Economia

El Port de Barcelona es connectarà amb França i Alemanya a través de la primera autopista ferroviària de l'Estat

La nova terminal requerirà una inversió públicoprivada de 33 milions d'euros i estarà operativa el 2019

El Port de Barcelona disposarà de la primera autopista ferroviària de l'Estat, que permetrà unir el recinte portuari amb París a partir del 2019 i amb Alemanya a partir de 2020. El projecte consta d'una terminal que permetrà embarcar els camions directament en trens i facilitar així el transport combinat entre carretera i ferrocarril, reduint un 10% els costos logístic i les emissions de CO2. L'execució de l'obra requerirà una inversió públicoprivada de 33 milions d'euros i ja compta amb el compromís de l'empresa logística ViiA d'invertir 120 milions d'euros en material rodant propi per unir el Port de Barcelona amb París (a partir del 2019) i Alemanya (a partir de 2020).

Durant la presentació del projecte aquest divendres, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha destacat que la voluntat del Govern és millorar la connexió del Port de Barcelona amb Europa i convertir aquesta infraestructura en un hub logístic on es pugui operar a través de diversos modes de transport, com són el marítim, el ferroviari i el viari. A banda, Vila també ha destacat que l'increment del trànsit ferroviari de mercaderies és una oportunitat econòmica i mediambiental per Barcelona i el conjunt del país, així com per rendibilitzar el túnel del Pertús, que només funciona al 15% de la seva capacitat cinc anys després d'entrar en funcionament.

Igualment, el conseller ha advertit que la posada en funcionament d'aquest nou servei es podria veure compromesa si el ministeri de Foment no executa les obres dels accessos ferroviaris definitius al Port de Barcelona. “És absolutament lamentable que s'arribi al final de la legislatura sense haver desllorigat una obra com els accessos ferroviaris. La legislatura no s'ha esgotat, però ja al 2013 es van signar els protocols amb l'Estat que incloïa el compromís de resoldre els accessos ferroviaris definitius al Port de Barcelona i ara ningú entendria que es perdés algun projecte per la negligència de l'administració”, ha sentenciat el conseller.

Segons han explicat els responsables del projecte, una autopista ferroviària és un servei de transport combinat ferrocarril-carretera, on els camions embarquen directament en el tren en una terminal inicial, són descarregats a la terminal ferroviària final i prossegueixen la darrera part del seu recorregut per carretera. El servei es duu a terme sobre les vies fèrries existents (d'ample internacional) i només requereix d'inversió per construir la terminal.

Aquesta modalitat, implantada amb èxit a França, permet transportar semiremolcs amb els quals no es poden fer servir grues. Per carregar un semiremolc al tren es triga cinc minuts i per carregar el tren sencer, una hora. Les autopistes ferroviàries ja funcionen en diferents corredors de mercaderies europeus i permeten integrar de manera flexible el mode ferroviari a la cadena porta a porta. Comporten una millora en l'eficiència logística i una reducció del 10% del cost per semiremolc en comparació amb el transport només per carretera. La reducció de l'impacte mediambiental del transport també és evident, arribant a registrar 0,8 tones d'emissió de CO2 menys cada 1.000 km.

En funcionament el 2019

La nova terminal es construirà sobre l'antiga llera del riu Llobregat, en terrenys del Port de Barcelona. La seva construcció, que requereix d'una inversió de 33 milions d'euros, i gestió se sotmetrà a concessió. Una vegada construïda la terminal, aquesta serà d'ús públic, oberta als operadors que desitgin fer-ne ús. Per ara, l'empresa de logística ferroviària ViiA ja ha expressat el seu compromís per operar diversos serveis. Així, invertirà 120 milions d'euros en material rodant propi per posar en marxa la primera línia Barcelona-Aulney (París) el 2019 i una segona cap a Alemanya l'any 2020.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia