Empreses

El secret és l'estampat

Els vestits i complements de bany femenins de Roidal es venen a una trentena de països. Primerenca a internacionalitzar-se, crea i confecciona col·leccions anuals de gamma alta

Els dissenys són exclusius i el procés de producció els acosta a l'artesania

Des de Salomó, un poble de mig miler d'habitants de l'interior del Tarragonès, cap a les cobertes dels iots atracats als ports de Florida. El 85% dels vestits i complements de bany de Roidal s'exporten a una trentena de països. Creativitat en els dissenys, qualitat en la confecció i els materials, i una vocació internacional consolidada, han permès a aquesta empresa familiar superar la crisi del tèxtil català i les successives conjuntures econòmiques.

Quan, fa 22 anys, Maria Teresa Dalmau, propietària i dissenyadora de Roidal, va acudir a la fira especialitzada de Lió no s'esperava que obriria el camí per a la internacionalització de la marca. «Els estampats de la col·lecció i el cuidat disseny de l'estand van cridar molt l'atenció», recorda Josep Maria Roig, el seu marit i director general de Roidal. «No donava l'abast i, jo, que era en una altra fira a Madrid, vaig haver de fer les maletes a corre-cuita i acudir a ajudar-la.» Aleshores, Roidal ja tenia uns 800 clients a l'Estat espanyol, però volia provar l'aleshores aventura internacional. «Em feia gràcia sortir fora. El 1990 les traves dins la Unió Europea eren enormes: monedes i legislacions diferents, fronteres i aranzels...», explica. Malgrat això, van decidir-se. Ara venen el 60% de la producció a la UE. Són presents a les botigues especialitzades d'Àustria, Suècia, França, Alemanya, la Gran Bretanya o Bèlgica, país on aquest 2012 han crescut un 30%. Enguany, aquesta vocació primerenca per la internacionalització ha rebut el reconeixement en la celebració dels 125 anys de la Cambra de Tarragona.

Roidal fabrica unes 75.000 peces anuals, i gairebé totes, al seu taller de Salomó, on dissenya, confecciona i distribueix la producció. Sols el 8% es cus a Tunis quan hi ha puntes de feina. Amb Daniel Egea al capdavant de les vendes, l'estructura empresarial continua sent quasi tan petita com en els inicis, quan el matrimoni format per Josep Maria Roig i Maria Teresa Dalmau va deixar de banda una comercialització de vins que no acabava d'anar bé per entrar en la moda de bany femenina. «Viatgem contínuament a les principals fires mundials per captar les tendències de moda i adaptar-nos a les innovacions.» Cada any treuen una nova col·lecció de 250 peces composta de biquinis, bosses, banyadors, pareos i camisoles: 12 d'estampades i 3 de llises. Igual que entre els comerciants d'aquella fira de Lió, ara encara són les combinacions acolorides les que continuen atraient les mirades i els confereixen personalitat de marca. «Els nostres estampats són exclusius, ningú més els té. Els anem modificant seguint sempre el nostre estil, perquè no pots decebre el client que t'ha fet confiança», explica Tessi Roig, filla dels fundadors i codissenyadora de totes les col·leccions.

Darrere una peça acabada s'amaga un procés de creació artesanal. A Roidal encarreguen i compren dissenys a pintors i dibuixants, que després plasmen a la roba. Així comença mig any de feina fins que surt al mercat la nova col·lecció. «No retallem una tela llarga. Per a cada peça, estudiem com col·locar els estampats perquè s'escaiguin al cos.» Dels dibuixos, se'n fan mostres amb tela, i els estampats es recombinen a l'ordinador. L'estampació està externalitzada, però la confecció és pròpia, amb cosidores especialitzades. «Els patrons es fixen manualment, i ja no queden tallers que treballin així...» El control de qualitat també és exhaustiu. «Cada dues talles, s'emprova el disseny perquè quedi tal com l'hem pensat», assegura Tessi Roig. Conscients que la majoria de les seves clientes, per poder adquisitiu i per gust, se situen entre els 30 i els 60 anys, Roidal fa patronatges tècnics. Posant una cura especial a la zona del pit, la més difícil de treballar.

ADAPTATS AL COS FEMENÍ.

Dissenys que s'adapten als canvis naturals de les dones a partir dels 40 anys. I, també, als artificials induïts per la moda de la darrera dècada. Venen el 20% dels vestits de bany al Carib, Califòrnia i Mèxic. Tant entre joves com en dones de mitjana edat, i sobretot en aquests mercats, les operacions estètiques i les hormones han fet créixer la talla mitjana del sostenidor de la 90B a l'actual 95D. «Hi ha regions, com les americanes, on sempre et demanen estampats. En altres, com ara Itàlia, capdavantera de tendències, els gustos són més moderns que al nord d'Europa... Però, al final, qui té panxeta no busca una calça amb llacets.» Busca un estampat que, ben situat, contribueixi a dissimular-la. I a realçar un cos ja madur que reivindica la bellesa.

Roidal tancarà l'any amb un creixement de vendes del 8%. Pel vinent, espera sumar un altre 5% d'increment de facturació. Confia en la bona rebuda que obtindrà a Finlàndia, Suècia i el Canadà, on aterraran amb els seus vestits de bany acolorits.
Facturació
4,5 M€
Treballadors
55
Any de fundació
1979

Tessy, la nova marca per al mercat espanyol

Roidal pot presumir de vendre els banyadors més cars de l'Estat espanyol, on s'adquireix el 13% de la seva producció. Arreu, se situa en la gamma alta de la moda de bany, amb una mitjana de 170 a 240 euros per peça. La marxa de l'economia espanyola i la voluntat d'incorporar clients més joves han propiciat que, enguany, Roidal tregui una segona marca. Tessy «manté la qualitat del teixit i la tècnica perquè escaiguin bé, però els patronatges són més senzills», expliquen. Per un Roidal, tarden fins a una hora i mitja per confeccionar cada peça. Menys plecs i menys costures són menys hores de feina i permetrà rebaixar un 35% el preu. «Volem mantenir els clients que sempre ens han comprat.»



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona

Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia

Barcelona

Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres

Manresa
ECONOMIA

Compres i milers de visitants a la fira Expocasió de Fornells

fornells de la selva

Continua la Vaga a la multinacional DXC Technology

girona