Les ‘low cost' s'imposen als aeroports catalans
Els passatgers que arriben a Catalunya en baix cost ja són el 28,5% del total de l'Estat, mentre que els d'aerolínies tradicionals reculen fins al 15,3%
Barcelona, amb el 25,6%, receptor líder
El nombre de passatgers internacionals que opten per viatjar a Catalunya en una línia aèria de baix cost sembla no tenir aturador. Dels gairebé 8,5 milions de passatgers que van volar a l'Estat al juliol, 1,8 milions van tenir com a destinació els aeroports catalans i, d'aquests, 1,14 milions van arribar en línies de baix cost, el 27% del total, un percentatge que creix fins al 28,5% en l'acumulat de gener a juliol d'enguany. Segons les xifres publicades ahir pel Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme, l'aeroport de Barcelona, amb el 28,5%, és el màxim receptor de vols de baix cost.
Vueling, Ryanair i Easyjet van acaparar al juliol el 34% del flux aeri de passatgers internacionals amb destinació a algun dels aeroports de l'Estat i el 66% del total de vols de baix cost, unes xifres que han fet capgirar les dades del sector perquè, tot i que les línies aèries tradicionals han anotat un lleuger increment en els set primers mesos d'enguany de l'1,6% respecte al mateix període del 2014, la pèrdua de passatgers en benefici de les seves competidores més econòmiques és constant.
Les companyies aèries de baix cost van transportar al juliol el 50,7% dels passatgers internacionals amb destinació als aeroports de l'Estat, un percentatge que suposa un increment del 7,9%, davant del 49,3% dels viatgers que van optar per les línies aèries tradicionals, que van moderar el seu creixement al 2,7% respecte al juliol del 2014. En l'acumulat de l'any, el creixement per a les low cost és del 9,7%, mentre que el de les tradicionals es va situar en l'1,6%.
I on més reculen les abans anomenades companyies de bandera és als aeroports catalans –un 4,5%–, on tan sols el 15,3% de viatgers –630.518– van arribar entre el gener i el juliol en vols d'aquestes companyies. Aquesta baixada encara va ser més intensa al juliol a l'aeroport de Barcelona, on van perdre un 6,8% de passatgers respecte al juliol del 2014. L'altre gran aeroport de l'Estat, Madrid-Barajas, ofereix unes xifres totalment oposades: el nombre de passatgers de línies tradicionals va augmentar un 11,1% al juliol i un 8,1% en l'acumulat de l'any, mentre que la xifra dels que van volar a la capital espanyola en baix cost es va disparar un 37%, tot i que amb la meitat de passatgers que al Prat.
Per procedència, el Regne Unit va liderar, tant al juliol com en l'acumulat de l'any, els mercats emissors en transport aeri de baix cost, amb un total d'1,58 milions de passatgers i 7,21 milions, respectivament, el 37% i el 35,8% del total a l'Estat. Itàlia es va situar en segon lloc davant d'Alemanya, amb 505.155 usuaris al juliol –11,8% del total– i 2,41 milions acumulats –12%–, mentre que els procedents d'Alemanya van ser 435.334 al juliol –10,1%– i 2,23 milions de gener a juliol –11,1%–. Només Noruega va disminuir –7,7%– el nombre de passatgers.
Catalunya continua encapçalant les destinacions de viatgers internacionals que volen a l'Estat en low cost, seguida de les Illes Balears, amb 2,81 milions de passatgers –5,7% d'increment– de gener a juliol. A continuació, Andalusia, el País Valencià i les Canàries, amb augments del 4,2%, 7,5% i 5,9%, respectivament, de gener a juliol.
Airbus rep la comanda més gran de la seva història
El fabricant aeronàutic europeu Airbus va confirmar ahir que l'aerolínia índia IndiGo li ha encarregat 250 avions del model A320neo, la comanda més gran en la seva història per nombre d'aparells, valorats en més de 23.915 milions d'euros i que impulsa més enllà dels 4.100 avions la cartera de comandes del model d'un sol passadís del fabricant europeu que el situa com a líder en el mercat. IndiGo, la línia aèria més gran de l'Índia per quota de mercat, va celebrar d'aquesta manera el seu novè aniversari. El compromís de compra es va signar l'octubre del 2014 i es va tancar dissabte, segons el consorci europeu. Amb la confirmació d'ahir, IndiGo ja ha encomanat un total de 530 avions de la família A320 a Airbus, ja que el 2005 ja va fer una comanda de 100 unitats, ja entregades. La família A320 és la més venuda d'avions de passadís únic al món, amb més d'11.800 comandes fins ara i més de 6.600 avions entregats.