la gent sàpiga si conserva o no la feina i vegi com ha quedat la seva situació econòmica”. I no només es preveu que baixi la compra de vehicles, sinó també la de les reparacions “perquè les dificultats de la gent implicarà que els vehicles no estiguin tan ben mantinguts”, diu Jordi Serra.
Els concessionaris de la demarcació de Girona podran obrir demà en la fase1 “gràcies a una excepció que s’ha fet explícitament encara que tinguem més de 400 metres quadrats”. Els tallers que fins ara ja podien atendre clients amb cita prèvia ara també podran obrir amb normalitat. “Tot i la cita prèvia, els tallers han tingut molt poc moviment. Estàvem treballant un 30% o un 40% del que hauríem de treballar habitualment”, assegura. Amb la fase1 ja hi haurà més mobilitat de vehicles i Serra creu que, “després de més de dos mesos d’estar parats, molts cotxes necessitaran passar pel taller”. “Hi haurà un període d’un parell de setmanes que tindrem una feina desorbitada perquè haurem de posar en marxa molts vehicles. Però aquest volum de feina no serà sostingut”, manté.
Corve ha preparat un protocol guia d’actuació davant la Covid-19 tant per als tallers mecànics com per als concessionaris de venda de cotxes. És, segons Serra, una guia bidireccional perquè “primer hem de protegir els empleats quan els arriba un vehicle (en el cas dels tallers)” i després s’ha de seguir un protocol “quan s’entregui per garantir que nosaltres no hem contaminat el cotxe”. “Hem de transmetre el màxim de seguretat. El cotxe té molts materials que s’han de mantenir molt protegits per evitar la propagació de la Covid-19”, manté el president de Corve.
Arran de la davallada de vendes, el sector fa diferents peticions “perquè ara hi ha la tempesta perfecta i se’ns ajunten moltes coses”. Entre aquestes peticions hi ha la d’un pla d’ajuts a la compra de vehicles “que no sigui tan excloent com el que en teoria s’havia d’aprovar abans que passés la Covid-19”. “Només es volien potenciar els vehicles híbrids, i des de les patronals estem reclamant un pla més transversal d’ajuts per a tot tipus de vehicles”, comenta. Des del sector s’està molt pendent del que es vol fer a la ciutat de Barcelona en el sentit d’aprofitar la reducció de vehicles per la Covid-19 per “fer un canvi dràstic en la mobilitat a la ciutat”. “I nosaltres no hi estem en contra, però demanem que hi hagi un punt d’equilibri perquè la reducció de vehicles i l’activitat econòmica de la venda d’automòbils puguin conviure”, explica Serra, que reconeix que això encara no passa a Girona, però “ens preocupa perquè inevitablement això també pot acabar passant”.
El sector de l’automoció a les comarques gironines té ara uns 4.500 treballadors (uns 6.500 si s’hi afegeixen els autònoms de la demarcació, majoritàriament microempreses) entre concessionaris i tallers d’automoció i nàutica. Actualment, Corve representa 1.015 empreses. La major part de les empreses han fet expedients de regulació temporal d’ocupació, i amb la fase 0, quan els tallers van poder obrir amb cita prèvia, “s’han anat recuperant alguns treballadors”. Ara amb la fase 1 és probable que es pugui disposar d’una part de la plantilla, però jo penso que només serà “un 50% de la jornada” per la baixada de feina. “Jo crec que serà pràcticament impossible recuperar el cent per cent de la plantilla perquè, amb les baixes previstes de vendes i de facturació de taller, això serà complicat”, assegura.
LES XIFRES
Demanen una moratòria per passar totes les ITV
El tancament d’empreses per l’estat d’alarma pel coronavirus també ha provocat que les inspeccions tècniques de vehicles (ITV) estiguessin tancades i que molts cotxes que havien de passar l’inspecció durant aquestes setmanes no ho hagin pogut fer. És cert que el govern de l’Estat ha fet ampliacions de les valideses dels certificats, però el sector no ho veu suficient perquè creu que quan obrin hi haurà tanta demanda que “molts vehicles poden trigar fins a sis mesos a poder passar la ITV”. “Fa dos mesos que estan tancats i estan donant hora per al mes de juny”, diu el president de Corve, Jordi Serra, que sosté que s’hauria de demanar una moratòria “almenys de dos o tres mesos” perquè, si no, hi haurà un col·lapse important”.
Molts vehicles, segons assegura Serra, han passat dos mesos tancats i, si no han de passar les ITV fins d’aquí a dos o tres mesos, “estem dient que molts d’aquests vehicles poden trigar mig any més de l’habitual a passar la inspecció i si en aquest temps no han passat per un taller poden representar un perill, sobretot en el cas dels vehicles més vells”.