Infraestructures

Girona expedienta Adif per una subestació feta sense avís

L'estructura s'aixeca en un terrenys ferroviaris pels quals no cal demanar permís al consistori, però Puigdemont critica les formes de l'actuació

Els trens de proves circularan pels túnels urbans a partir del mes de juliol vinent

L'Ajuntament de Girona obrirà un expedient a Adif per construir una subestació elèctrica sense informar ni avisar el consistori que l'havia duta a terme. Així ho va comunicar l'alcalde de la ciutat, Carles Puigdemont, que va admetre la sorpresa de l'equip de govern en detectar aquest mes de febrer de l'existència d'una nova construcció en terrenys ferroviaris, a tocar de l'estació de mercaderies.

El batlle va reconèixer que la llei ferroviària deixa fora del control municipal aquesta mena d'infraestructures, però va garantir que la subestació elèctrica “no figurava en el projecte” i que Adif “no n'havia informat ni ho havia demanat”. Per aquest motiu, l'alcalde considera, segons va explicar, que “hauria estat convenient conèixer i discutir-ne la ubicació amb Adif, per garantir que no serà incompatible amb la futura ordenació del sector, perquè, si calgués traslladar-la, podria acabar sent una càrrega”. Cal recordar que en algun moment s'havia apuntat la possibilitat que el sector servís per instal·lar-hi futures infraestructures, com ara la Fira de Girona, amb possibilitats de creixement.

Es estrany que Adif no hagués informat l'Ajuntament sobre la infraestructura nova, tenint en compte que els responsables de l'obra mantenen reunions setmanals amb els responsables municipals per explicar-los de primera mà les evolucions de les obres en cadascun dels àmbits de la ciutat afectats pels treballs de la infraestructura del TAV.

Amb trens al juliol

L'equip de govern també va fer públic en el ple de dilluns que s'ha previst que els primers trens de prova circulin aviat pels túnels interurbans de Girona. El Ministeri de Foment i Adif sempre han mantingut que la posada en marxa de la infraestructura es farà al final d'aquest 2012 i, tal com ha passat en altres trams que ja estan en funcionament, calen uns sis mesos de proves a la via per comprovar el bon funcionament de tots els sistemes de seguretat. Els treballs en tot el tram gironí estan molt avançats, si es té en compte que només queda la instal·lació de via en uns set quilòmetres de del recorregut per les comarques gironines. Falta la via als túnels urbans, i també un petit tram exterior entre Sarrià i Sant Julià de Ramis, on ja s'està fent la plataforma.

El PSC critica el cost de 47.000 euros per l'estudi

La cap de l'oposició, la socialista Pia Bosch, va criticar el cost de l'estudi encarregat per analitzar la possibilitat que els trens convencionals puguin circular pel túnel del TAV a través d'un tercer rail (47.000 euros). Bosch creu que “els gironins no han d'assumir amb els seus impostos el cost d'un estudi que pertoca fer a una altra administració”. Els socialistes veuen molts problemes tècnics perquè els trens convencionals puguin utilitzar la infraestructura del TAV, i subratllen que això “obligaria a fer un ramal de connexió al nord de la ciutat”, i que comportaria, de retruc, “un endarreriment de 3 o 4 anys pel cap baix”.

Per la seva banda, l'alcalde la ciutat, Carles Puigdemont, va defensar l'encàrrec de l'estudi i la possibilitat d'aquesta opció tècnica. “Val la pena explorar la possibilitat d'estalviar-se fer un nou túnel i més anys d'obra”, va sostenir Puigdemont. A més, considera que, si fos viable el pas dels trens convencionals pel túnel del TAV, “s'estalviarien milions d'euros, i més molèsties als veïns”. Hi va afegir que l'estudi ha de servir també per presentar-se davant la ministra de Foment amb “alguna cosa més que una sola idea o la proposta del tercer rail”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.