Medi ambient

Barcelona prova amb èxit l'elèctric

TMB valida amb sorpresa un bus elèctric xinès que té autonomia de sobres per operar per la ciutat

L'operadora de transport públic espera conèixer el cost i el cicle de vida del prototip amb vista al futur

És el primer busamb bateria de 16 hores i que recorre 200 km com els
que circulen a Barcelona

El bus de zero emissions contaminants per al transport públic de passatgers ja existeix, i aquests dies ha circulat de prova pels carrers de Barcelona amb una fiabilitat que ha sorprès i entusiasmat els tècnics de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Tot va començar fa dos anys, en una de les edicions de les jornades d'automoció de l'escola de negocis IESE, en què van participar directius de la multinacional xinesa Build Your Dreams (BYD), que naixia com una fàbrica de bateries recarregables per a mòbils el 1995 i en una dècada ja dominava més de la meitat d'aquest mercat mundial i entrava en el negoci de l'automòbil comprant Tsinchuan Automobile Company –fa dos anys el setmanari de negocis Bloomberg Businessweek la situava al capdamunt de la llista de les cent empreses tecnològiques mundials amb més ritme de creixement–. Els responsables de TMB van acceptar la proposta de l'empresa de provar un prototip d'autobús íntegrament elèctric. Ho van fer convençuts que BYD no aconseguiria superar el principal entrebanc dels fabricants d'arreu, que no aconsegueixen fer un bus elèctric de prestacions estàndard amb prou autonomia. A Europa només hi ha minibusos com ara el barceloní Bus de Barri que funcionen amb una autonomia de bateria d'entre vuit i deu hores que han de posar a recarregar al migdia, a mitja operació. Però a la Xina la recerca tecnològica avança a un ritme vertiginós en automoció. El govern xinès ha posat tot l'esforç d'R+D en el vehicle elèctric, conscient del lent avenç europeu i avui tots els fabricants de vehicles treballen models elèctrics.

Els directius de BYD van proposar a TMB modificar per provar a Barcelona els busos de transport públic –uns 200– que ja funcionen a la ciutat de Shenzhen, la Meca tecnològica de companyies com ara Huawei, G'Five i ZTE, a més de BYD. De pis alt, sense rampa per a persones de mobilitat reduïda, sense seients individuals sinó amb banquetes col·lectives a banda i banda i sense aire condicionat, el model de Shenzhen era “invendible” a Europa, en paraules de Francesc González, director tècnic d'autobusos de TMB.

L'operadora barcelonina de transport públic va demanar corregir aquests dèficits per provar el prototip, però, sobretot, va condicionar la prova a una especificació clau: la càrrega de la bateria havia de permetre que el vehicle funcionés 16 hores seguides i recorregués 200 km, les prestacions amb què operen els busos municipals. L'escepticisme era tal que Francesc González es va jugar un sopar amb un directiu de BYD que els tècnics no podrien salvar aquest obstacle amb què topa tothom.

Sí que s'han fabricat prototips que poden recórrer 200 km, però no poden dur 70 viatgers perquè han de portar un munt de bateries. “Em toca pagar-li el sopar”, confessa González, després de comprovar pels carrers de Barcelona que BYD ha fet realitat el bus urbà del futur. Ara només caldrà saber si és sostenible econòmicament. Preveuen un cost d'uns 450.000 euros, el doble del que avui costa un autobús dièsel. Cal veure, sobretot, quina vida té la bateria i què costa recanviar-la: “No pot ser a qualsevol preu i menys avui.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.