El clúster nàutic vol omplir de super-iots les marines de Barcelona aquest any
Esgotar els 300 amarradors del litoral comportarà per als ports un impacte econòmic directe de 70 milions
El sector genera fins a 8.300 llocs de treball
Un dels principals objectius per al 2016 del Barcelona Clúster Nàutic, que agrupa institucions i empreses que treballen per la competitivitat del sector nàutic, és l'atracció de vaixells de gran eslora –els super-iots– a les marines del litoral barceloní. Per aconseguir-ho, ja fa mesos que està duent a terme una important tasca de promoció, organitzant reunions amb els agents líders en super-iots a escala internacional, treballant en l'entorn legal –aconseguint avenços pel que fa a l'IVA dels vaixells extracomunitaris– i amb la gestió de visats de l'espai Schengen. Per facilitar els tràmits legals que han de realitzar aquests grans vaixells per atracar als ports de Catalunya i de l'Estat, el clúster també està elaborant un llibre blanc amb totes les normatives i casuístiques destinat als capitans d'aquests grans iots.
El Barcelona Clúster Nàutic ha tancat el 2015 amb un increment del 62% del nombre d'associats, fins als 71 membres, i es planteja arribar al centenar durant aquest any. La creixent importància del sector en l'economia del país queda palesa en els resultats de l'estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona, que indica que les 305 empreses de la ciutat relacionades amb la nàutica generen un total de 836 milions d'euros d'impacte econòmic directe, indirecte i induït, i fins a 8.300 llocs de treball.
Un dels principals eixos d'aquest sector a la ciutat és l'àrea dels super-iots, que afecta tant els ports i marines del litoral barceloní com les empreses dedicades al manteniment i la reparació dels vaixells (refit & repair), com ara Marina Barcelona 92 i Varador 2000, i un gran ventall de pimes dedicades a aquesta àrea i a altres serveis adreçats als capitans i les tripulacions.
Inversions de futur
El conjunt de socis del clúster té previst realitzar una inversió de 89 milions d'euros en els pròxims tres anys per acompanyar els treballs d'ampliació de Marina Port Vell i la creació de Marina Vela, en fase de construcció des de l'1 de setembre del 2015 i amb previsió de finalitzar les obres el desembre d'enguany. Quan aquestes marines estiguin enllestides, el litoral barceloní sumarà al voltant de 160 nous amarradors per a grans eslores, oferta que s'afegirà als amarradors per a embarcacions de més de 24 metres d'eslora que ofereixen Port Fòrum (31), Port Olímpic (19), Reial Club Nàutic de Barcelona (18), Mataró Marina (25) i Vilanova Grand Marina (49).
“Amb només el 5% del tràfic mundial d'aquests iots, ja s'omplen aquests 300 llocs d'amarratge, i el fet que les marines estiguin plenes suposa un impacte econòmic de milions d'euros per a la ciutat. Només en el sector industrial, en refit & repair, la despesa podria ser de més de 210 milions d'euros a l'any, mentre que l'impacte en ports seria d'uns 70 milions”, explica el president del Barcelona Clúster Nàutic, Toni Tió.
Segons un estudi de la United States Superyacht Association, les despeses d'un iot de 55 metres d'eslora sumen 2,9 milions d'euros anuals, dels quals dues terceres parts corresponen a l'impacte econòmic per a la ciutat on està amarrat el vaixell, sense tenir en compte els salaris de la tripulació, tot i que una part dels quals es destinen al consum.