Economia

Teatres i cines apugen preus i preveuen perdre públic

Representants dels teatres i les sales de cinema diuen que no els queda marge i faran repercutir els 13 punts d'increment d'IVA en les entrades

Encara confien que el govern espanyol rectificarà

Fer repercutir l'augment de 13 punts de l'IVA en el preu de l'entrada. La majoria d'empresaris de l'exhibició cinematogràfica i el teatre consultats anuncien que, si es fa efectiva la pujada de l'impost –i tot indica que sí–, augmentaran el preu de les entrades. “Les empreses no tenen marge per sacrificar; no ens queda més remei”, diu Daniel Martínez, president del Grup Focus, que gestiona els teatres Romea, Condal, Villarroel i Goya. Camilo Tarazón, president del Gremi d'Empresaris de Cinema de Catalunya, diu: “Són decisions individuals, però em consta que la majoria faran repercutir la pujada de l'IVA en les entrades.”

L'estratègia de festivals de música com ara el Poparb, Sónar i Primavera Sound de vendre les entrades amb l'IVA del 8%, fet que ha incrementat les vendes, no es pot aplicar tan fàcilment al teatre i al cinema. “Com cada any –explica Daniel Martínez–, tota l'oferta de setembre i octubre es treu a la venda abans, i no hem notat una pujada de vendes. Jo crec que el ciutadà encara no es creu que això és real, però s'ha de tenir en compte que no és un bé de primera necessitat. La gent va als teatres, al cinema i a la música quan li plau; és un consum compulsiu més que un consum pensat amb antelació.”

En cinema, hi ha hagut iniciatives com ara la prevenda d'entrades d'Amanecer - Parte 2, però “la gent compra les entrades en funció dels horaris i les sessions”, diu Camilo Tarazón. A més, diu, “primer s'hauria de clarificar si l'impost es grava en el moment de la venda o quan consumeixes el producte, i no queda clar”.

De tota manera, hi ha qui considera que no està tancat. “Estem en espera fins al Consell de Ministres del 31 d'agost; estem pressionant i forçant el diàleg per intentar que es reconsideri aquesta mesura”, diu el president de Focus. I afegeix: “Estudiarem mesures de pressió amb tots els sectors culturals afectats perquè si el dia 31 el govern no s'ha fet enrere amb això, li farem veure d'alguna manera que el sector és prou fort.”

Caiguda d'assistents

Daniel Martínez preveu una caiguda del públic: “Tenim les nostres dades; hi haurà una baixada de públic. Confiem que l'espectador ens faci costat, comprengui que això no és culpa nostra, i que, de la mateixa manera que no deixa d'omplir el dipòsit quan apugen la benzina, no deixi de venir al teatre.”

El representant dels exhibidors de cinema creu que, “si bé en teatre i concerts no tens alternatives, en aquest país la pirateria és molt fàcil; una família pot optar per piratejar en comptes de pagar quatre entrades”.

En qualsevol cas, les empreses intentaran que la pèrdua de públic sigui com més petita millor. “Cada empresa d'exhibició farà polítiques agressives i potents per mantenir el públic. Hi ha una diversitat important d'ofertes: programes de fidelització per punts, ofertes d'hostaleria [crispetes i refrescos], paquets d'entrades...”

Daniel Martínez parla de la necessitat de millorar l'oferta: “El que hem de fer és reforçar les cartelleres teatrals, i procurar la millor temporada possible, i fer esforços en la promoció.”

Per part de les empreses de cinema més petites, la resposta és variada. Carles Balagué, responsable dels cinemes Méliès, diu que fins al desembre mantindran els preus, però afegeix: “Al gener, si encara continuem oberts, sí que els haurem d'apujar.” El motiu és que tenen “una franja de públic amb un poder adquisitiu limitat”.

Altres opcions

Ramon Colom, responsable dels cinemes Alexandra, diu que apujaran un euro el preu de les entrades. “Farem repercutir l'IVA, perquè ja no podem absorbir la pujada. Ja vam absorbir l'increment anterior de l'IVA, l'electricitat ha pujat una bestiesa...” Creu que els afectarà al principi, però a la llarga ho notaran més els grans centres comercials. “Tenim les entrades més barates d'Europa”, declara. “Anar al cinema pot resultar car si hi afegim les crispetes, les begudes...”

Rafael Dalmau, dels Cines Maldà, aposta per una pujada els caps de setmana i mantenir els preus els dies feiners. “Tothom es fica amb el cinema quan és el més barat dels sectors culturals –opina–. La gent no es quedarà a casa, seguirà anant al cinema.”

LA FRASE

Estem pressionant i forçant el diàleg per intentar que es reconsideri aquesta pujada de l'IVA
Daniel Martínez
president del Grup focus

LA XIFRA

90
cèntims
podria pujar una entrada estàndard de cinema de 8 euros, segons el Gremi d'Empresaris de Cinema.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

El PIB de Barcelona supera per primera vegada els 100.000 milions

Barcelona

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona
Jaume Vilanova
President delegat del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya a Girona

“Amb un gestor administratiu el resultat obtingut serà el més beneficiós possible per al contribuent”

Quines són les grans empreses que atenen les urgències a Catalunya?

barcelona

365 Obrador vol captar altres públics amb noves marques

Barcelona

Datarmony inicia l’expansió internacional a Xile

Barcelona

El debat per internalitzar el servei, en suspens

barcelona
economia

Pacte a Freixenet per l’ERTO que afecta 615 treballadors

barcelona