Economia

Polèmica

Negoci ‘versus' salut

Un estudi rutinari va desvelar el frau

En la detecció de les irregularitats dels motors dièsel de Volkswagen, hi va participar un enginyer valencià

Vicente Franco és membre de l'equip que analitzava i comparava les emissions als EUA i Europa

Europa no ha actuatni
de bon tros d'una manera tan contundent i ràpida com els Estats Units

El frau de Volkswagen ja fa dies que està tacant el blanc de negre, no tan sols pel que fa a l'allau de notícies al voltant del trucatge dels motors, sinó perquè també afecta, i molt seriosament, el prestigi de la companyia alemanya i del mateix país, paradigma de la qualitat manufacturera. Finalment, també s'està acabant de desmuntar el mite del dièsel com a panacea del combustible barat i net.

Però en el que potser no s'ha incidit tant és en el fet que aquesta caixa dels trons es va destapar pràcticament per casualitat. En la revelació de l'escàndol, hi va participar un jove enginyer industrial valencià, el castellonenc Vicente Franco, de 33 anys, doctorat per la Universitat Jaume I. Franco formava part de l'equip de l'International Council on Clean Transportation (ICCT), que va analitzar les emissions i va efectuar l'informe utilitzat per l'Agència de Protecció Mediambiental nord-americana per assenyalar Volkswagen, que es va veure obligada a reconèixer que fins a 11 milions de vehicles equipats amb els seus motors duien un software estratègicament instal·lat per burlar les proves de gasos als laboratoris on es fan els tests.

Les proves, impulsades en col·laboració amb la Universitat de West Virginia, formaven part d'un simple estudi de mercat i pretenien comparar les emissions dels vehicles dièsel europeus i els nord-americans. Segons ha explicat el mateix enginyer, consistien a analitzar en carretera, i no pas damunt dels corrons d'un laboratori, les emissions d'una mostra de tres vehicles, dos de Volkswagen i un de BMW. Els científics van quedar astorats en veure que els Volkswagen ultrapassaven fins a 40 vegades el nivell d'òxids de nitrogen que havien ofert anteriorment en proves de laboratori. La distorsió era tan immensa que no podia ser una casualitat, fet que va obligar a fer un estudi de molt més abast que va revelar que el software incorporat astutament detectava quan el volant del vehicle estava en la mateixa posició (com en els tests tradicionals) i activava un sistema d'emissions d'òxid de nitrogen prou baixes per passar el test.

L'expert parla

Franco, com a membre de l'ICCT a Europa, amb seu a Berlín, s'ha encarregat d'avaluar la magnitud del problema al Vell Continent, on s'han analitzat fins a 12 models de vehicles i les seves emissions en carretera. El resultat ha portat l'enginyer a reclamar la intervenció immediata de les autoritats comunitàries per corregir les pernicioses emissions, que són, segons ha declarat Franco en una nota, “un problema gravíssim”, d'una banda, perquè la normativa és menys estricta que als EUA i, de l'altra, perquè els motors dièsel estan molt més implantats i estesos: el 2% dels EUA contrasta amb el 53% d'Europa i encara més amb el 67% de l'Estat espanyol.

Tot plegat està contribuint al debat públic i obliga a fer un replantejament oficial de la normativa europea, que Franco compara amb la nord-americana i lamenta que no veu Europa disposada a actuar ni tan ràpidament ni amb tanta contundència com els EUA.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Foment i el sector immobiliari rebutgen la regulació del lloguer de temporada

barcelona
GIRONA

La taxa d’atur s’enfila al 12,47% a la demarcació el primer trimestre d’any

GIRONA
economia

L’atur continua pujant el primer trimestre amb 12.800 desocupats més

barcelona
ECONOMIA

El termini per reclamar despeses hipotecàries comença en anul·lar-se la clàusula abusiva

BARCELONA
GIRONA

El Govern aprova ajuts a la pagesia per valor d’11,4 milions d’euros

GIRONA
GIRONA

La CGT de Correus denuncia falta de personal en una desena de barris

GIRONA
economia

El Banc Sabadell guanya 308 milions el primer trimestre, un 50% més que l’any passat

barcelona

Unió de Pagesos considera un “pedaç” el decret pel control de fauna cinegètica

girona
Unió Europea

TikTok suspèn el programa de punts de la versió ‘Lite’

Barcelona