Economia

Montilla reclama més aeroports gestionats per la Generalitat en la inauguració d'Alguaire

Torna a dir que no es conforma amb el model aeroportuari proposat per Foment

El president de la Generalitat, José Montilla, ha insistit aquest diumenge que el nou model de gestió aeroportuària proposat pel ministeri de Foment no és suficient, i ha advertit que no l'acceptarà fins que no hi hagi un acord que satisfaci les expectatives de Catalunya.

Montilla ha fet aquestes declaracions durant la inauguració aquest matí del nou aeroport de Lleida-Alguaire, el primer de titularitat de la Generalitat. El president hi ha explicat que, gràcies a l'Estatut, Catalunya avança cap a un model aeroportuari propi concretat a la llei d'aeroports, en tràmit al Parlament, i el nou pla sobre aquest tipus d'infraestructures.

El president ha explicat que aquesta legislació és la norma i l'horitzó que equipararà els aeroports catalans amb els de la resta d'Europa i que permetrà articular un sistema d'aeroports en xarxa amb un model de gestió que millorarà la seva competitivitat i que repercuteixi econòmicament en les seves àrees d'influència.

"L'aeroport de Lleida Alguaire serà el primer a aplicar aquest nou model de gestió però no serà l'últim, els altres vindran a continuació", ha dit.

Montilla ha recordat també que encara que a Catalunya hi ha molts aeroports, "fins als últims anys no s'ha plantejat l'exigència que les institucions catalanes tinguin un paper important i determinant en la seva gestió", una referència implícita al fet que el govern de CiU no va fer cap pas en aquest sentit.

Respecte a la recent proposta realitzada pel govern espanyol sobre el model de gestió de l'aeroport del Prat, Montilla ha repetit el que ja va dir dimarts: que suposa "un punt de partida que se situa en la direcció de les nostres expectatives", però ha assenyalat que "només és un punt de partida" i que encara és "francament insuficient".

"És necessari seguir treballant amb la voluntat d'arribar a un acord satisfactori i fins que no sigui així no ho acceptarem", ha conclòs.

El primer avió comercial ha aterrat a dos quarts d'una al nou aeroport Lleida-Alguaire, que inaugurava així les primeres instal·lacions aeroportuàries de la demarcació de Lleida. El vol, que ha arribat amb uns minuts de retard en relació a l'horari previst i en el qual viatjava Montilla, ha sortit de l'aeroport del Prat de Llobregat. El comandant i del copilot s'han volgut sumar a la celebració amb un seguit de maniobres que no són habituals en els vols comercials. L'avió ha planejat a uns metres sobre la pista d'aterratge en dues ocasions, a mode de salutació.

El primer avió que ha aterrat aquest diumenge a Alguaire ha estat pilotat per un andorrà i un lleidatà. El comandant, Osward Foguet, de 53 anys, en té més de 30 d'experiència i el copilot, Marc Rosell, és de Bellcaire d'Urgell i té 29 anys.  Fins a 160 periodistes de Lleida, Barcelona i Andorra s'han acreditat per seguir la inauguració.

L'estiu de 2007 es van iniciar les obres, el primer aeroport de la història impulsat pel govern català, que n'és el propietari de la infraestructura i està prevista la concessió de la gestió a una empresa privada a partir del segon semestre del 2010.

L'aeroport està situat al terme municipal d'Alguaire (Segrià) i ocupa uns terrenys de 367 hectàrees. La zona va ser triada per la proximitat a la ciutat de Lleida i les bones comunicacions entre les futures autovies A-14 i A-22, però tot i així actualment encara està pendent solucionar l'accés des del camí de la Saira procedent de la localitat d'Almacelles. A més a més, es preveu que sigui el punt de partida del futur Eix Transversal Ferroviari que unirà Lleida amb Girona.

Com en la gran majoria d'obres públiques els inicis de la infraestructura van ser complicats pel fet que hi va haver conflictes entre l'Administració i alguns propietaris dels terrenys per la qüestió del preu de les expropiacions. Així mateix, des del 2007 han estat diversos els anuncis dels polítics sobre les dates de posada en marxa de la infraestructura, apuntant en primer ordre finals de 2008 com a inici dels primers vols per acabar retardant l'obertura, primer abans de l'estiu de 2009, després a finals d'aquell mateix any i finalment a principis de 2010.

Això ha comportat entre d'altres, que en un primer moment s'especulés amb la possibilitat que l'aeroport comencés a operar just a l'inici de la temporada d'esquí 2009-2010, però el retard en la inauguració ha provocat que ja es pensi més en les operacions comercials de la pròxima temporada. I és que l'esquí i els esports d'aventura que ofereixen els Pirineus són un dels grans atractius amb què es vol vendre la infraestructura a nivell internacional. En aquest sentit, comarques com la Val d'Aran o països com Andorra ja han mostrat interès per oferir importants campanyes comercials al respecte.

Malgrat tot, un dels projectes més ambiciosos en aquest sentit, el de portar turistes anglesos amb vols xàrter fins a Alguaire per anar als Pirineus a esquiar haurà d'esperar ja que la infraestructura no disposa d'un punt transfronterer vigilat per la policia de l'estat espanyol i per tant de moment només podrà volar amb països inclosos dins l'espai 'Shenguen', que són la majoria dels situats al continent europeu.

El culebrot de les companyies aèries
Una de les preguntes més recurrents de la premsa als polítics ha estat la de quines companyies començarien a operar a l'Aeroport. Finalment seran dues les companyies que operaran a Lleida-Alguaire: Vueling i Ryanair. Els vols es concentraran de divendres a diumenge i hi haurà una freqüència de dos vols per destí a la setmana. Vueling volarà a París i Palma de Mallorca, mentre que Ryanair ho farà a Milà i Frankfurt.

El primer vol comercial serà el 5 de febrer a París a càrrec de Vueling. Aquesta primera operació ja disposa de tot el seu passatge complet i és que molts lleidatans no han volgut deixar passar l'oportunitat de ser els primers en utilitzar la infraestructura i passar un cap de setmana a la capital francesa. El preu dels bitllets es va situar en un principi entre els 25 i 30 euros, però a mesura que van avançar les setmanes van superar amb escreix els 100 euros. Pel que fa a Ryanair, no començarà a operar fins a l'abril.

D'altra banda, un altre fet curiós és la denominació internacional de l'aeroport: el codi IATA. Lleida s'identificarà amb el codi 'ILD', fent referència al nom de la ciutat a l'antiga Època Romana: Ilerda.

Les característiques de l'aeroport
El del Lleida-Alguaire és un aeroport que està concebut per facilitar la interconnexió de les terres de Ponent amb els principals aeroports d'Europa i d'Àfrica del nord. Pretén facilitar l'exportació de mercaderies, promoure desplaçaments turístics i la costa catalana, donar suport a la internacionalització de les empreses catalanes, i oferir als lleidatans agilitat en els seus viatges de llarga distància.

Tècnicament té capacitat per realitzar 14 operacions per hora amb una pista de 2.500 metres de distància i 61 metres d'amplada. Això permetrà l'operació d'aeronaus A320, B737 i A-321. Respecte de la terminal, es tracta d'un edifici amb una superfície de 4.000 metres quadrats i té una capacitat per a 400.000 passatgers. Així mateix, es preveu una capacitat operativa per al trànsit de 3.500 tones de mercaderies a l'any. Hi ha quatre mostradors d'atenció i disposa de 120 places d'aparcament.

La torre de control té 23 metres d'alçada i 300 metres quadrats de superfície total. Disposa d'una plataforma d'estacionament d'aeronaus amb àrees per a l'aviació regional, general i esportiva. En global l'àrea d'estacionament d'avions és de 30.600 metres quadrats amb capacitat per a vuit aparells, dels quals, quatre comercial, tres de tipus avioneta i un tipus aviació corporativa.

Malgrat tot, aquestes xifres poden ser modificades sempre i quant la infraestructura, amb els anys, es consolidi i augmentin considerablement el nombre de passatgers i d'operacions comercials i de mercaderies. Això vol dir que als terrenys de l'Aeroport de Lleida-Alguaire hi ha espai suficient per construir-hi una altra pista d'aterratge de les mateixes dimensions de l'actual i també per ampliar la terminal duplicant-ne els actuals metres quadrats.

L'Aeroport de Lleida-Alguaire ha comportat una inversió de més de 95 milions d'euros i tal com ha succeït amb els de Girona i Reus, l'objectiu principal és impulsar l'oferta turística de la zona al mateix temps de potenciar l'equilibri territorial i la dinamització econòmica de la demarcació i del país. El Govern s'ha marcat com a objectiu per als propers deu anys que l'aeroport pugui transportar uns 395.000 passatgers anuals, que connecti ciutats de l'Estat i capitals europees, que generi uns ingressos anuals d'uns 47 milions d'euros en aquesta àrea i que creï centenars de llocs de treball, 60 d'aquest seran directes i la resta indirectes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona

Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia

Barcelona

Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres

Manresa
ECONOMIA

Compres i milers de visitants a la fira Expocasió de Fornells

fornells de la selva

Continua la Vaga a la multinacional DXC Technology

girona