Economia

Estats Units

La innovació tecnològica

Revolució sobre quatre rodes

La indústria automobilística nord-americana incorpora l’internet de les coses i aposta de manera decidida pel vehicle elèctric

El lideratge en aquestes iniciatives el protagonitza Tesla, propietat d’Elon Musk

Malgrat els avenços, organitzacions ecologistes critiquen la lentitud de la transició cap a tipus de mobilitat més sostenibles

Els EUA estan experimentant una autèntica revolució en les innovacions tecnològiques dins de la indústria automotriu. Amb l’augment de la consciència sobre el canvi climàtic i la necessitat imperant de reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle, els fabricants de vehicles estan impulsant una transició cap a vehicles més sostenibles, eficients i intel·ligents. Diverses iniciatives i tendències destacades estan remodelant a fons el futur dels cotxes, amb un factor en comú: l’internet de les coses (IdC en català, IoT en anglès).

Un dels aspectes clau és el desenvolupament accelerat de vehicles elèctrics (VE). El govern dels EUA ha anunciat subvencions substancials destinades als fabricants de vehicles elèctrics amb l’objectiu d’estimular-ne la producció massiva i augmentar les vendes. Els últims mesos, empreses com Toyota, Honda, Ford Motor Company, General Motors i Panasonic han anunciat inversions en la fabricació de vehicles d’aquest tipus a Carolina del Nord, Michigan, Ohio, Missouri i Kansas, entre altres llocs.

De fet, d’acord amb dades facilitades a El Punt Avui per la Casa Blanca, des que Joe Biden va prendre possessió, aquestes companyies han invertit prop de 85.000 milions de dòlars al país nord-americà en la fabricació de vehicles elèctrics, bateries i carregadors. “Biden va unir fabricants i treballadors d’automòbils al voltant d’un objectiu ambiciós: que els vehicles elèctrics representin el 50% de tots els vehicles venuts als EUA el 2030”, va indicar un portaveu de l’oficina presidencial a El Punt Avui.

Paral·lelament a aquesta estratègia pública, l’internet de les coses és al centre de la revolució de la indústria de l’automòbil als EUA. Els sensors IdC recullen i transmeten dades sobre la ubicació del vehicle, el consum de combustible, el comportament del conductor i els requisits de manteniment. Aquestes dades es poden utilitzar per millorar la seguretat, l’eficiència i la comoditat.

“Una de les solucions d’aquesta nova realitat és el manteniment predictiu, és a dir, quan els sensors calculen la salut del vehicle i preveuen quan una peça pot necessitar manteniment o ser reparada”, va explicar a El Punt Avui Stephen Manning, professor de la Universitat de Massachusetts.

A més a més, els cotxes connectats a l’IdC “poden compartir informació entre ells i amb els senyals de trànsit per millorar el flux de vehicles, fet que ajuda a reduir la congestió i fer que les carreteres siguin més segures”, hi va afegir.

El lideratge en aquestes iniciatives l’està protagonitzant Tesla, l’empresa automobilística propietat d’Elon Musk. Els seus vehicles estan equipats amb una varietat de sensors que recullen dades sobre el rendiment del vehicle, el comportament del conductor i les condicions ambientals. Aquestes dades s’utilitzen per millorar el rendiment dels vehicles, proporcionar informació als conductors i ajudar a prevenir accidents. Per continuar creixent en aquest àmbit, Tesla va adquirir DeepScale, una empresa especialitzada en aprenentatge automàtic. La tecnologia de DeepScale s’usa en la funció d’autoconducció de Tesla i també s’utilitza per desenvolupar altres aplicacions basades en IdC per a la seva flota de vehicles.

Al mateix temps, s’està produint un fenomen notable en la indústria automotriu entre Mèxic i els EUA. D’acord amb mitjans especialitzats, les empreses de la indústria automobilística a Mèxic han iniciat una reubicació progressiva de part de la seva producció cap als EUA. Aquest moviment és degut a diverses raons, incloent-hi consideracions econòmiques i avantatges comercials. La migració pot tenir un impacte significatiu en l’economia nord-americana, fomentar l’intercanvi de coneixements i tecnologies entre els dos països i reforçar encara més la indústria automotriu dels Estats Units.

No obstant això, malgrat aquesta onada d’innovació i canvi, no tot és un camí de roses per a la indústria automobilística als EUA. El diari The New York Times recordava recentment en un article que hi ha hagut crítiques a la indústria pel seu ritme de transició cap als vehicles elèctrics. Alguns grups ecologistes, com ara Transportation Fairness Alliance, argumenten que els fabricants de vehicles no fan prou per reduir les emissions contaminants i que les iniciatives governamentals no són suficients per fer front a la crisi climàtica actual.

“La TFA argumenta que els vehicles elèctrics no són tan eficients com es pensa que són i que poden augmentar la contaminació i les emissions de gasos d’efecte hivernacle”, van apuntar en un comunicat enviat a El Punt Avui.

Malgrat els avenços i el lideratge de companyies com Tesla, la indústria encara té grans desafiaments. Les crítiques sobre la velocitat de la transició cap als vehicles elèctrics i la necessitat de redoblar els esforços per combatre la crisi climàtica, són temes essencials que no poden passar desapercebuts. El sector de l’automòbil ha de treballar de bracet amb els governs i els grups ecologistes per continuar evolucionant cap a una mobilitat més sostenible i respectuosa amb el medi ambient.

El que és una realitat és que l’IdC ha marcat un abans i un després en l’automoció als EUA, i amb un enfocament integral en la sostenibilitat i l’eficiència, el futur dels cotxes nord-americans estarà més alineat amb els reptes mediambientals del segle XXI. La transformació continua, i depèn de tots –fabricants, governs i ciutadans– unir esforços per conduir el país cap a un horitzó més verd i conscient.

50
per cent
de tots els vehicles venuts als Estats Units el 2030 haurien de ser elèctrics, segons el pla del president estatunidenc, Joe Biden

Els reptes de Tesla

Àlex Segura

Tesla s’enfronta a alguns reptes el 2023, com ara les interrupcions de la cadena de subministrament i l’augment dels costos. No obstant això, la companyia encara està ben posicionada per créixer i s’espera que continuï sent el fabricant líder de vehicles elèctrics del món. Una de les problemàtiques més importants ha estat en la cadena de subministrament mundial, que encara s’enfronta a interrupcions a causa de la pandèmia de la Covid-19 i la guerra a Ucraïna. A més a més, el cost dels materials, com ara el liti i el níquel, fonamentals per als vehicles Tesla, ha anat augmentant en els últims mesos. L’empresa nord-americana també haurà d’afrontar una competència creixent d’altres fabricants de vehicles elèctrics, com ara Volkswagen, General Motors i Ford. Aquestes empreses estan invertint molt en vehicles elèctrics i s’espera que desafiïn el domini de Tesla al mercat en la segona meitat de 2023. No obstant això, cal recordar que Tesla va tenir un any rècord el 2022, en què va lliurar 1,31 milions de cotxes a tot el món. Això va suposar un augment del 40% respecte del 2021 i va convertir Tesla en el fabricant de vehicles elèctrics més venut del món. El Model 3 i el Model Y van ser els dos models més venuts i van representar el 95% de les vendes de Tesla. Això va comportar uns beneficis rècord l’any passat. Els ingressos nets de la companyia van ser de 3.300 milions de dòlars el 2022, més que els 2.800 milions de dòlars assolits el 2021.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia