Infraestructures

Els trajectes en bus es doblen arran del tall ferroviari a Sants

alternativa La companyia d'autobusos que fa el trajecte entre el Garraf i Barcelona és la més afectada, amb un increment de 2.000 clientes diaris

El servei ferroviari es restitueix demà però les obres per cobrir les vies continuaran fins a final d'any

La construcció d'un passeig sobre les vies suposa dos anys més d'obres, fins al 2014

Entre 2.000 i 2.500 viatgers diaris de més han hagut de transportar durant el mes d'agost la companyia Monbus, concessionària del servei d'autobusos interurbans a la zona del Garraf, a causa de les obres per cobrir les vies de tren a l'estació de Sants que ha obligat a tallar-hi el servei ferroviari cap al sud, el nord i l'aeroport. Aquest increment de passatgers ha desbordat la companyia d'autobusos, segons reconeixia l'administrador de la firma, Francesc Monasterio, ja que “hem hagut de posar a la carretera tots els vehicles de què disposava l'empresa per fer les 50 expedicions diàries de més, sobretot en el trajecte Sitges-Barcelona”, explicava.

Aquest increment de vehicles, però, no es va produir fins a mitjan agost, després de les queixes dels usuaris pel servei. El pla ferroviari alternatiu dissenyat i programat per les administracions incrementava en 20 minuts els trajectes habituals, a més d'obligar els usuaris a fer transbordaments per accedir als punts de destinació. Per evitar-ho, els viatgers van optar per canviar el servei de tren per les línies d'autobusos interurbans, una pràctica bastant comuna a Sitges, explica Monasterio, on els ciutadans estan més habituats a agafar el servei de bus, contràriament al que succeeix a Vilanova i la Geltrú, més adeptes al tren. Aquest excés de demanda i les queixes dels usuaris, que en hores punta s'han arribat a quedar a terra a les parades de bus de Sitges, van obligar a mitjan agost a incrementar el servei amb vehicles que en altres períodes es queden a la reserva o s'hi fan tasques de manteniment.

A Tarragona també s'ha notat un cert augment de la demanda de busos arran del tall ferroviari a Sants, per als trajectes fins a Barcelona. La companyia Plana, que fa el viatge entre totes dues capitals parant també en la majoria de casos a la T1 de l'aeroport del Prat, va augmentar de dotze a setze les expedicions diàries per cada sentit a principi d'agost, coincidint amb les obres ferroviàries. El seu gerent, Albert Vallcorba, admet que el tall ha estat una oportunitat més per donar a conèixer el servei per carretera, i com que el reforç ha funcionat ja explica que el mantindran fins que s'acabi la seva particular temporada d'estiu, el 27 d'octubre.

Un mitjà competitiu

De fet, tant els temps de viatge i els preus, com les diverses parades que fan a Barcelona fan que el bus sigui un mitjà perfectament competitiu respecte al tren per comunicar ambdues ciutats. “També tenim serveis exprés, directes, per a la gent que hi va a treballar, però aquest mes no s'ha notat tant perquè molts fan vacances”, explica el gerent de Plana, que per contra a l'estiu sí que nota un augment important en les altres rutes que cobreix, entre el centre de la Costa Daurada (Cambrils, Salou, la Pineda i Port Aventura) i la capital catalana, que també disposen gairebé d'un servei cada hora. “En els dos darrers anys hem tingut un creixement espectacular, ja que hem augmentat un 30% acumulatiu els viatgers, i només al juliol en vam tenir uns 60.000 i unes 2.000 visites diàries a la web”, explica Vallcorba. En la mateixa línia, el bus fins a l'aeroport del Prat també “l'utilitza cada dia més gent, perquè et deixa allà mateix, i a més també tenim busos llançadora entre la T1 i la T2”.

Altres companyies han notat menys “l'efecte tall”. Xavier Flores, d'Hispano Igualadina (que fa els trajectes entre Reus i Barcelona), explica que “potser sí que hem tingut algun augment puntual de passatgers, però cap exageració, i no hem hagut de reforçar”. Igualment, José María Fill, d'autocars Hife (que fa els serveis de bus entre les Terres de l'Ebre, el nord de Castelló i Terol i Barcelona), explica que “potser es va notar una mica els primers dies, però molt poca cosa” perquè la majoria de pobles no tenen estació de trens.

3
passos
subterranis –un per a vianants– permetran anar d'una banda del barri a l'altra.
150.000
viatgers
han resultat afectats a l'agost pel tall ferroviari a l'estació de Sants.
14.000
metres quadrats
de lloses cobreixen el calaix del sud de Sants, sustentades per 108 bigues de 40 tones.
140
milions
és el cost de les obres a l'entorn de l'estació de Sants, que es van iniciar l'any 2005.

Entre 20 i 24 mesos més d'obres, ja sense talls

Les obres per cobrir les vies de tren a la banda de muntanya del barri de Sants continuaran fins a final d'any. Aquestes actuacions, però, són compatibles amb la circulació dels trens de rodalia, per la qual cosa amb la represa demà del servei es posa fi als talls ferroviaris.

Un cop enllestida la cobertura, es faran als treballs d'urbanització per convertir el calaix que cobreix les vies en una rambla enjardinada de 700 metres de llarg que inclourà la instal·lació d'escales mecàniques. El primer semestre de l'any que ve hi ha prevista la redacció del projecte executiu i la licitació de les obres. Els treballs s'iniciaran a partir del segon semestre i tindran una durada d'entre 20 i 24 mesos amb l'objectiu d'enllestir l'actuació a final del 2014 coincidint amb la fi del mandat del govern local de Barcelona. La urbanització té un cost de 70 milions i inclou la millora i ampliació de tres passos subterranis, un dels qual serà exclusiu per a vianants. Els veïns, que havien defensat el soterrament de les vies, han acabat acceptant amb resignació la cobertura mitjançant un calaix.

la CRÒNICA

Els últims dies del viacrucis

Òscar Palau

“Ho acabo de saber, que he de baixar a l'Hospitalet, i m'ha fet una gràcia...!” Fa tres setmanes que no es pot arribar a Sants en tren des del sud, però dijous a la tarda, a l'estació de Tarragona, encara no tothom ho sabia. Ni la María José, ni la Cristina, a qui ni tan sols havien informat en comprar el bitllet. “Està tallat? Ara preguntaré al revisor!”, bufava, mentre pujava al tren amb la seva bicicleta. Els desinformats, tot sigui dit, eren el grup més reduït a l'andana. La majoria estaven resignats. “Si no segueixes la manada en baixar del tren et pots perdre al mig de l'Hospitalet”, apuntava l'Ermínia, que lamentava que el bitllet del regional no li val per al metro fins al centre de Barcelona, que cal pagar a banda. I els retards? “Què has de fer? Esperar, tot i que la calor t'ho posa una mica més difícil”, constatava l'Ian. Més bel·ligerant era el Miguel, que explicava que, la setmana passada, va trigar més de dues hores a tornar a Tarragona perquè “dos trens anunciats a l'Hospitalet no van sortir”. “Si això passés de Barcelona a Terrassa muntarien un sidral”, reflexionava. El Miguel entraria al grup d'indignats pel tall, amb el Robert, que encara espera que Renfe li contesti una reclamació que va posar el 4 d'agost. “Treballo a Vilanova i he de fer canvi a Sant Vicenç, però el primer dia no sabia que m'afectés el tall, ningú em va explicar res”, denuncia. Aquestes tres setmanes ha hagut de “resar” perquè el regional no anés amb gens de retard, perquè “el rodalies no t'espera, i arribes una hora tard a la feina”. “Em temo que això passarà avui”, s'impacientava, veient que el tren entrava a l'andana vuit minuts tard. “D'informació n'hi ha, el problema és que els divendres el tren per tornar va ple, un dia no vaig poder ni pujar i em van tornar els diners”, explica el Rubén, que va a Sitges. Tot i el desgavell, el personal de l'estació no ha notat aquests dies menys passatgers, ni més nerviosisme. “Demanen molta informació, però normalitat absoluta”, comenten. El mateix, si fa no fa, que a l'estació de busos, on tampoc s'ha notat més moviment. L'Alberto, això sí, ha aconsellat a uns amics que agafin el bus a l'aeroport per evitar el tall ferroviari. Ell ha d'agafar un avió el 31. “Així ja estarà arreglat? Doncs hi aniré amb tren, que almenys té l'horari fix!”, comenta. El Raúl, un argentí, té clar que agafaria igualment el bus, “que et deixa a la porta de la terminal, perquè hauria de pujar i baixar tres cops del tren amb tres maletes”. A partir de demà, tothom pot tornar a triar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.