Economia

Economia

Empatia, clau del canvi

La Fundació FemCat fa deu anys que fa xerrades en escoles i instituts per acostar la realitat empresarial als joves catalans

El projecte pretén lluitar contra el desconeixement i els estereotipus que encara envolten el món de l’empresa

Els estudiants aprenen que hi ha molts tipus de negoci i que molts d’aquests tenen una important funció social

FemCat ha apropat en aquests deu anys el món empresarial a més de 100.000 nois i noies

Les notícies estan farcides d’escàndols financers, expedients de regulació i deslocalitzacions, i moltes sèries i pel·lícules, d’ara i de sempre, associen l’èxit en els negocis a l’abús de poder. Com a tot arreu, hi ha tot tipus d’empresaris. Els que s’aprofiten de la seva situació privilegiada i els que només volen fer diners, però també els que es deixen la pell per aportar el seu gra de sorra a la societat, els que innoven a contracorrent, els que mantenen l’essència generació rere generació, els que cuiden els seus treballadors i els que fan mans i mànigues per néixer, créixer i sobreviure tot i les dificultats. Perquè no se’ls posi tots al mateix sac i perquè es visqui de primera mà l’energia, l’esforç i la passió necessàries per impulsar i mantenir un negoci propi, fa deu anys que FemCat va començar el programa Escola i Empresa: ja ha apropat el món empresarial a més de 100.000 nois i noies.

Els estudiants catalans saben què és una empresa però la veuen com una realitat llunyana, i l’associen gairebé exclusivament a la generació de beneficis i el poder, segons l’enquesta que FemCat ha fet al professorat de més de 100 escoles d’ESO, batxillerat i cicles formatius. Com explica Teresa Navarro, directora de la fundació, el principal problema que han detectat és “el desconeixement i la llunyania”. “És per això que és tan important que els empresaris vagin als instituts i els expliquin la seva experiència de primera mà, perquè així quan arriben impactes que poden ser estereotipus tinguin eines per contrarestar-los”. Fa un mes i mig que FemCat va tornar a l’institut Esteve Terradas i Illa de Cornellà de Llobregat, on aquest curs hi han fet nou xerrades. Abans de rebre la seva visita, l’Àlex Larios, estudiant de 21 anys del cicle formatiu d’aplicacions multiplataforma, pensava que el món empresarial estava format per “grans companyies que fan projectes a gran escala i s’interessen només pels diners”. Ha après que “hi ha unes poques empreses que s’emporten tots els mèrits, però que n’hi ha moltes altres, d’invisibilitzades, que poden ser petites i contribuir molt positivament a la societat”. De fet, aquest estudiant de grau superior tenia clar que la seva meta laboral era “treballar en una gran empresa” però s’ha adonat que “hi ha altres opcions –assegura– que poden ser millors per al meu estil de vida”.

La funció social, a debat

“Els joves pensen que l’empresa és una eina poderosa que serveix per donar ordres als seus treballadors, però després d’aquestes xerrades fem un debat i els alumnes comencen a pensar que estaria molt bé crear la seva pròpia cooperativa i a imaginar quina podria ser la seva funció social”, explica Yolanda de las Heras, professora d’empresa i iniciativa emprenedora de l’institut Esteve Terradas i Illa. De las Heras treballa tots aquests temes a classe, però explica que li va molt bé l’ajuda de FemCat perquè els alumnes amplien el seu marc mental quan “l’empresari empatitza amb ells i ells poden connectar amb les seves experiències i també amb la seva il·lusió, el seu esforç i els seus somnis”.

Toni García, director general del fabricant de components per a l’automoció Doga, és un dels empresaris que fa anys que es desplacen als instituts catalans. “Jo els explico que soc fill d’empresari però que treballo des dels 17 anys i he estat en altres companyies, i fins i tot n’he muntat una de pròpia, fins a tornar a Doga.” A part de les vivències personals, els empresaris fan reflexionar els estudiants amb una postal de Times Square. “La majoria et parla de les grans marques, però els fem veure que darrere d’aquestes hi ha moltes empreses que no es veuen, des de la que fa els edificis, el vidre o la neteja fins als taxis, els bars o restaurants, per així demostrar la importància de l’empresa en la societat.”

Tot i la pandèmia, FemCat haurà fet aquest curs més de 200 xerrades. Fins i tot ha creat una versió híbrida per a les classes que ho necessitin. Un empresari fa la xerrada en streaming i abans es passa un vídeo on es repassen totes les empreses implicades en el procés d’elaboració d’un rotlle de paper higiènic, el producte estrella del confinament.

10
anys
fa que va començar el programa Escola i Empresa de FemCat.
100.000
alumnes
d’instituts d’ESO, batxillerat i graus formatius han rebut els empresaris de la fundació.
200
xerrades
s’han pogut fer durant el curs 2020/2021, tot i la pandèmia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Compradors d’or, paranoics o assenyats?

Barcelona

El negoci de les caixes fortes reneix

barcelona
Ruben Sans
President de l’Associació de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC)

“L’empresari segueix veient-se com una figura negativa”

Barcelona
DE MEMÒRIA

Línies d’ultramar (1906)

PROFESSOR DE POLÍTICA ECONÒMICA DE LA UB (1967-2016)
Tecnologia

La Mobile World Capital vol lluir “el llegat” que deixa el MWC

Barcelona

El mercat posa a prova la joiera responsable

barcelona
Contra xifrada
Jordi Garriga Riu

L’actiu de la natura

Floox ja té al mercat el seu carregador ràpid compacte

L’Hospitalet de Llobregat
Informació especial

Zentinel MDS, l’‘start-up’ que ajuda a digitalitzar la maquinària antiga