Economia

El turisme del vi, clau per a la recuperació del sector

La Generalitat comença a donar forma a l’impuls de l’enogastronomia

Noves inversions privades i públiques donen valor afegit al nou model turístic

El Penedès vol que els visitants d’un dia facin el pas d’allotjar-s’hi

La direcció general de Turisme de la Generalitat anunciava fa uns mesos una aposta decidida, amb una injecció de 12 milions d’euros, per convertir la gastronomia i el vi en el gran potencial turístic de Catalunya. D’aleshores ençà, la Generalitat, amb la complicitat de la Fundació Alícia, el Bullifoundation i l’Acadèmia Catalana de Gastronomia ha presentat la candidatura a Regió Europea de la Gastronomia 2025, i ha començat una campanya de promoció que en aquest moment està en marxa als Estats Units, a l’Europa central i a la franja escandinava. L’objectiu és, segons la directora general de Turisme, Marta Domènech, “desestacionalitzar i convertir un recurs real com la gastronomia i el vi en un producte turístic”, que a Berlín ha tingut molt bona acollida.

Mentrestant, a les regions vitivinícoles com el Penedès, privats i institucions han començat a lluir el fruit de la feina feta en els últims anys. Noves rutes, senyalitzacions i inversions en allotjament completen el potencial de les propostes enogastronòmiques que ofereixen restaurants i cellers. D’ençà de la pandèmia, les empreses privades han incorporat ofertes de winebars o espais a l’aire lliure dins del seu paquet de producte turístic, i algunes d’aquestes propostes no només s’han consolidat, sinó que han fidelitzat un públic que va descobrir el Penedès a causa dels confinaments. “Hi ha catalans que havien estat a la Toscana i no coneixien el Penedès”, diu Emília Torres, directora del Servei de Turisme de l’Ajuntament de Vilafranca. La pandèmia els va portar al Penedès, però després hi han tornat. En els últims anys, tant l’Ajuntament de Vilafranca com el consorci Penedès Turisme han posat en funcionament una xarxa d’àrees per a autocaravanes que permeten resoldre un dels punts dèbils de la zona: l’allotjament. En total n’hi ha dotze, però la xifra va creixent. L’objectiu d’aquesta estratègia és garantir espai per pernoctar a un públic familiar que “generalment aposta per producte de quilòmetre zero i dona un gran valor al paisatge i a l’oferta enogastronòmica”, tal com explica Ramon Riera, president de Penedès Turisme. Riera reconeix que el problema de l’allotjament continua sent una debilitat, però es mostra partidari de “tenir una mirada llarga i entendre que tota l’oferta hotelera de la costa també és l’oferta d’allotjament del Penedès enoturístic”.

Turisme rural

Riera recorda, a més, que en els últims anys ha crescut l’oferta de turisme rural. Precisament Raimon Olivella, president de Masies del Penedès, assegura que “l’oferta de turisme rural ha arribat a nivells anteriors a la pandèmia i fins i tot millors”. I completant aquest model, fa només un mes es va inaugurar un petit hotel al costat del jaciment ibèric de la Font de la Canya. La inversió, de 3 milions d’euros, del grup Cal Blay, ha permès reconvertir una antiga casa senyorial en un hotel de vuit habitacions pensat per a esdeveniments multitudinaris, que inclou un espai amb trenta llits amb dutxes exteriors per a públic de perfil jove. Aquest projecte ajudarà a posar al mapa la proposta cultural de la Font de la Canya, i a promoure un turisme vinculat al paisatge i el respecte per l’entorn. De fet, segons Riera, l’objectiu del Penedès no ha estat mai el volum, sinó el turisme de qualitat. En aquest moment, Penedès Turisme aposta pels sectors familiar i de reunions. “Ens interessa garantir un turisme sostenible que aporti valor afegit”, diu Riera.

L’última aposta de Penedès Turisme, amb el suport econòmic de la Generalitat, ha estat l’organització, juntament amb Cruïlla, del festival Ressons, que portarà 33 concerts d’artistes catalans i espanyols a disset cellers i espais patrimonials i naturals de l’Alt Penedès, amb aforaments d’entre 300 i 3.000 persones. L’esdeveniment tindrà lloc els dies 28, 29 i 30 d’abril. La voluntat dels organitzadors és aprofitar aquest esdeveniment per atraure turisme que pernocti i pugui aprofitar el cap de setmana llarg per conèixer les propostes de la zona.

A Vilafranca, el Servei de Turisme ha presentat una nova Ruta Urbana del Vi, amb què pretén promoure el caràcter vitivinícola de la ciutat de forma “singular”. El turista pot conèixer el patrimoni arquitectònic, històric i cultural aprofitant la tecnologia de la realitat virtual per fer l’estada més atractiva. Aquesta proposta completa l’oferta actual del Camí del Vi (que connecta la ciutat amb el seu entorn agrícola), el Vinseum o esdeveniments consolidats com ara la Fira del Gall. Emília Torres assegura que actualment l’oferta enogastronòmica i els castells són els principals reclams turístics de Vilafranca, i “una gran fortalesa”, perquè permeten oferir experiències úniques.

LES FRASES

Estem treballant per donar forma a un relat que recull la realitat per crear un producte turístic
Marta Domènech
DIRECTORA GENERAL DE TURISME DE LA GENERALITAT
Treballem per donar valor afegit a un territori vitivinícola. Ens equivocarem si busquem volum
Ramon Riera
president de penedès turisme


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia