Economia

Comerç

Diagonal Mar, 10 anys

Al novembre es complirà el desè aniversari del centre comercial Diagonal Mar, que es va aixecar a Sant Martí sobre el solar que antigament ocupava la fàbrica Can Girona-Macosa

Més de 121 milions de persones han visitat el centre comercial des que es va obrir i el nombre de visitants ha crescut un 27% entre els anys 2002 i 2010

“Aquí fa deu anysno hi havia res i va ser molt difícil fer venir la gent a comprar fins aquí”

“Com ha canviat això en deu anys!” La directora del centre comercial Diagonal Mar, Isabel Bofill, que va arribar al centre quan només hi havia un projecte i un solar desolat, s'exclama per l'evolució d'una part de la ciutat que els barcelonins ja han fet seva, però que anys enrere havien mig abandonat. “Ara estem en un moment extraordinari”, explica, “però els inicis van ser realment difícils”. El cert és que el barri de Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou és un dels de més recent creació, encara ara en fase d'expansió, i el pla urbanístic del qual es va fer a recer del Fòrum Universal de les Cultures de l'any 2004. El centre comercial Diagonal Mar, però, es va inaugurar a finals de l'any 2001 i es va començar a gestar molt abans que el barri es rejovenís. “Va ser molt difícil fer venir la gent fins aquí perquè, de fet, el centre comercial va ser una mica l'impulsor d'aquesta zona, que no tenia gaire serveis”, recorda Bofill. “Ara és una zona molt moderna, triada sovint per rodar molts anuncis de televisió perquè dóna una imatge molt maca i molt ben connectada. Amb els hotels i els edificis d'oficines, el Fòrum i els parcs i places. Abans el metro no arribava fins aquí, va tardar uns anys a baixar fins a Diagonal Mar, i ara les connexions són molt bones i el tramvia ens queda al davant”, i afegeix: “Aquí, fa deu anys, no hi havia res”. En l'actualitat, Diagonal Mar té una població resident de més de 90.000 persones (n'eren 73.000 l'any 2000) i el districte 22@ ha guanyat més de 56.000 treballadors en les més de 7.000 empreses, comerços i establiments instal·lats a la zona.

Orgull de veïnatge

Del no res a l'orgull de veïnatge, han passat ja deu anys. En aquest temps, el centre comercial gestionat per la consultora immobiliària CB Richard Ellis i propietat del fons d'inversió internacional Avestus –el centre ha canviat de mans en tres ocasions i Avestus n'és el propietari des que el va comprar l'any 2006– ha registrat algunes xifres de notable menció. Sense anar més lluny, destaquen els més de 121 milions de visitants que ha rebut des de la inauguració, 15 dels quals en el darrer exercici. I és que, malgrat la crisi, el nombre de visitants va millorar el 2010 en un 4%, però va arribar a ser del 27% comparant els exercicis del 2000 i del 2010. “L'any 2010 va començar molt bé, però va acabar pitjor i aquest 2011 els botiguers ens diuen que està sent difícil i els és molt complicat fer pronòstics sobre com acabarà, però no anirà pas tan bé”, explica Bofill. També l'any passat, la facturació de les botigues instal·lades va créixer un 9,6% amb relació a un any abans.

Amb tot, part del fort creixement en afluència de visitants i vendes durant aquesta dècada es deu a la seva situació estratègica, envoltada d'hotels de luxe, a tocar del Fòrum i el Centre de Convencions Internacionals de Barcelona (CCIB), prop del 22@ i en una zona en clara expansió a la ciutat.

“Estem molt orgullosos del desenvolupament i molt contents del resultat”, diu la directora del centre comercial, vinculada des dels seus inicis, però que en aquests deu anys també ha ocupat càrrecs de responsabilitat als centres comercials El Triangle i Heron City, tot i acabar tornant a Diagonal Mar.

Malgrat les dificultats inicials per fer baixar els barcelonins a comprar a un centre comercial que els quedava massa lluny, Diagonal Mar sempre ha tingut una taxa d'ocupació molt alta, de com a mínim el 95%. “El que sí que hi ha hagut és una alta rotació, però aquest és un fenomen molt habitual als centres comercials”, explica Bofill. Ara, l'ocupació és del 99%, amb les plantes 1 i 2 plenes i dos locals buits a la planta 3. A més, dóna feina de manera directa i indirecta a més de 3.000 persones i té una superfície hàbil de 88.000 m².

Actualment el complex comercial compta amb unes 200 botigues d'activitats diverses, una gran superfície Alcampo, 18 sales de cinema de Cinesa i alguns establiments que el fan singular. És el cas del desembarcament de la casa de roba de vestir de preu baix Primark, que l'any 2009 va triar Diagonal Mar per obrir la seva primera botiga a Catalunya. Però al llarg dels deu anys de vida han estat més de 250 les empreses que hi han passat. Blanco, H&M, Media Markt, Fnac, Zara, Massimo Dutti, Imaginarium, The Body Shop o Rituals són algunes de les marques que actualment tenen presència al complex comercial. “En les darreres setmanes han obert quatre nous establiments de moda i accessoris, tres de restauració i tres d'estètica i cura personal”, es vanta Isabel Bofill, que destaca que Danone l'ha triat per obrir el primer quiosc-iogurteria a l'aire lliure d'Europa.

I en defensa d'un model de comerç que a molts els desagrada, Isabel Bofill és clara: “En el sector comercial hi ha espai per a tots, per als petits operadors i per als grans. La competència és l'essència del comerç i allò que et fa millorar. També a Diagonal Mar tenim empreses catalanes de tota la vida que als centres comercials es poden expandir. No ens hem d'excloure perquè el barri ha millorat moltíssim i costa trobar una pega a això”.

121
milions de visitants
ha registrat el centre comercial Diagonal Mar en els seus deu anys de vida. Els residents, oficinistes i turistes són els seus clients.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.