Economia

La licitació d'obra pública cau un 35% fins al setembre

L'Estat és l'administració que més redueix l'aportació a Catalunya, amb una retallada del 58% des del gener

La Cambra de Contractistes alerta de l'“excessiva influència dels períodes electorals”

La licitació d'obra pública ha caigut un 35% a Catalunya del gener al setembre d'aquest any i s'ha situat en 875,9 milions d'euros en comparació dels 1.350,7 milions que es van licitar en els nou primers mesos del 2014. Segons un comunicat de la Cambra Oficial de Contractistes d'Obres de Catalunya (CCOC) fet públic ahir, l'Estat ha estat l'administració que més ha reduït la licitació pública a Catalunya, amb una davallada del 58% i 190,2 milions d'euros de contractació. A continuació, se situa la Generalitat, amb un retrocés del 30% i 248 milions, i en darrer lloc, l'administració local, amb una baixada del 19% i 437,7 milions.

Segons el comunicat de la CCOC, les dades indiquen que “al sector de la construcció li està costant sortir de la crisi, tot i que alguns indicadors mostrin el contrari”, ja que la caiguda de l'activitat durant els sis anys de recessió ha estat tan greu que “qualsevol petita recuperació dispara els indicadors basats en percentatges”.

La Cambra de Contractistes també destaca el fet que, amb uns nivells tan baixos d'activitat com els actuals, “és molt difícil que el sector de la construcció pugui fer una aportació més positiva a la recuperació econòmica i a l'ocupació”. En aquest sentit, la CCOC estima que “la licitació mínima regular de totes les administracions hauria de ser d'entre 4.000 i 4.500 milions d'euros anuals”, una quantitat que és lluny de les actuals aportacions.

A més, els contractistes d'obres també assenyalen en el seu comunicat que “els períodes electorals influeixen excessivament en la programació d'obres públiques, en contra d'un criteri racional de planificació que hauria de distribuir l'activitat en períodes mínims d'entre 10 i 15 anys”. La inauguració de les obres està condicionada pel calendari electoral, ja que la llei impedeix portar a terme aquest tipus d'actes un cop convocades les eleccions. Això vol dir que ja no es podran tallar cintes a partir del dia 27 d'octubre.

Programació atapeïda

Quan falten només una vintena de dies, el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, va per feina i ha programat una intensa agenda d'inauguracions d'infraestructures prèvia a les eleccions estatals, amb actes en diverses províncies d'Espanya, que volen posar en relleu la gestió del seu executiu durant la legislatura. Així, en dues setmanes, Rajoy haurà visitat Andalusia en tres ocasions per inaugurar trams de carreteres, autovies i ponts, actes als quals s'ha d'afegir la posada en servei de la nova línia de l'AVE a Palència i Lleó, avui fa una setmana.

Les infraestructures “són indispensables per a la competitivitat i la qualitat econòmica, social i ambiental d'un territori”, assenyala la CCOC en el comunicat. Per aquest motiu, considera que “és crucial que s'incrementi l'eficiència de la inversió pública millorant els processos de planificació, disseny, finançament, construcció, gestió i manteniment d'infraestructures”. La CCOC demana “un nou model de gestió i una agència d'infraestructures de Catalunya, independent i de composició mixta publicoprivada, que porti a terme un procés de millora de l'eficiència i faciliti el canvi de model”.

L'última licitació d'obra pública que va realitzar el Ministeri de Foment va tenir lloc divendres passat, i es va concretar en un import de 3,30 milions d'euros per obres de conservació de carreteres. Cap via catalana figurava en la llista. Les licitacions van anar cap a Múrcia, Sòria, la Corunya, Màlaga, la Rioja, León i Madrid.

Per fer de contrapès a la situació que denuncia la CCOC, el govern espanyol va aprovar el mateix divendres una inversió de 32,9 milions d'euros per obres de construcció de tres noves sortides d'emergència al túnel Sants-la Sagrera de la línia de l'AVE a Barcelona, i la reurbanització de la capçalera nord de l'estació de Barcelona-Sants.

LES XIFRES

876
milions d'euros
ha caigut des del gener la licitació d'obra pública a Catalunya.
190
milions d'euros
ha retallat l'administració de l'Estat en les aportacions per obres.

Invertir en infraestructures per créixer

Les empreses espanyoles s'han adjudicat 32.000 milions d'euros en licitacions internacionals en els nou primers mesos d'enguany, mentre que en el total del 2014 la suma va assolir els 47.000 milions. Segons va explicar la ministra de Foment, Ana Pastor, durant la reunió inaugural de ministres d'infraestructures i transport membres del Sica (Sistema d'Integració Centreamericana), dels 32.000 milions adjudicats, uns 14.000 milions corresponen a obra tradicional i uns 18.000 milions, a concessions. La ministra espanyola va recordar que actualment existeixen quatre projectes que superen els 3.000 milions d'euros, fent al·lusió als de l'AVE de la Meca a Medina, el metro de Riad, un parc eòlic marí i el metro de Lima. Pastor va explicar que l'Estat és un dels principals inversors en “pràcticament tots els països que formen el Sica, amb una presència destacada en sectors com ara la banca, l'energia, les telecomunicacions, el turisme, la provisió de serveis públics i la construcció d'infraestructures i la seva gestió”. La ministra va insistir: “Sense una bona logística, no podrem ser competitius i, per tant, no podrem créixer.” I hi va afegir que “invertir en infraestructures no és gastar”. Aquesta màxima pronunciada ahir per la ministra no l'aplica ni a Catalunya ni a la costa mediterrània, on el corredor viari i ferroviari fa anys que esperen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia