Economia

Les estacions d'esquí esperen vendre 1,2 milions de forfets

L'objectiu és assolir la mateixa facturació de l'any 2010, tot i que la majoria han congelat preus i la temporada serà més curta

El turisme de neu crea 6.500 llocs de treball a Lleida en 85 empreses i genera una despesa de 200 milions

Les onze estacions d'esquí del Pirineu de Lleida comencen una nova temporada que es fixa com a objectiu assolir la venda de 1.225.000 forfets, és a dir, un 5% més que la campanya passada, i recuperar els índex del 2010, segons les previsions del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida. No obstant això, com sempre, serà la meteorologia la que acabarà marcant la temporada.

Les estacions obriran pel pont de la Puríssima, però algunes, com ara Baqueira-Beret, Boí-Taüll o Port del Comte, podrien obrir parcialment aquest cap de setmana gràcies a les nevades dels darrers dies, als gruixos que s'acumularan a partir de demà amb noves precipitacions i a la caiguda de temperatures, que ajuden a la innivació artificial.

El turisme a Ponent és bàsic perquè genera el 12% del PIB territorial i un impacte econòmic de 200 milions d'euros. El turisme d'hivern i de la neu és un puntal en aquest sector, segons recordava ahir el president de la Diputació, Joan Reñé. I és que genera 1.500 llocs de treball directes i 5.000 d'indirectes en 85 empreses de serveis i turisme.

Les estacions han invertit enguany 8,1 milions d'euros en millores a les instal·lacions, un dels anys amb menys despesa, i la major part, 5,5 milions, han estat a Baqueira-Beret. La crisi i l'escassetat de recursos de les administracions han frenat aquestes inversions i, en el cas de Baqueira-Beret, l'estació més gran de l'Estat espanyol, enguany ha afluixat després d'una forta despesa de 12 milions l'any passat amb motiu del 50 aniversari del complex hivernal de la Val d'Aran i el Pallars Sobirà, segons va explicar el seu subdirector comercial, Xavier Ubeira.

La inversió feta en els darrers 10 anys a les estacions lleidatanes ja supera els 115 milions i suposa el 63% de la inversió feta en el global de les estacions catalanes.

Per guanyar clients i recuperar inversió, les empreses modulen cada any els preus i creen forfets de diverses categories i formats per adequar-los a les necessitats i butxaques dels clients, segons explicava Joaquim Alsina, director de l'Associació Catalana d'Estacions de Muntanya (ACEM). Va afegir-hi que “el forfet d'enguany és més barat que el de fa 10 anys perquè tothom s'ha ajustat per mantenir l'activitat”.

Boí-Taüll, Port Ainé, Espot Esquí i Tavascan han congelat preus. Baqueira-Beret i Port del Comte han augmentat el forfet de dia en un 2% i 3,13%, respectivament, però mantenint els forfets de temporada. Pel que fa a l'esquí nòrdic, es manté el forfet de dia i puja de 110 a 120 euros el de temporada. A les estacions d'esquí nòrdic es manté l'aliança entre les set instal·lacions pirinenques i l'opció de poder esquiar un dia en cada una d'elles amb el seu forfet unificat.

La campanya d'esquí d'aquest hivern acabarà per Setmana Santa, tot i que dependrà de la meteorologia i els gruixos de neu. D'entrada, es calcula que serà una de les campanyes curtes, de 115 dies, ja que Setmana Santa cau més aviat que en altres campanyes.

LA XIFRA

10
per cent
de la facturació de la campanya d'hivern s'ingressa durant el pont de la Puríssima.

LA FRASE

Sense Andorra, totes les estacions de muntanya de Lleida serien molt rendibles
Joaquim Alsina
Director de l'ACEM

Captació de clients de l'Estat francès

Un dels fronts oberts de les estacions d'esquí lleidatanes és la captació de clients i visitants per augmentar la facturació, l'impacte econòmic territorial i preservar l'activitat. Per això enguany es faran esforços per captar esquiadors i turistes de l'Estat francès, un mercat important i de proximitat que ja comença a “tastar” les pistes d'esquí lleidatanes. Boí-Taüll i Baqueira-Beret ja tenen un 18% d'usuaris francesos, segons els seus responsables, i veuen en aquest mercat una gran oportunitat. Per això Baqueira-Beret s'ha aliat amb Tourisme d'Aran per obrir una oficina de promoció a Tolosa. Boí-Taüll té un acord per incloure el seu complex al catàleg de vacances del personal del grup Airbus.

La Diputació de Lleida també invertirà 200.000 euros en una campanya promocional que, entre altres indrets, també arribarà a França i al mercat anglès, sobretot mitjançant l'operador Nielson i Thomas Cook, que són els que noliegen els vols a l'aeroport d'Alguaire des de diverses ciutats britàniques. Els paquets turístics d'aquest majorista tenen Andorra com a destinació, però s'espera que poc a poc es vagi revertint cap a Lleida, segons Juli Alegre, director del Patronat de Turisme de la Diputació. Andorra és el principal competidor de Catalunya, pels avantatges fiscals i baixos costos laborals. “Sense Andorra, totes les estacions de Lleida serien molt rendibles”, va dir el director de l'ACEM.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró
unió europea

Anul·len una multa a Google per pràctiques abusives en publicitat

barcelona

El Consorci de les Gavarres augmenta un 14,36 % el pressupost 2025

monells

El Girocamping PRO presentarà noves eines per potenciar la sostenibilitat

SANT PERE PESCADOR
Economia

El BBVA no apujarà l’oferta de l’opa al Sabadell perquè ja és “molt atractiva” pels accionistes

barcelona
economia

Nous ajuts per impulsar el comerç de Mataró

mataró

L’ampliació de l’Outlet Gran Jonquera s’obrirà el mes d’octubre

LA JONQUERA