Infraestructures

Pla de xoc a rodalies

La nova ministra de Foment promet la reforma de vies i senyalització per evitar xocs, descarrilaments i avaries en el servei

Reconeix que el dèficit inversor de l'Estat a Catalunya suma 5.748 milions en infraestructures

La nova ministra de Foment, Ana Pastor, s'estrena a Catalunya amb l'anunci que donarà prioritat a la inversió en rodalies per intentar evitar els incidents continuats, entre els quals predominen darrerament descarrilaments i xocs que no han causat víctimes però sí preocupació. Es tractaria de prioritzar les inversions del Pla de Rodalies que donaran més fiabilitat i seguretat al trànsit ferroviari, que estan pressupostades en 510 milions, dels quals només s'ha executat un 13%, i que inclouen la modernització de vies, catenàries –ja s'ha instal·lat la rígida als túnels de Barcelona–, subestacions elèctriques, senyalització i telecomunicacions.

Aquesta inversió s'acompanyarà d'un pla de formació per al personal de Renfe que impulsarà la mateixa companyia i que pretén minimitzar els errors humans que causen moltes de les incidències del servei. Per posar fil a l'agulla, els responsables de Foment i del Departament de Territori de la Generalitat ja han acordat dues reunions de treball pels dies 23 de febrer i 9 de març, segons va confirmar ahir el conseller Lluís Recoder després de visitar amb Pastor el centre de control de rodalies del Clot així com els terrenys on es construeix l'estació de la Sagrera. La ministra es compromet a prioritzar aquestes inversions “en col·laboració amb les autoritats de la Generalitat, amb diàleg, entesa, posant sobre la taula les millors idees”. Aquest és l'únic compromís anunciat per la ministra en una primera visita que ha servit més de presa de contacte amb el govern català, perquè Pastor s'ha fet acompanyar del nou secretari d'estat de Planificació i Infraestructures del ministeri, Rafael Catalá, i dels nous presidents de Renfe i Adif, Julio Gómez-Pomar i i Enrique Verdeguer respectivament. En aquest sentit, Pastor ha fet una visita més política que no pas executiva, tenint en compte que el seu discurs públic s'ha centrat a desmentir la suposada gran inversió a Catalunya que el ministre socialista José Blanco reafirmava cada cop que venia a la capital catalana. I ha fet el mateix però a l'inrevés. Mentre que Blanco només destacava la inversió acumulada a Catalunya del govern de Zapatero des del 2004 però obviava el baix nivell d'execució des de l'arribada de la crisi el 2008, Pastor ha posat la banya en els incompliments dels darrers anys de PSOE tal com ha anat fent CiU.

El dèficit inversor

Pastor revela que hi ha un dèficit de 5.748 milions d'euros entre les promeses d'inversió de Blanco a Catalunya i la realitat. El gruix del problema és a rodalies, en què el pla socialista del 2009 preveia invertir 4.000 milions fins al 2015, dels quals encara se n'ha d'executar la majoria –3.648–. Pel que fa a l'estació de la Sagrera, només s'hi han invertit 45 dels 702,5 milions d'inversió directa previstos i no s'ha començat la reforma de l'estació de Sants, pressupostada en 260 milions i de la qual només hi ha fet el projecte constructiu. Tampoc no s'ha començat la construcció dels nous accessos viaris –275 milions– i ferroviaris –125– al port de Barcelona, i encara falta executar 262 milions de la línia del tren d'alta velocitat (TAV) fins a França. Recoder agraeix aquest reconeixement del dèficit inversor, un gest “mai vist” entre ministres de Foment. De fet, repetint el guió adoptat per CiU, al mateix temps que critica els incompliments del PSOE, el missatge de Pastor prepara el terreny a una època d'inversió “austera” en què alguns dels grans projectes quedaran al calaix i la resta s'executaran en terminis molt més amplis –una dècada es pren el nou Pla d'Infraestructures, Transports i Habitatge 2012-2024 del govern de Rajoy–. Pastor no desvela altres prioritats, a més de rodalies, però el govern català insisteix en les seves: els nous accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona i el tercer carril del port de Tarragona a Castellbisbal per garantir la sortida de mercaderies cap a Europa, així com la nova línia de rodalies fins a la T1 de l'aeroport.

Trias: “Blanco no feia res”

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, acusa l'exministre Blanco de prometre la lluna en un cove en infraestructures a Catalunya i no complir res. Després de reunir-se ahir amb la ministra i el secretari d'Estat, Trias confia que Pastor complirà les promeses, tot i que no li serà fàcil, segons ell, perquè s'ha trobat al ministeri una situació “per no dormir per la quantitat d'obres promeses per l'anterior govern” amb un nivell d'execució “lamentable”. L'alcalde de la ciutat avisa que aquest desajustament entre les obres previstes i els diners disponibles complicarà la viabilitat de finançar moltes de les infraestructures de futur. Trias defensa el replantejament de prioritats amb Pastor pels pròxims quatre anys per mitjà d'una comissió de seguiment que emprengui el finançament del transport públic, els accessos al port i rodalies.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.