Polèmica
Negoci ‘versus' salut
Un estudi rutinari va desvelar el frau
En la detecció de les irregularitats dels motors dièsel de Volkswagen, hi va participar un enginyer valencià
Vicente Franco és membre de l'equip que analitzava i comparava les emissions als EUA i Europa
Europa no ha actuatni
de bon tros d'una manera tan contundent i ràpida com els Estats Units
El frau de Volkswagen ja fa dies que està tacant el blanc de negre, no tan sols pel que fa a l'allau de notícies al voltant del trucatge dels motors, sinó perquè també afecta, i molt seriosament, el prestigi de la companyia alemanya i del mateix país, paradigma de la qualitat manufacturera. Finalment, també s'està acabant de desmuntar el mite del dièsel com a panacea del combustible barat i net.
Però en el que potser no s'ha incidit tant és en el fet que aquesta caixa dels trons es va destapar pràcticament per casualitat. En la revelació de l'escàndol, hi va participar un jove enginyer industrial valencià, el castellonenc Vicente Franco, de 33 anys, doctorat per la Universitat Jaume I. Franco formava part de l'equip de l'International Council on Clean Transportation (ICCT), que va analitzar les emissions i va efectuar l'informe utilitzat per l'Agència de Protecció Mediambiental nord-americana per assenyalar Volkswagen, que es va veure obligada a reconèixer que fins a 11 milions de vehicles equipats amb els seus motors duien un software estratègicament instal·lat per burlar les proves de gasos als laboratoris on es fan els tests.
Les proves, impulsades en col·laboració amb la Universitat de West Virginia, formaven part d'un simple estudi de mercat i pretenien comparar les emissions dels vehicles dièsel europeus i els nord-americans. Segons ha explicat el mateix enginyer, consistien a analitzar en carretera, i no pas damunt dels corrons d'un laboratori, les emissions d'una mostra de tres vehicles, dos de Volkswagen i un de BMW. Els científics van quedar astorats en veure que els Volkswagen ultrapassaven fins a 40 vegades el nivell d'òxids de nitrogen que havien ofert anteriorment en proves de laboratori. La distorsió era tan immensa que no podia ser una casualitat, fet que va obligar a fer un estudi de molt més abast que va revelar que el software incorporat astutament detectava quan el volant del vehicle estava en la mateixa posició (com en els tests tradicionals) i activava un sistema d'emissions d'òxid de nitrogen prou baixes per passar el test.
L'expert parla
Franco, com a membre de l'ICCT a Europa, amb seu a Berlín, s'ha encarregat d'avaluar la magnitud del problema al Vell Continent, on s'han analitzat fins a 12 models de vehicles i les seves emissions en carretera. El resultat ha portat l'enginyer a reclamar la intervenció immediata de les autoritats comunitàries per corregir les pernicioses emissions, que són, segons ha declarat Franco en una nota, “un problema gravíssim”, d'una banda, perquè la normativa és menys estricta que als EUA i, de l'altra, perquè els motors dièsel estan molt més implantats i estesos: el 2% dels EUA contrasta amb el 53% d'Europa i encara més amb el 67% de l'Estat espanyol.
Tot plegat està contribuint al debat públic i obliga a fer un replantejament oficial de la normativa europea, que Franco compara amb la nord-americana i lamenta que no veu Europa disposada a actuar ni tan ràpidament ni amb tanta contundència com els EUA.