Infraestructures

El PP recupera el túnel del Pirineu descartat per la UE

La ministra de Foment el considera igual de necessari que els passos mediterrani i atlàntic, i diu que hi haurà diners per a tots tres

El govern català ho qualifica d'obra faraònica que Europa no entendrà

En el discurs espanyol d'infraestructures res no canvia. Encara que tothom sap que les finances públiques s'han ensorrat i que la majoria de grans projectes estan congelats, la propaganda governamental fa com qui sent ploure. La promesa de cafè per a tothom continua fins i tot quan el cafeter reconeix que no es pot pagar. Al nou govern del PP li ha faltat temps per recuperar un projecte que la mateixa Unió Europea havia descartat: el túnel ferroviari del Pirineu aragonès. La ministra de Foment, Ana Pastor, anunciava ahir que aquest pas transfronterer és tan necessari com els del Pertús i Irun.

Mentre per un costat es defensa que s'han acabat les obres faraòniques perquè ha arribat el temps d'invertir els pocs diners disponibles en els projectes rendibles socialment i econòmicament, per l'altre es recupera per a la Xarxa Transeuropea de Transports el pas central dels Pirineus, que el PSOE també va defensar però que la UE ha descartat finançar com a corredor prioritari fins al 2020. A més, França ha deixat clar que no està interessada a construir la part que li correspondria.

El temps ha de dir si el PP estarà disposat a pagar aquesta obra amb els diners de l'Estat o si només són paraules per acontentar tothom de nou perquè prometre surt gratis. Segons l'agència ACN, per Pastor es tracta d'una infraestructura “clau” per al desenvolupament de l'Estat. En la proposta també consten els corredors atlàntic i mediterrani, als quals el túnel d'Osca no restarà diners perquè Pastor els considera prioritaris tots tres. La ministra diu que no vol “una Espanya asimètrica” i que tots els governs autonòmics hi estan d'acord. A l'octubre, la Comissió Europea (CE) va incloure els corredors mediterrani, atlàntic i central a la Xarxa Transeuropea que rep fons europeus, des d'Algesires al Pertús, el primer; de Portugal al País Basc, l'altre, i d'Algesires a Saragossa, l'últim, però sense travessar la frontera per un nou túnel a Osca, sinó confluint amb el corredor català cap al Pertús. Pastor justifica la incorporació del projecte, malgrat que el seu predecessor sostenia que la falta d'estudis fa impossible l'inici de les obres abans del 2020.

La proposta, segons la ministra, es debatrà ara en el grup de treball de la CE i que es podria assolir un acord en el consell del 7 de juny. El conseller Lluís Recoder ha reaccionat amb sorpresa i ha qualificat de faraònic un nou túnel de 40 quilòmetres quan queden per fer obres molt més prioritàries.

LA FRASE

Com explico als espanyols que els d'una comunitat són més importants que els d'una altra?
Ana Pastor
ministra de foment

Esmena al tercer rail de Tarragona

La Plataforma per a la Promoció del Transport Públic (PTP) adverteix que la construcció d'un tercer rail a la línia de Tarragona a Sant Vicenç de Calders per treure les mercaderies del port farà reduir un 70% la capacitat del trànsit de passatgers, segons recull l'agència Efe.

Tenint en compte que la planificació estatal no preveu disposar fins al 2020 de l'antiga línia Reus-Roda per a les mercaderies del port de Tarragona, l'Autoritat Portuària, amb el suport de la Generalitat, preveu la construcció, en el termini de tres anys i per 180 milions, d'un tercer rail per a l'ample internacional fins a Sant Vicenç i el nus de Castellbisbal a través de Vilafranca del Penedès.

L'entitat creu que circular en doble sentit obligarà a anar a diverses velocitats i alentirà els regionals de passatgers.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.